Volvo snyggaste bilmärket – enligt svenskarna

Svenska folket har korat Volvo till världens vackraste bilmärke. Utnämningen har skett efter en omröstning av Kantar Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil. Efter Volvo följer ett pärlband av lyx- och sportbilmärken som Porsche, Lamborghini och Tesla. På den prestigefyllda topp 10-listan hittas även ett annat svenskmärke.

Över 1 400 svenskar fick frågan – vilket bilmärke har snyggast design? Överlägset flest, hela 13 procent, svarade Volvo. Andraplatsen kneps av Audi, dock med betydligt färre röster (6 %). I rangordning följde sedan Porsche (5 %), BMW (5 %) och Mercedes (4 %).

Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, säger att han är aningen överraskad över resultatet.

– När man pratar om Volvo är det vanligtvis inte designen som kommer upp först. I stället brukar fokus ligga på aspekter som säkerhet, kvalitet och lång livslängd. Men Volvo har en distinkt skandinavisk stil som betonar enkelhet, elegans och funktionalitet. Det är uppenbarligen något som tilltalar oss svenskar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Volvos fanbase: Kvinnor, yngre och stockholmare
Kvinnorna (13 %) i undersökningen visade något större förtjusning för Volvo än männen (12 %). Annars är det hos den yngre generationen som Volvos design gör störst avtryck. I åldersgruppen 18-34 år anser hela 16 procent att Volvo har det mest tilltalande designspråket, jämfört med endast 8 procent av de som är mellan 56 och 79 år. Men tycke och smak skiljer sig även beroende var i landet man bor. Stockholmare (15 %) dras klart mer mot Volvo än invånarna i Malmö (7 %), där BMW (8 %) i stället har högre popularitet. Men även på andra platser, som i Småland och på Öland och Gotland får Volvo se sig slagna på designfronten. Här är det i stället Porsches unika och ikoniska design som väcker mest beundran, och med Saab på en överraskande tredje plats. Bland andra framstående sportbilsmärken sticker särskilt Lamborghini ut som lite mer populärt i Göteborg än i andra delar av landet. Göteborg har även störst andel Tesla-fantaster.

Audi-ägarna avfärdar Volvo
Men vad tycker då ägarna till de olika bilmärkena? Inte oväntat är det vanligt att man sätter sitt eget bilmärkes design högst. Det finns dock tydliga undantag, särskilt bland märken som inte anses tillhöra premiumsegmentet. I vissa fall går det till och med så långt att man helt avvisar det egna märkets design. Som exempel kan nämnas att ingen av de drygt 20 personerna som äger en Nissan anser att Nissan har den mest tilltalande designen. Samma sak gäller för Fiat, Mitsubishi, Opel och Honda.

I toppen av listan är känslan för det egna bilmärkets estetik desto starkare. Allra tydligast märks detta hos Mercedes-ägare (53 %), men även Audi- (46 %) och BMW-ägare (37 %) ger sina respektive märken höga betyg. Noterbart är också att ägarna av dessa märken har en helt annan inställning till Volvo än majoriteten. Bland Mercedes- och BMW-ägare är det endast 4 respektive 3 procent som pekar ut Volvo som det snyggaste bilmärket. Bland Audi-ägarna är det 0 procent.

– Audi, BMW och Mercedes omfamnar ofta betydligt mer komplexa och dynamiska former än Volvo, och de förmedlar också en mer sportig image. Att ägare av dessa bilmärken har helt andra designpreferenser förvånar mig inte, säger Daniel Odsberg.

Topp 10: Bilmärkena med snyggast design

  1. Volvo
  2. Audi
  3. Porsche
  4. BMW
  5. Mercedes
  6. Lamborghini
  7. Tesla
  8. Jaguar
  9. Saab
  10. Volkswagen

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Källa: Kvdbil

Delad nyhet är dubbel glädje!