“Lyxbussen” från Hannover firar 70-årsjubileum

För 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen “Special Version” på den internationella bilutställningen IAA i Frankfurt. Idag är minibussen internationellt känd som “Samba”, eller “Lyxbussen” på svenska. Totalt tillverkades 100.000 fram till 1967, och för att bli ägare till en idag är det inte ovanligt att man får betala ett sjusiffrigt belopp.

För många är Volkswagens minibuss “Samba” hippiekulturen personifierad, men bilmodellen var populär långt innan “flower power-generationen”. För exakt 70 år sedan presenterades en 8-sitsig minibuss med benämningen ’”Special Version”. För många är denna version själva ursprunget till den kult som växt fram kring Folkabussen.

19 april 1951 öppnade dörrarna till den första internationella bilutställningen IAA i Frankfurt efter kriget. Volkswagen satsar stort med en 1.350 kvadratmeter stor utställning där man bygger upp en mindre kopia av fabrikens produktionslina av Beetle och adderar en ljusshow som trollbinder besökarna. Media kallar installationen “Volkswagen-templet” och det sätter en trend som många följer vid senare bilutställningar.

En av höjdpunkterna på mässan var förstås världspremiären av denna nya version av Folkabussen som på mässan marknadsfördes som “Special Version”. Skillnaderna mot den vanliga bussen var slående och det skulle motivera prispåslaget på hela 3.000 DM. Kunder till den nya “lyxbussen” fick en exklusivare framtoning och många nya funktioner. Med tvåtonslackering, kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak var detta en buss att både titta på och titta ut inifrån. Även insidan var uppgraderad med täckta paneler och kromdetaljer. Och om man önskade underhållning till passagerarna kunde man få radion “Auto Super” monterad i instrumentbrädan.

Modellen marknadsfördes i USA under namnet Microbus “Deluxe”, men på den tyska marknaden beslöt man att behålla namnet “Special Version” som senare blev “Special Model”. Kunderna var dock snabba på att ge den ett coolare namn, även om namnets exakta innebörd eller ursprung inte kan fastställas idag. Namnet “Samba” kan komma från tyska “Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett” (soltaksversion med specialinstrumentbräda) eller “Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung” (Specialversion med extra funktioner). I den holländska prislistan dök namnet “Samba” upp officiellt för första gången 1954.

Den äldsta kända Samba-bussen finns idag hos en privat samlare i Tyskland. Praktiskt taget hela dess historia finns dokumenterat inklusive originalkvittot. Den första ägaren hade betalat 9.025 DM, vilket jämfört med dagens värde framstår som ett exceptionellt fynd. Men vid den tiden var den genomsnittliga årsinkomsten 3.579 DM, vilket sätter ett annat ljus på prisbilden och ger en förklaring till benämningen “lyxbuss”. Idag är modellen mer eftertraktad än någonsin och det märks på priserna. På senare tid har modeller i toppskick gått för astronomiska summor på auktion. Till exempel såldes en Samba för 302.500 USD på en auktion hos Barret-Jackson år 2017.

Mer fakta om “Samba”:

  • Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967.
  • Modellen kommer nästan alltid tvåtonslackerad
  • Alla bilar hade totalt över 10 meter av kromlister
  • Tillvalet “M 130” innebar bortval av takfönster och soltak
  • Bilar producerade fram till augusti 1963 är 23-fönstrare, skjutfönstret på förardörren räknades som ett separat fönster.
  • Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 är en så kallad 21-fönstrare där hörnfönstren togs bort för den bredare luckan bak
  • Den första Samban hade enbart 18 kW/25 hk
  • 1953 blev Samban den första Typ 2 Volkswagen som fick en riktig bakre kofångare
  • I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – I Schweiz kallades den innan bytet för Plexibus

Källa: Volkswagen

Delad nyhet är dubbel glädje!