Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana.
Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter.
718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande.
– Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar en äkta RS-modell, lättviktskonstruktion, högre marktryck, högre effekt och naturligtvis ännu tydligare respons på förarens signaler, säger Andreas Preuninger, ansvarig för märkets GT-modeller.
-Det fantastiska varvrekordet på Nordslingan är ett imponerande bevis på hur effektiva de här förbättringarna är för köregenskaperna. Kunderna kan se fram emot en helt och hållet förarorienterad bil där en spännande körupplevelse har högsta prioritet.
– 718 Cayman GT4 RS är en kompromisslös körmaskin. Den känns smidig som en gokart på bergsvägar, men samtidigt imponerande stabil och välbalanserad på racerbanan, säger Jörg Bergmeister.
– Om inte skulle en sådan varvtid inte vara möjlig. GT4 RS är en av de vassaste bilar Porsche någonsin utvecklat. Och man måste verkligen själv uppleva det fantastiska motorljudet, fortsätter den välmeriterade föraren, som tillbringat mer än 500 timmar i 718 Cayman GT4 RS med testkörningar och fintrimning av bilen under utvecklingsarbetet.
Källa: Porsche