Elektriska mellanklassaren BMW i4 – svenska priser

BMW lanserar nu den första helelektriska premiumbilen i mellanklassen. Med lanseringen av BMW i4 har elektrifieringen nått den traditionella kärnan av BMW-varumärket.

Pressrelease från BMW

Idag öppnar BMW upp orderböckerna för nya BMW i4 som lanseras i Sverige senare i år, vilket innebär att elektrifieringen nu nått hjärtat av BMW-varumärket. Tillsammans med tidigare kommunicerade BMW iX3 och iX representerar BMW i4 nästa fas av BMW Groups omställning mot elektromobilitet. BMW i4 är också BMW:s första helelektriska modell som är utvecklad från grunden med kördynamiken som huvudfokus. Till lanseringen kommer två modellvarianter: BMW i4 eDrive40 samt BMW i4 M50 – som blir den första Performance-modellen med helelektrisk drivlina och fyrhjulsdrift från BMW M. BMW i4 eDrive40 kostar från 625 000 kr och BMW i4 M50 från 725 000 kr.

BMW i4M50 är utrustad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, med en kombinerad maximal effekt på 544 hk och M-specifik chassi-teknik, vilket utlovar en fängslande prestanda och en räckvidd på 510 kilometer enligt WLTP-testcykeln. I BMW i4 eDrive40 samverkar elmotorn med klassisk bakhjulsdrift för att skapa utsläppsfri körglädje. Modellen har en WLTP-beräknat räckvidd på upp till 590 kilometer.*

En Gran Coupé med sportprestanda och komfort – utan lokala utsläpp

BMW i4 har både rymligheten och bekvämligheten som kännetecknar en fyrdörrars Gran Coupé, med fem vuxna sittplatser och en stor och vid bakluckeöppning, vars utrymme rymmer upp till 470 liter (1290 liter med fällda ryggstöd). Premiumkänslan reflekteras i allt från bilens avancerade körsystem och chassi-teknik, till dess eleganta design, genomgående hög standard på materialval och hantverk samt det breda urvalet av tillbehör. Utöver detta tillkommer en helt ny generation av infotainment- och operativsystemet BMW iDrive samt de senaste innovationerna inom autonom körning och parkeringsassistans.

Bilen har utvecklats med en flexibel fordonsarkitektur, utformad för ett helelektriskt drivsystem. Tack vare den låga placeringen av batteriet ihop med drivsystemets kompakta design har BMW i4 också en välbalanserad viktdistribution. Den har därmed alla ingredienser för att leverera både sportkänsla och bekväm komfort på längre distanser, tack vare sin låga tyngdpunkt och jämna viktfördelning. Detta kompletteras av en vridstyv och viktminimerad kropp med optimerad aerodynamik (Cd: 0.24), lång hjulbas och breda spår.

Produceras med grön el och återvunna material

BMW i4 produceras på BMW Group Plant i München, där hundra procent grön el används för både fordonsproduktion och tillverkning av battericeller. BMW Group står själva för upphandlingen av kobolt och litium från kvalitetssäkrade källor och levererar sedan detta till battericellstillverkarna. Elmotorn är tillverkad med en design som undviker förbrukning av sällsynta jordartsmetaller, och produktionen använder dessutom en stor andel sekundära råmaterial och återvunna material.

Femte generationens BMW eDrive

BMW i4 kommer med den femte generationens BMW eDrive-teknik, där elmotor, kraftelektronik och växellåda sammanförs i ett central hölje, vilket är en nyckelfaktor bakom drivsystemets imponerande effektivitet och kraftleverans. Femte generationens eDrive innefattar också ett högspänningsbatteri med den senaste battericellstekniken, där energidensiteten i batteriet är omkring 20 procent högre, jämfört med batteriet i nuvarande BMW i3. BMW i4 eDrive40 och BMW i4 M50 har båda ett bruttoenergiinnehåll på 83,9kWh (preliminär data).

BMW i4 M50*
Motor: Två elmotorer (vid fram- respektive bakaxel)
Maxeffekt: BMW i4 M50 drivs av en 258 hk elmotor på den främre axeln och 313 hk på den bakre, vilket ger en sammanlagd maximal effekt på 544 hk.
Max. vridmoment: 795 Nm
0-100 km/h: 3,9 sekunder
Elektrisk räckvidd: 510 km (enligt WLTP)
Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kW
Max laddeffekt AC/DC: 11kW AC, upp till 200kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 140 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.
Pris från: 725 000kr

BMW i4 eDrive40*
Motor: Elektrisk motor med bakhjulsdrift.
Maxeffekt: 340 hk
Maximalt vridmoment: 430 Nm
0-100 km/h: 5,7 sekunder
Elektrisk räckvidd: 590 km (enligt WLTP)
Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kW
Max laddeffekt AC/DC: 11kW AC, upp till 200kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 164 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.
Pris från: 625 000kr

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!