Porsche 718 Spyder RS – öppen toppmodell i mittmotorserien

Trettio år efter att konceptbilen Boxster presenterades lanserar Porsche nu den motorstarkaste versionen av den populära mittmotor-roadstern hittills: nya Porsche 718 Spyder RS. För första gången används den högvarviga sugmotorn från 911 GT3 i en öppen sportbil med motorn placerad mitt i bilen.

Porsche kröner modellserien 718 med en sportmodell utformad för maximal körglädje: nya 718 Spyder RS, den öppna motsvarigheten till 718 Cayman GT4 RS. För första gången återfinns den 500hk starka sexcylindriga sugmotorn från 911 GT3 i en öppen sportbil med mittmotor. Samma högvarviga lättviktsmotor driver också tävlingsmodellen Porsche 911 GT3 Cup. 718 Spyder RS:s exceptionellt lätta och för purister tilltalande, manuellt manövrerade sufflett, gör det fantasieggande motorljudet till en ännu starkare upplevelse. Den förstärks ytterligare av det lätta, rostfria sportavgassystemet som är standard och insugsljudet från luftintagen på sidorna bakom nackstöden.

Högvarvig sugmotor och konsekvent lättviktskonstruktion

Drivlinan till 718 Spyder RS är identisk med den i 718 Cayman GT4 RS. Den sexcylindriga boxermotorn med 4-liters cylindervolym, varvar till 9 000 v/min och utvecklar 368 kW (500 hk) och ett maximalt vridmoment av 450 Newtonmeter. Kopplad till en tätstegad PDK-växellåda skickar den sexcylindriga motorn den tvåsitsiga roadstern från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. Bilen når 200 km/tim på bara 10,9 sekunder. Jämfört med 718 Spyder utan ”RS”-beteckning, har den nya toppmodellen inte bara 80 hk extra utan accelererar också till 100 km/tim en halv sekund snabbare. Toppfarten är nu 308 km/tim i stället för 300 km/tim. Som alla moderna RS-modeller, erbjuds 718 Spyder RS uteslutande med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). Växellådan växlar blixtsnabbt mellan sina sju steg och garanterar maximala prestanda. Växelpaddlar låter föraren behålla händerna på ratten även vid manuell växling men föraren kan också välja att använda den ergonomiskt utformade växelväljaren på mittkonsolen. Utöver den starkare motorn bidrar också lägre vikt till bättre prestanda. Spyder RS väger 40 kg mindre än 718 Spyder med PDK (1 410 kg) och är faktiskt fem kg lättare än den täckta 718 Cayman GT4 RS. Spyder RS utgör den senaste höjdpunkten i modellinjen som introducerades 2016.

Balanserad aerodynamik

Frampartiet på nya Porsche 718 Spyder RS är nästan identiskt med fronten på 718 Cayman GT4 RS. Den främre huven är som standard gjord i CFRP och har breda luftutsläpp ovanför stötfångaren. De båda NACA-luftintagen förbättrar kylningen av bromsarna utan att försämra Cd-värdet. Sideblades på ytterkanterna av stötfångaren ökar marktrycket. Den främre spoilerläppen är något kortare än den på 718 Cayman GT4 RS. Cayman GT4 RS har med sin högre bakvinge totalt ett högre marktryck, något som kräver en större spoilerläpp för att nå aerodynamisk balans. I stället för en vinge har 718 Spyder RS en markant bakre spoiler, med luftsläppskant, formad som en ankstjärt. Alla aerodynamiska komponenter är intrikat koordinerade. De bibehåller bilens aerodynamiska balans och garanterar maximal stabilitet vid höga hastigheter.

Puristisk sufflett

Nya 718 Spyder RS kommer med en manuellt manövrerad lättviktssufflett i enkellager. Designen är mycket kompakt och består av två delar: ett solsegel och en vindavvisare. Båda kan tas loss helt och hållet och stuvas tillsammans eller var för sig. Solseglet kan användas som en ”Bimini-topp”, som skyddar föraren och passageraren från alltför intensivt solljus. I det fallet är passagerarutrymmet öppet åt sidorna och bakåt. Tillsammans med väderavvisaren skapas en komplett sufflett som ger effektivt skydd mot regn när sidorutorna hissas upp. Hela taket, inklusive de mekaniska delarna, väger bara 18,3 kg. Det är 7,6 kg mindre än taket till 718 Spyder och 16,5 kg mindre än taket till 718 Boxster. Förare som vill banta ytterligare åtta kg från bilens vikt kan lämna suffletten hemma helt och hållet om vädret tillåter.

Sportchassi

Chassit till 718 Spyder RS består av komponenter både från 718 Cayman GT4 RS och 718 Spyder och är utformat för maximal körglädje på krokiga vägar. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard och chassit är sänkt med 30 mm. Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk diffbroms ingår, liksom ledlager (uniballs) i stål och 20 tums smidda aluminiumfälgar. Chassit karakteriseras av knivskarp styrning och både livliga och extremt neutrala köregenskaper. Camber, toe och krängningshämmare kan justeras individuellt. Jämfört med 718 Cayman GT4 RS är fjädring och stötdämpare mjukare för att uppnå en mer avslappnad inställning, typisk för cabrioleter.

Prestandafokuserad interiör

Sportbilskaraktären lyser igenom även på insidan av bilen. Interiören är minimalistisk och sträcker sig till de funktionella och ergonomiska väsentligheterna. Den greppvänliga RS-sportratten är klädd i Race-Tex och har en gul ”klockan-12-markering”. De skålade sätena är gjorda av lättvikts-CFRP med synlig kolfiberväv och erbjuder imponerande sidostöd. Sätena är klädda i svart läder medan de perforerade mittpartierna i Race-Tex har en kontrasterande färg mot en svart bakgrund. De kontrasterande färgerna är Arctic Grey eller Carmine Red. Spyder RS-logotyp i matchande kontrasterande färg är broderad på nackstöden. Instrumentbräda och paneler är klädda i läder. Till exteriören finns fyra solida lacker och tre metalliclacker tillgängliga, inklusive nya Vanadium Grey Metallic liksom specialfärgerna Arctic Grey, Shark Blue och Ruby Star Neo.

Weissach-paket och matchande kronograf

Ett Weissach-paketet är också tillgängligt till Spyder RS som tillval. De exceptionellt lätta smidda magnesiumfälgarna kan som tillval väljas till det här särskilt prestandafokuserade utrustningspaketet. Sportavgassystemets ändpipor är här gjorda av titan. Utseendet är inspirerat av den begränsade modellserien 935 från 2018. En visuell höjdpunkt är övre delen av instrumentpanelen som är klädd i bländningsdämpande Race-Tex. Exklusivt för kunder till Porsche 718 Spyder RS finns som separat tillval en handtillverkad kronokgraf från Porsche Design Timepieces – Porsches eget urmakeri i Solothurm, Schweiz. Utformad för att matcha bilens specifikationer är den särskilt lätta boetten gjord av titan, urtavlan är gjord av kolfiber och armbandet av samma läder som använts i bilen. Rotorn på baksidan speglar de olika fälgdesignerna på 718 Spyder RS.

– 718 Spyder RS tar körglädjen till en ny nivå för öppna bilar, säger Andreas Preuninger, ansvarig för GT-bilarna. Kombinationen av vår omisskännliga GT3-motor, den tätstegade transmissionen, de kompakta dimensionerna, den låga vikten, landsvägsoptimerad racingfjädring och maximalt öppen förarplats erbjuder en extremt tilltalande och ofiltrerad körupplevelse.

Nya Porsche 718 Spyder RS kostar från 1 640 000 kronor och gör sin publika premiär i juni i Stuttgart-Zuffenhausen vid firandet av Porsche 75 år som sportbilstillverkare. Strax därefter visas den nya modellen upp vid Goodwood Festival of Speed i England.

718 Spyder RS: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 294 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Källa: Porsche

Delad nyhet är dubbel glädje!