Biltrimning, tuning, motoroptimering, chiptrim och trimchip – kärt barn har många namn och står för optimeringen av bilar efter att de har rullat ut från fabriken.
1920- till 1950-talet
Så länge bilar har funnits, så länge har bilspecialister mekat och pysslat för att optimera och få ut det mesta av fordonet. Mellan 1920 och 1940 var det Hot Rods som gällde i USA. Populära modeller som Ford Model T eller Ford Model A fick en V8-motor inplanterad under huven och karossen modifierades enligt tydligt definierade stilregler.
Vid choppingen sågades takbalkarna kortare, vilket sänkte höjden på bilen och förminskade framrutan till ett sportigare utseende. Så kallad ”channeling” sänkte hela karossen med hjälp av en kanalformad fördjupning i undersidan.
Även idag byggs de riktigt gamla veteranbilarna om och de officiella stilarna för dagens tuning av Hot Rods kallas för Old School Rods, High Tech Rods, Street Rods eller Resto Rods.
I Tyskland var det bubblan, Volkswagen Typ 1, som var 1950-talets mest spridda bil och allt efterhand uppstod många verkstäder som specialiserade sig på trimning av den modellens motor. 1953 byggdes första spoilern till VW-bubblan av Kamei och för att anpassa bilarna till den nya prestandan förseddes de ofta med nya stötdämpare och bromssystem.
Även i Sverige, som hade lyckats hålla sig undan världskriget och därför profiterade av en fungerande infrastruktur och exportekonomi, och en befolkning som hade råd att skaffa bil på 50-talet, mekades och byggdes det på bilar med stor entusiasm. Här var det ofta amerikanska importbilar som blev raggarnas favoriter. En hel kultur firade 50-talets stil och musik även långt efteråt och presenterade stolt sina mer eller mindre välskötta drömbilar, som morrade sig fram på städernas och landsbygdens gator och vägar.
1960- till 1990-talet
Under de här åren dominerade teknisk tuning. Motor, avgassystem och förgasare optimerades och spoilern såg till att bilen hölls på vägen med de nya musklerna. Även bredare däck blev populära i tuningscenen.
Lite senare på 80- och 90-talet lades däremot mer vikt på ett mäktigt utseende med en bredare och sänkt kaross.
I slutet av 80-talet började mer och mer japanska bilar att importeras och de blev de nya objekten för modifiering och optimering i Europa och USA. Där blev bland annat Nascar Racing en initialtändning för ombyggnader av de mer prisvärda asiatiska fordonen och en växande tillgänglighet på billiga delar hjälpte till att tuning blev allt mer populärt.
Tuning idag
Den som vill optimera och hotta upp sin bil idag, har långt fler möjligheter än för några årtionden sedan. En handlare som är bra på sin sak och har ett stort sortiment att välja mellan är till exempel Hild Tuning från Tyskland, som är specialiserade på avgassystem, men även erbjuder andra produkter från de bästa märken inom motorsportvärlden. Får det vara en ny adapter till avgasröret eller en racingkatalysator? Ta dig en titt hos tuningexperten Hild Tuning och beställ smidigt till Sverige via nätet.
Facit
Biltuning har funnits så länge som bilen har funnits, men den har ändrats över tiden.
Vill du optimera din bil idag, kan du surfa till Hild-Tuning och beställa kvalitetsvara.