Dodge Charger – Fast & Furious -69

Vem var det som sa att en bil som är ”Fast & Furious” måste vara en riskokare, överöst med grälla dekaler och aluhyvel på bakluckan? I filmen från 2001 med samma namn som det uttjatade designtemat rattade Vin Diesel faktiskt en 900-hästars Dodge Charger. Där kan vi snacka om snabb och elak! Street Xtreme har spanat in en hårresande kärra som lätt frustar bort både Civicar och Celicor från gatscenen.

Av Bo Lundvang

Tommy ”Tiger” Björk har alltid gillat jänkare och hög fart, så det var inte särskilt förvånande att han kom hem från staterna med en Charger.
– Det är en bil som jag har drömt om sen jag var 18 år. Det är den ultimata gatbilen! säger Tigern och ler.
Det finska medborgarskapet till trots bor han i Sverige. För att röra till det maximalt så jobbar karln på en oljeplattform i Norge! Efter ett flera veckor långt arbetspass flygs han i land av en helikopter, om vädret tillåter det. När det blåser storm slår 30 meter höga vågor nästan ända upp till platån, där Tigern och hans arbetskamrater pumpar svart guld från jordens inre.
Jobbet som är av Homer Simpson-modellen tillåter en del slösurfande på nätet, där många drömmar om snabba bilar gror. Hans goda kontakter med folk i USA ser till att en del av drömmarna blir verklighet, som denna Charger till exempel. Det är en äkta R/T-bil från början (Road/Track), utrustad med en 440 V8 på 375 hästar, samt en 727 automatlåda.
– Ibland undrar man vad folk tänker på när de tar en så otroligt fin originalbil och gör om den till en streetrace- och Super Stock-bil, säger Tigern.

Före: 950-hästars V8 som satt i bilen när den kom till Sverige. 

Efter: 650-hästars Hemi-motor har gjort bilen mer farbar. 

Uppborrad
Motorn som satt i när vi först beskådade bilen var en riktig racemaskin byggd av amerikanska Koffels Place, bänkad till 950 hästar vid 8.000 varv. Den hade hunnit gå ungefär 40 repor på strippen, som bäst 9,49 sekunder och 234 km/h på 402 meter.
Det var från början ett helt färskt block som borrades från 440 till 452 kubiktum, vilket motsvarar ungefär 7,4 liters cylindervolym. Det mesta under huven bestod förstås av värstinggrejer, som den specialsmidda vevaxeln Eagle 8 till exempel.
Aluminiumtopparna hade isärflyttade ventiler av märket B1, med maffiga 2,4 tums insug och 1,78 tums avgasventiler i titanium. Insuget består av en enkel 1050 dominator-förgasare. B1-topparna är förstås fullportade med customvippor. Rullkam och lyftare av märket Crane, titanium-retainers, JE-kolvar, BME aluminium-stakar. Varudeklarationen är lång, alldeles för lång för att vi ska ha tid att lista hela specen. Dessutom sitter inte motorn i längre. Det dök upp en köpare alldeles för snabbt, så sommarens tänkta bus- och tävlingsbil byggdes med några komplicerade knep om till en körbar gatbil enligt köparens önskemål.
Motorn som lyftes i var en sprillans ny 528 Hemi-motor på 650 hästkrafter. Den ursprungliga racemotorn placerades istället i en Cuda i behov av kraftiga vitaminer. Visst låter det enkelt?

Ser ni Paul Walker och Tyrese från 2 Fast 2 Furious kika upp över molnet? Tigern som la rökmolnet anordnade Xtreme Racings lyckade 2 Fast 2 Furious-fest på Malmby flygfält 2003, och tog över den riktiga F&F-Supran för allmän beskådan. 

Mer lättstartad
Motorbytet innebär att Chargern blir både mer lättstartad och ger färre hjullyft vid rödlysena. De 10 senaste reporna har bilen haft problem med just det – den har gått med framhjulen i luften stora delar av strippen. Det är inte optimalt ur tidsperspektiv, men för showens skull så är det en vinnare!
Du som bor norrut i Sverige riskerar att bli förnedrad av den här bilen i sommar (läs: sommaren 2005). Den ska gå på gatan, och den käkar precis vad som helst i sin väg. Inta skyddsställning …

A&A:s King of Street-låda växlar automatiskt med hjälp av luftkolvar vid ett förinställt varvtal. En urstark låda som pallar de närmare tusen hästkrafterna. 

Stark låda
Växellådan är en A&A King of Street-låda byggd av en herre vid namn Rick Allison. Det är en av de starkaste Chryslerlådorna som går att hitta. Vid ett förinställt varvtal aktiveras en luftkolv som med automatik slår i nästa växel.
– Det är bara att hålla händerna på ratten och njuta! flinar Tigern, och ger oss en åktur värd att minnas.
Bilen växlar vid 8.500 varv, vilket är duktigt högt för en V8. Då måste det vara balanserat för att inte sticka iväg åt fel håll. Vill man når nålen 9.000 varv, och då är det bättre att ha fingrarna i öronen istället för på ratten.
När Street Xtreme åker med en iskall januaridag är däcken stenhårda och längtar till sommaren. Ändå tar det inte mer än ett kort stamp på gasen för att gummilagret ska förvandlas till väldoftade rök, och bilen skjuter iväg med ett tungt vrål.

Megadäck
Ju större däckyta mot marken, desto större möjligheter till extrem acceleration. Den här bilen är utrustad med 33 tum höga Mickey Thompson-slicks, med en bredd på 15 tum. Det är 38,1 centimeter! Annat är det med framhjulen, de ser löjligt spinkiga ut i jämförelse. Men de ska ju bara se till att skeppet går att vända på ibland…

Utrensad
Interiören är förstås totalt utrensad för att vikten inte ska bli ett hinder på strippen. Lite tyngd är adderat i form av en Crome Moly-bur, vilket är ett krav när man ska köra fort på strippen.
I taket sitter en spännande spak som löser ut fallskärmen när man börjar närma sig jobbet, eller vart man nu är på väg. För att starta åbäket går man igenom en lång rad flippknappar som aktiverar elektriciteten, bränslepumpen, lysen etcetera. Här är man mer pilot än förare.
I originalversionen av Charger R/T fanns en bandspelare med inspelningsfunktion och mikrofon, om man skulle vilja föreviga konsertljudet ibland.

Lång historik
”Tigern” har som sagt en ganska lång historia bakom sig av snabba bilar och mekande med dem. Redan 1978 tog han sin dragrace-licens hemma i Finland, i en Chevelle med trimmad 427 V8 från 1970. Efter det rullade det på, och bil efter bil avverkades i lika snabb takt som han lämnade julgranarna bakom sig.
Den snabbaste repan med honom själv bakom ratten gick på 7,30 sekunder, i en brutaltrimmad Chrysler 300. Annars kanske någon minns den Nova 67:a som han tillsammans med Kjell Håkan Moström blev Europarekordhållare med tre år i rad. Klassen var Pro Mod, och bilen gick 1996 som snabbast 6,61. Duon var en av de första i Europa med att nå den magiska 6-sekundersrepan med en doorslammer, alltså en bil med dörrar.
Men Tigern har ingen speciell böjelse för dragracebilar med dörrar, det vittnar hans senaste inköp om. Anledningen till att drömbilen Dodge Charger blev ett kort äventyr var att en annan dröm började pocka på uppmärksamhet.

Funny Car
Tigern tog nyligen licens för att köra FIA-seriens Top Alcohol Funny Car. Dragracebilen som är det senaste inköpet sitter på 3.200 hästkrafter, med hjälp av metanol och kompressor. Där drar kostnaderna iväg i överljudsfart!

Text, foto och film: Bo Lundvang, sportbilen.se

Charger-fakta
Den första Chargern kom 1966, baserad på Dodge Coronet. Det var den första fastback-modellen från Dodge, en äkta streetracer med fyra skålade stolar. Motorer från 230 hk V8 till den legendariska 425 hk Hemi-motorn.
Mindre än två procent av alla Charger förseddes med Hemi-motor, men det gjorde ändå underverk för folkets habegär för modellen.
Dodge Charger -69 blev en kändis efter sju säsonger av tv-serien ”Dukes of Hazzard”, där Bo och Luke Duke använde den som en äkta ”getaway-bil”.
Specialmodellen Dodge Charger Daytona byggdes 1969 för att tävla i Nascar. Den hade en 147 cm hög bakvinge, och en lång aerodynamisk front. De hade antingen en 440 Magnum cid-motor, eller 426 Hemi. Under ett år vann de 45 av 59 race.
Tävlingsföraren Buddy Baker var den förste att nå den magiska 200 mph-gränsen (320 km/h), bilen var en Hemi-utrustad Charger och året var 1970.

Delad nyhet är dubbel glädje!