BMW M5 CS till Sverige – med 635 hk!

Galna prestanda gör kommande specialmodellen BMW M5 CS vrålsnabb, 0-100 går på 3 sekunder blankt och det tack vare fyrhjulsdrivning och motoreffekt som överstiger den i BMW M5 Competition. Här är mer fakta och svenska priser på M5 CS!

Pressmeddelande från BMW

BMW M lanserar nya flaggskeppsmodellen BMW M5 CS, som höjer ribban med sina enastående köregenskaper i kombination med exklusiv och lyxig design. Nya BMW M5 CS lanseras under våren 2021 och kommer att kosta från 1.851.000 kr i Sverige.

Kraftfullaste M-modellen någonsin

BMW M5 CS är försedd med en 4,4-liters V8-motor med 635 hästkrafter – tio fler än BMW M5 Competition – vilket gör den till den kraftfullaste M-modellen någonsin. BMW M5 CS lyckas också balansera mångsidig vardagskörning med körglädje och exceptionell sportprestanda ute på banan. Detta tack vare lättviktsdesignen (cirka 70 kg lättare än BMW M5 Competition), tillsammans med ett finjusterat chassi samt M xDrive-systemet med intelligent centralstyrda Aktiv M Differential.

Sportavgassystemet i M5 CS levererar en känslosvallande ljudbild; specifikt framtagen för M-modellerna, utformat för att förstärka motorljudet och leverera ett sportigare och renare ljud.

Maximal körglädje för fyra passagerare

BMW M5 CS har plats för fyra personer via två multijusterbara, viktsparande M Carbon-säten framtill och två separata baksäten. Dessa är klädda i svart Merinoläder och har extra designinslag i form av kontrasterande paneler och dekorativ sömnad i Mugello Red. På nackstöden syns konturerna av den legendariska Nürburgring-banan.

Exklusiv exteriör 

Till det yttre känns BMW M5 CS igen genom sina exklusiva tolkningar på BMW-typiska designinslag. Detta inkluderar konturerna på BMW-grillen som kommer i Goldbronze-finish. Även de 20-tums smidda M-hjulen med Y-eker samt ”M5 CS”-märkena på grill, M-gälar och bakluckan är i Goldbronze. Andra noterbara inslag är strålkastarnas L-formade ljusdesign (som lyser gult i stället för vitt vid halvljus / helljus) samt Welcome Light-funktionen, som för tankarna till GT-racingbilar.

I standardutförandet rullar BMW M5 CS med de extra sportiga Pirelli P Zero Corsa racingdäck i mixed-size: 275/35 R 20 fram och 285/35 R 20 bak.

Lättviktsdesign och optimerade köregenskaper

BMW M5 CS-chassit är baserat på BMW M5 Competition, men sju millimeter lägre och med stötdämpare utvecklade för BMW M8 Gran Coupé. Dessa bidrar till bättre komfort, särskild vid motorvägskörning men förbättrar också hanteringen i tajta situationer. Detta ger mer precis respons vid hårdkörning på bana, utan att försaka körbarheten vid vardagskörning. Och med M Carbon keramiska bromsar har BMW M5 CS superb bromsförmåga. De kommer med en Röd finish som standard, men går också att få guldfärgade som tillval.

Motorhuven är tillverkad i kolfiberförstärkt plast (CFRP) med luftintag i exponerad kolfiber. Flera andra delar, inklusive frontsplitter, bakspegelkåpor, bakspoiler och diffuser är också tillverkade i CFRP. Dessa inslag förbättrar aerodynamiken samt bidrar till bilens stora viktminskning (70 kilo lättare än BMW M5 Competition).

Tekniska höjdpunkter:

4,4 liter V8-motor med 635 hk (+10hk vs M5 Competition) och åttastegad M Steptronic-växling med Drivelogic som standard.
0 – 100 km/h på 3,0 sekunder (0,3 sekunder snabbare än M5 Competition) och 0 – 200 km/h på 10,4 sekunder. Topphastighet: 305 km/h.
M xDrive fyrhjulsdrift som standard, med 2WD-läge för ren bakhjulsdrift.

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!