BMW Group är den första biltillverkaren att lansera ett helt nytt digitalt nervsystem för samtliga motorvarianter och fordonssegment. Systemet rullas ut för första gången i Neue Klasse, och är mer intelligent, mer kraftfullt och mer effektivt än tidigare.
I kommande BMW-generation kommer hanteringen av viktiga användarfunktioner att koncentreras till fyra högpresterande datorer, även kallade ”Superhjärnor”. Detta innefattar allt från infotainment och automatiserad körning till kördynamik, fordonsåtkomst, klimatkontroll och komfort. Datorkraften hos de fyra superhjärnorna är mer än 20 gånger större jämfört med nuvarande fordonsgeneration och de är redan designade för kommande mjukvaru- och funktionsuppdateringar.
Efter lanseringen av den första modellen ur Neue Klasse kommer BMW Group att rulla ut det nya digitala nervsystemet över hela kommande modellportfölj, för alla segment och drivlinor. Detta innefattar en helt ny elektronisk arkitektur som består av de kraftfulla superhjärnorna och starkt sammankopplade mjukvaruplattformar.
”Denna arkitektur möjliggör en frikoppling mellan fordons- och mjukvaruutveckling. Fördelen är att alla framtida BMW-modeller kan hållas digitalt uppdaterade via trådlösa uppdateringar och ta emot dessa även från efterföljande fordonsgenerationer”, säger Frank Weber, styrelseledamot för utveckling på BMW AG.
En grundläggande komponent i det digitala nervsystemet är den kraftigt förenklade kabelhärvan. Den är baserad på en så kallad ”zonal arkitektur”, vilket minskar mängden kabel med 600 meter och ger en viktbesparing på 30 procent jämfört med den tidigare generationen. Via snabba dataanslutningar kopplas ”superhjärnorna” samman med mindre styrenheter som hanterar dataflödet in och ut ur zonerna. Denna zonindelning gör det möjligt för kablaget i fordonet att vara kortare, tunnare och lättare.
En viktig förutsättning för tunnare och lättare kablage är de så kallade smarta ”eFuses”. Dessa digitala säkringar ersätter upp till 150 traditionella säkringar och kan programmeras för digitalt styrd energifördelning, genom att selektivt kunna aktivera olika komponenter. Detta skapar intelligenta energilägen anpassade för olika fordonstillstånd – exempelvis körning, parkering, laddning och uppgradering – där onödiga energiförbrukare kan identifieras och stängas av. På så vis bidrar de smarta säkringarna avsevärt till en 20-procentig förbättring av energieffektiviteten.
Kommande BMW-modeller kommer också att dra nytta av den helt nyutvecklade elektroniska arkitekturen, som lägger grunden för nästa generations mjukvarudefinierade fordon (SDV). Med det stora antalet digitala funktioner är det avgörande att dessa kan utvecklas löpande på stabila mjukvaruplattformar. I Neue Klasse körs mjukvaruplattformarna på respektive superhjärnor, och fordonsfunktionerna ovanpå dem. Detta ”Shared Service Layer” fungerar som ett sammanlänkande lager och tillhandahåller toppmodern cybersäkerhet och flexibla trådlösa uppdateringar. Det möjliggör också kundrelevanta AI-funktioner genom intelligent nätverkande av data från olika källor.
”Med introduktionen av Neue Klasse går vi in i ett läge av utveckling där vi uppnår mjukvarukontinuitet. Detta innebär att vi kontinuerligt utvecklar mjukvara snarare än att börja från början varje gång”, säger Christoph Grote, Senior Vice President BMW Group Electronics and Software.
Källa: BMW