Programmet för Formel 1 2020

Det går att spekulera fram och tillbaka i hur man tror att Formel 1 kommer att se ut säsongen 2021 och framåt. Sportens framtid är i gungning, men det ska inte glömmas bort att det faktiskt är en hel säsong kvar enligt det gamla systemet. Planeringen för 2020 börjar att bli klar och de flesta stall har redan presenterat sina förare.

Bildkälla: Unsplash

En deltävling mer

Det är ett rekordstort antal deltävlingar som ingår i programmet nästa år. 21 deltävlingar kommer att köras mellan den 15 mars och 29 november och schemat för hela nästa säsong lyder:

15 mars, Australiens GP
22 mars, Bahrain GP
5 april, Vietnam GP
19 april, Kina GP
3 maj, Nederländernas GP
10 maj, Spanien GP
24 maj, Monaco GP
7 juni, Azerbajdzjan GP
14 juni, Kanada GP
28 juni, Frankrike GP
5 juli, Österrikes GP
19 juli, Storbritanniens GP
2 augusti, Ungerns GP
30 augusti, Belgiens GP
6 september, Italiens GP
20 september, Singapores GP
27 september, Rysslands GP
11 oktober, Japans GP
25 oktober, USA:s GP
1 november, Mexikos GP
15 november, Brasiliens GP
29 november, Abu Dhabis GP

Enligt Unibet odds är det återigen Mercedes Lewis Hamilton som är förhandsfavorit att vinna förarmästerskapet. Oddset för det är 1.15. Om han vinner skulle det ta honom ett steg närmare Michael Schumachers rekord med sju förarmästerskapstitlar och 91 GP-segrar. I skrivande stund har Hamilton sex mästerskapstitlar och 82 GP-segrar.

Hittills bekräftade förare

Även om programmet är fastställt har inte alla stall gjort klart vilka som kör för dem. Varken Ferrari, Red Bull, Toro Rosso, Alfa Romeo eller Williams har bekräftat sina förare för kommande säsong. Däremot verkar det som att Kimi Räikkönen fortsätter att köra för Alfa Romeo, då hans kontrakt sträcker sig över säsongen. Det är också en stor chans att Sebastian Vettel blir kvar i Ferrari, även om det har ryktats att han kan vara på väg bort på grund av hans resultat från säsongens början.

Sedan tidigare är det dock klart att Hamilton och Valtteri Bottas kommer fortsätta att köra för Mercedes. McLaren har bekräftat att de kör med Carlos Sainz och Lando Norris. Hass har valt Kevin Magnussen och Romain Grosjean. Racing Pont kör med Sergio Perez och Lance Stroll och Renault bekräftade nyligen att Daniel Riccordo och Esteban Ocon blir deras förare.

Förändringarnas vindar blåser (redan nu)

En stor anledning till att ägarna av F1 vill göra ändringar i sporten är för att de vill se mer variation. De vill bryta topplagens dominans. Men detta kan hända utan större regeländringar. Trots en knagglig start har Ferrari hittills tagit fem pol positions i rad. När de vann Singapore GP var det deras tredje raka seger på 11 år. Poängmässigt har höstens ställning varit mycket jämnare mellan lag som Mercedes, Ferrari och Red Bull. Dessutom verkar det som att McLaren är på väg tillbaka med både bättre bilar och förare. Mellanstriden, vilken brukar förbises av toppen, är också oerhört jämn.


(Källa: Unsplash)

Diskussionerna om vad som behövs för att lyfta F1 är många. Kanske behövs det förändring, eller så kanske det helt enkelt bara behövs bättre förare som är större vinnarskallar.

Delad nyhet är dubbel glädje!