Polestar har passerat 20 000 levererade bilar på den svenska marknaden – en milstolpe som ytterligare befäster företagets position som ett av de ledande elbilsmärkena i Sverige. Företaget är just nu inne i en tillväxtfas som drivs av ett växande modellutbud och en expansion av antal försäljningsställen.
Gustav Freij, Sverigechef på Polestar, säger: ”Att passera 20 000 levererade bilar i Sverige är ett bevis på att vi fortsätter bryta mark och att vårt erbjudande möter kundernas förväntningar – både inom design, innovation och hållbarhet. Sverige är vår hemmamarknad, vilket gör det extra glädjande att se hur vi snabbt blivit en av de mest uppskattade aktörerna bland svenskarna.”
Enligt officiell statistik från Mobility Sweden har Polestar Sverige ökat försäljningen med 43,2 procent under perioden januari till maj, jämfört med samma period föregående år. Det växande modellutbudet har tagits emot väl och efterfrågan har varit särskilt hög för den nya SUV-coupén Polestar 4 som hittills har stått för mer än hälften av försäljningen under 2025. Totalt har 20 510 bilar registrerats sedan 2020.
Som en del av företagets globala tillväxtstrategi är Sverige en av de marknader som snabbast implementerat en mer aktiv säljmodell och expanderat antal försäljningsställen. Hittills i år har Polestar adderat 13 välkända partners till retail-nätverket och erbjuder nu försäljning på 23 platser runtom i landet. Den kraftiga expansionen innebär en fyrdubbling av försäljningsställen under det senaste året.
Polestar positionerade sig officiellt som ett trebilsbolag när prestanda SUVen Polestar 3 och SUV-coupén Polestar 4 introducerades på den svenska marknaden under 2024. Det attraktiva modellutbudet fortsätter att växa och senare i år planerar företaget att lansera Polestar 5 – en fyradörrars prestanda-GT i F-segmentet.
Källa: Polestar