Alpine A390 testas i Lappland

Alpines utvecklingsteam befinner sig i slutspurten av arbetet med den kommande A390. Just nu genomförs de avslutande vintertesterna i norra Sverige, där bilens avancerade teknik finjusteras inför lanseringen. Den 27 maj 2025 kommer Alpine att avtäcka sin första sportiga fastback i Dieppe, en händelse som sammanfaller med märkets 70-årsjubileum.

Alpine har valt Lappland för att testa A390 i extrema förhållanden. Temperaturer som sjunker till -40 grader och körning på snö- och isbelagda vägar ger unika möjligheter att utvärdera bilens prestanda och tillförlitlighet. Enligt Alpines VD, Philippe Krief, har utvecklingslaget haft en tydlig målsättning: att kombinera sportbilsprestanda med smidighet och körglädje, i linje med märkets tradition.

”Vi befinner oss i Lappland, i norra Sverige, för att slutföra utvecklingen av den framtida A390 i extrema förhållanden. Våra ingenjörer har fått använda all sin expertis och passion för att ge denna 5-sitsiga sportiga fastback samma prestanda, smidighet och körglädje som vår ikoniska A110.” – Philippe Krief, VD för Alpine.

Avancerad teknik för extrema förhållanden

Testerna fokuserar på att säkerställa att A390 fungerar optimalt under alla förhållanden. En viktig del av utvärderingen är Alpines Active Torque Vectoring, som bidrar till bilens smidighet och stabilitet på hala underlag. Dessutom testas ESC-systemet och bilens värme- och avfrostningsfunktioner.

A390 är utrustad med tre elmotorer och erbjuder fem körlägen, inklusive det nya ”Track Mode”. Lapplandstesterna möjliggör finjustering av drivsystemet för att optimera bilens balans och väghållning.

Design och interiör

Den färdiga karossen har nu bekräftats, med måtten: 4 615 mm lång, 1 532 mm hög och 1 885 mm bred. Bilen kombinerar sportbilsprestanda med en fullvärdig 5-sitsig interiör, vilket placerar denbland sportiga fastbacks.

Exteriört har A390 en ljussignatur inspirerad av konceptbilen A390_β och Alpenglow, med en distinkt ljuslist och triangelformade ”Cosmic Dust”-element. Den sportiga ratten i nappa-läder hämtar inspiration från Formel 1 och har kontroller för OV (Overtake), RCH (Recharge) och Drive Modes.

Fransk ingenjörskonst

A390 utvecklas i Frankrike av Alpines ingenjörsteam och tillverkas i Dieppe. De tre elmotorerna produceras i Renaults fabrik i Cléon.

Bland samarbetspartnerna finns Devialet, som utvecklat bilens premiumljudsystem, och Michelin, som levererar specialutvecklade däck anpassade för A390.

Källa: Renault

Delad nyhet är dubbel glädje!