Corvette ZR1 baseras på galet kompetenta Z06, men är en ännu mer total prestandamaskin – långt bortom Z06. Det som kallats ”Blue Devil” lär kosta 100.000 dollar, och når vanligt folk 2009. Kompressor-V8 på massor av hästkrafter!
Utseendemässigt skiljer den sig från Z06 genopm en C6R-inspirerad frontsplitter i kolfiber, som kopplar samman ZR1 med Le Mans-vinnaren. På sidan har de vanliga ventilationshålen ersatts med två större hål som släpper ut värmen från bromsar, däck och motor. Precis som luxuösa mittmotorbilar som Ferrari F430 och Bugatti Veyron har Chevrolet valt att visa motorn genom en transparent ruta i lexan. Bakluckan har en liten vinge som ska ge extra marktryck.
Taket är i synlig svart kolfiber precis som BMW M3 Coupé. De påstår att det speciellt framtagna lagret av klarlack är unikt i världen, och håller bilens hela livstid utan att kolfibret får insjunkningar, gulnar eller spricker. Bilens frontdel är också i kolfiber, men lackad i bilens färg.
Precis som originalet ZR1 från 1990 är motorn bilens juvel. LS9-motorn är en klassisk Chevrolet smallblock-V8 med 90-graders vinkel. Cylindervolymen är 6,2 liter jämfört med Z06 som har 7,0 liter stor motor. Men ZR1 är kompressormatad, en sjätte generationens Eaton-kompressor vilket förmodas ge bilen mellan 620 och 650 hästar. Slutliga siffror är inte publicerade i skrivande stund.
Däcken som ska få ner all kraft är 335/25ZR20″ bak, och 285/30ZR19″ som styr där fram. För bromskraften används helt vansinnigt enorma 15,5″ stora bromsskivor i kolfiber och keramik där fram. Där bak används 15″ stora bromsskivor – samma som sitter på Ferrari Enzo fram! 6-kolvsok från Brembo fram, 4-kolvsok bak.
Hastighetsmätaren har ökat från 200 till 220 mph jämfört med Z06. Det är 352 km/h. Hur fort det går i slutändan är än så länge en väl förborgad hemlighet.
Mer fakta presenterar vi längre fram!