BMW M2 CS – tvådörrars elakhet med 530 hästar

När BMW släpper en CS-version vet man att det är allvar. Nu är det lilla kraftpaketet M2 som får etiketten – och med den följer mer effekt, mer kolfiber, mer väsen och framför allt mer körglädje.

Under huven på nya M2 CS sitter samma 3,0-liters raka sexa som i vanliga M2 – men här uppskrämda till 530 hästkrafter, alltså 50 fler än standardversionen. Vridmomentet är också uppumpat till 650 Nm, vilket ger en riktigt köttig kurva mellan 2 650 och 5 730 varv/min. Och ja, den varvar glatt vidare upp till 7 200 varv.

Kraften går genom en åttastegad M Steptronic-låda, med tre olika karaktärslägen och paddlar på ratten – eller en M-spak om man föredrar att fösa själv.

Under fyra sekunder till hundra? Såklart.

Accelerationen är förstås snabb nog att få frisyren att släppa: 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 302 km/h, för den som får för sig att prova Autobahn på riktigt. Och ljudet? Det är ett aggressivt muller från det M-specifika avgassystemet med klaffar, och inuti förstärks ljudet av BMW:s Active Sound Design – extra brutal i SPORT PLUS-läget.

Bantugg med guldiga skor

Chassit är åtta millimeter lägre och bromsarna är rejäla M Compound-ok i rött. Standardfälgarna är CS-exklusiva, smidda, och i matt guldfinish – 19 tum fram och 20 bak – skodda med högprestandagummi direkt från hyllan märkt ”Racing light”.

Dynamic Stability Control och M Dynamic Mode har justerats för bankörning. Allt känns igen från M3/M4 – men i mindre och lättare paket.

Lättare än någonsin – och tyngre i attityd

Jämfört med vanliga M2 har CS:en bantat 30 kilo. Det märks i detaljerna: kolfiberförstärkt plast i tak, diffuser, backspeglar och frontsplitter. Lägg till mattsvarta M-njurar och en kaross tillgänglig i bland annat Velvet Blue eller Sapphire Black, så börjar det osa GT3-förtjusning.

Interiör: Alcantara, Merino och röd CS-logo

Inne möts man av M Carbon-säten i Merino-läder, Alcantara-ratt med röd markering och – givetvis – ”CS”-logga i mittkonsolen. Även dörrtrösklarna och bältena påminner om att det här inte är någon leasingbil för snålåkning till Ica.

Panelerna är i äkta ”M Carbon Fibre”, så att man inte glömmer att det är vikt man sparat.

Skärmarna är stora, systemet är version 8.5

BMW:s Operating System 8.5 styr det digitala gränssnittet, med en 12,3-tums instrumentpanel och en 14,9-tums mittskärm. Adaptiv klimatanläggning, Harman Kardon-ljud och stöd för både Apple CarPlay och Android Auto ingår. Allt det där som gör att man kanske sitter kvar en stund i garaget även efter avslutad körning.

Spakar, rattar och vred – M-styrningen i centrum

Med Setup-knappen når du allt som kan justeras: motorrespons, dämpning, styrning, bromskänsla och antispinn. M Traction Control har tio nivåer, och med M Drive Professional aktiverar du M-läget TRACK. Det här är en bil som uppmuntrar till pill, oavsett om det är för att putsa varvtider eller bara egot.

Halvautomatiskt lull-lull – ja tack

Trots att bilen skriker bankörning följer system som adaptiv farthållare, filbytesvarning, frontkrockvarning och parkeringsassistent med backhjälp med på köpet. Smidigt, när man rullar in med guldfälgarna i tät stadstrafik och vill undvika kontakt med kantstenen.

Begränsad upplaga – lansering sensommaren 2025

BMW M2 CS börjar säljas i sensommaren 2025, till ett svenskt frånpris på 1 299 000 kr. Det blir en specialmodell i begränsad upplaga, så den som vill ha en tvådörrars M-pulshöjare i sin renaste form bör nog hålla sig framme snabbt.

Det här är inte en bil för alla. Men för de som fattar – ja, de fattar.

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!