Nyregistreringsstatistiken för maj visar på en fortsatt återhämtning för personbilsmarknaden. De laddbara fordonen ligger fortsatt högt och nära årets prognos. Det är framför allt laddhybriderna som driver på elektrifieringen inom personbilssegmentet. Samtidigt är utvecklingen fortsatt svag för de lätta och tunga lastbilarna.
Totalt registrerades 25 675 nya personbilar i maj, vilket är en knapp ökning med 2 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 6 procent. Justeringen av tullar syns ännu inte i nyregistreringarna av personbilar. Andelen laddbara bilar uppgick till 63 procent. Av dessa var cirka 37 procent elbilar och cirka 26 procent laddhybrider. Andelen elbilar är hittills i år något svagare än Mobility Swedens prognos för 2025, samtidigt utvecklas laddhybriderna starkare än väntat. Det är fortsatt företagen som driver elektrifieringen, med nära sju av tio av de laddbara bilarna.
- Just nu ökar laddhybriderna mer än vår prognos, vilket delvis förklaras av teknikutveckling med längre räckvidd och lägre pris. För att fler privatpersoner ska ha möjlighet köpa en elbil krävs riktade styrmedel, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.
Registreringarna av lätta lastbilar minskade för trettonde månaden i rad. Totalt registrerades 2 851 fordon i maj, vilket är 18 procent färre än samma månad förra året. Samtidigt utgjorde elektrifieringen av lätta lastbilar 28 procent, drivet bland annat av förbättrat produktutbud och regeringens premie. Stödet bör finnas kvar tills dess att marknadsförutsättningarna förbättrats och inte avskaffas den 1 oktober 2025.
- Den svaga byggsektorn har påverkat marknaden negativt. Nu när regeringen satsar på att öka byggandet får stödet till eldrivna lätta lastbilar inte glömmas bort, fortsätter Emmi Antonsson.
Tunga lastbilar minskade med 16 procent jämfört med i fjol och uppgick till 459 fordon. Andelen eldrivna tunga lastbilar uppgick till nära 9 procent. För att på allvar få fart på omställningen inom det tunga segmentet krävs nu styrmedel som stimulerar efterfrågan från transportköparna. Marknaden för bussar visar fortsatt stark utveckling. Under maj registrerades 160 bussar – en ökning med 176 procent jämfört med maj i fjol, vilket beror på avslutade upphandlingar. Var tredje ny buss var eldriven. Den starka utvecklingen på bussmarknaden beror på offentlig upphandling och förbättrad leveransförmåga.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 1 079 laddpunkter och nådde under maj 59 929 laddpunkter fördelade på 8 417 laddstationer.
Laddinfrastrukturstatistik maj 2025
![]() |
Sammanfattning av nyregistreringarna i maj 2025, jämfört med maj 2024
![]() |
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Månadsrapport Nyregistreringar maj 2025”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun.
Registreringsperioden för maj omfattar registreringar från 1 till och med 30 maj. Antalet registreringsdagar är denna månad en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.
Källa: Mobility Sweden