Världens längsta inomhusbana byggs i Sverige

Racing inomhus året om? Tyvärr inte, banan som nu byggs är tänkt som en testfacilitet för självkörande fordon, stora som små. Det ska bli världens längsta inomhusbana – och den kommer ligga utanför Borås, Sweden!

Pressrelease från AztaZero

Nu bygger AztaZero världens längsta inomhusbana för testning och provning av självkörande fordon. AztaZero är den ledande testbädden för framtidens automatiserade transportsystem. Med den nya inomhusbanan befäster AstaZero sin ställning som världsunik testmiljö.

Den svenska testbädden AztaZero, belägen i Hällered utanför Borås, är världens första fullskaliga oberoende test- och demonstrationsmiljö för framtida trafiksäkerhet.

Varje år förolyckas mer än 1,2 miljoner människor världen över i trafikolyckor. Aktiv säkerhet är ett sätt att minska antalet dödsolyckor. Nästa steg är system för autonom körning och här erbjuder AztaZero en unik anläggning med olika trafikmiljöer som gör det möjligt att testa avancerade säkerhetssystem och deras funktioner för olika typer av trafik och trafiksituationer.

Många av de avancerade kameror och sensorer som krävs för framtida trafiksäkerhetssystem behöver testas och verifieras i repeterbara ljusförhållanden som exempelvis motljus och skuggiga förhållanden.

– Hur tillhandahåller vi en kontrollerad utomhusmiljö i en miljö som till stor del präglas av regn, snö och mörker under en del av året, frågar sig Peter Janevik, VD på AztaZero.

Svaret kommer stå klart på AztaZero i början av februari 2021. Där byggs nu det som förmodligen kommer bli världens längsta och största inomhusbana. Banan kommer mäta 700 meter lång och 40 meter bred, med en central del på 140 meter som kommer att vara 60 meter bred. För att klara av att husera lastbilar, bussar och vanliga personbilar har inomhusbanan en invändig takhöjd på 4,6 meter.

Med utvecklingscykler som ständigt minskar i tid, måste industrins behov av tillgänglighet till provmiljö samtidigt utökas.

– Morgondagens trafiksäkerhetssystem kräver enormt mycket provning, vilket innebär arbete dygnet runt, 365 dagar om året. Med vår nya inomhusbana kommer vi lösa dagsljus och torra vägbanor även kl. 03.00 en natt i november, säger Peter Janevik, VD för AztaZero.

Satsningen stöds av Västra Götalandsregionens program för hållbara transporter med 10 MSEK.

Delad nyhet är dubbel glädje!