Slopad klimatbonus missgynnar privatpersoner

Klimatbonusen för elbilar upphör denna vecka efter ett regeringsbeslut som presenterades 7 november. Beskedet innebär att privatpersoner som ska köpa elbil nu får avsevärt höjda kostnader. För företag är dock läget annorlunda.

Regeringen har meddelat att bonusen i bonus-malus-systemet slopas med omedelbar verkan. Beskedet kom mycket plötsligt och utan sedvanlig remittering av förslaget. I stället konstaterar politikerna själva att elbilen nu har liknande prisbild som en bensin- eller dieselbil, men i själva verket är elbilarna fortfarande hundratusentals kronor dyrare i bilhallen.

Riksförbundet M Sverige är kritiska mot den abrupta förändringen, eftersom det tvära kastet kommer att öka bilisternas kostnader och försvåra omställningen av fordonsflottan.

– Vi är förvånade över att regeringen har tagit detta drastiska beslut. Varken vi konsumenter, bilbranschen eller näringslivet förstår vad det är som pågår, annat än att politikerna verkar mena att satsningen kostar för mycket pengar, säger Carl-Erik Stjernvall, sakkunnig i teknik & hållbarhet på Riksförbundet M Sverige.

Elektrifieringen av fordonsflottan och en påtagligt ökad andel elbilar är en central del av regeringens strategi för nå Sveriges klimatmål år 2030. Samtidigt har samtliga partier i regeringsunderlaget uttryckt att man vill sänka bilisternas kostnader.

– På mycket kort tid har regeringen både tappat förtroendet från dem som hoppats på billigare bensin eller diesel, eftersom man bara gjorde en symbolisk skattejustering, men också från dem som höjt tempot i omställningen genom investeringar i dyr ny teknik. Med indragen klimatbonus och slopad reduktionsplikt är det svårt att förstå var regeringens klimatpolitiska ambition har tagit vägen.

För en privatperson som tänkt köpa en elbil den närmaste tiden ökar kostnaden avsevärt. En elbil blir 50 – 70 000 kronor dyrare. För företagen är läget annorlunda. De kan fortfarande erbjuda elbilar till sina anställda för ett reducerat förmånsvärde. Från 1 juli 2022 sätts förmånsvärdet ner till 350 000 kronor. Anledningen är att dessa har ”ett högre nybilspris än en jämförbar bil utan miljöteknik”, enligt Skatteverket. Även i lagrådsremissen från i år anges att ”reglerna infördes för att underlätta introduktionen av miljöanpassade bilar på bilmarknaden”. En introduktionsfas som regeringen nu alltså menar är över.

– Om regeringen menar att kostnaden är densamma för de olika bilarna ska nedsättningen av förmånsvärdet självfallet också tas bort, annars slår den slopade klimatbonusen bara mot oss privatpersoner, medan företagen fortsatt gynnas, vilket nog för många känns som ett svek, säger Carl-Erik Stjernvall.

Källa: M Sverige

Delad nyhet är dubbel glädje!