Premiär för nya Volvo S60

Sportigare och med bättre köregenskaper än någon tidigare Volvo, det är inga dåliga ord man använder sig av när helt nya S60 lanseras. I knivskarp konkurrens utmanar man i ett segment där kunderna är krävande – och kanske till och med bortskämda.

Av Bo Lundvang

Det har varit en lång väntan på premiären av helt nya S60 som nu närmar sig, den 4-5 september är det dags. En bil som står i ett segment där Volvo inte har kunnat konkurrera tidigare. Senare i höst kommer V60, kombiversionen som spås locka fler köpare än S60.
Det är inget snack om att det här är en Volvo, men det har hänt något. Ett klasslyft och en uppstramning, men med bibehållet kärnvärde – säkerhet som sticker ut från mängden. Bland annat ska gångtrafikanter mitt i vägen leva lite säkrare med fotgängarskyddet som får bilen att tvärnita helt automatiskt från hastigheter upp till 35 km/h. Men först får föraren en ljudvarning och en blinkande lampa lyser upp på framrutan, samtidigt läggs bromsarna näst intill an för att minska reaktionstiden.
En balk i mjukplast framför främre stötfångaren minskar personskadorna om någon ändå skulle hamna i vägen för bilen.
Bilens teknik ser också till att kökrockar förhindras, och den kan upptäcka om du som förare verkar okoncentrerad eller för trött. De här säkerhetssystemen säljs som tillval, men är lågt prissatta i paket som bör klickas för. 18.000 kostar det för en maximalt säkerhetsutrustad S60, och då ingår automatiskt bromssystem, antivältsystem, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare och en mängd andra bra att ha-detaljer.

En snygging
Nya S60 är en riktig snygging på vägen, och den lockar en hel del blickar från förbipasserande när vi fotograferar den på Fiskartorget i Västerås. Linjerna på bilen ska påminna om en sportcoupé, trots att det hängts dit fyra dörrar. Kupéutrymmet är ordentligt tilltaget, mycket tack vare den tvärställda motorn som inte knycker plats i onödan.
Alla sätena har trepunktsbälte med försträckning som drar åt lite extra vid en kollision. Och naturligtvis varnas föraren om någon i bilen glömt sätta på sig bältet – även i baksätet. Sånt ger extrapoäng vid EuroNCAPs krocktester. Bilen är inte krocktestad än, men allt annat än full pott skulle förvåna.

Exklusiv insida
Insidan är renodlat exklusiv, med en stil som följer skandinavisk design. Det går att välja mellan tre typer av dekorinlägg; träkol, grafitfärgad aluminium eller ljust trä.
När det gäller utsikten bakåt kan man köpa till en knapp som elektriskt fäller fram sidonackstöden.
Vill man av någon anledning låna ut bilen till en skummis kan man genom en liten extranyckel i larmdosan låsa handskfack, baklucka och ett dolt förvaringsutrymme under lastrumsgolvet. Fjärrkontrollen kan automatiskt låsa upp alla dörrar och dra ner rutorna och öppna takluckan samtidigt. Inte dumt en varm dag, kanske lite dummare en regnig.
En personlig favorit blir det smidiga valet att välja en elektronisk begränsning av topphastigheten med en rulle på ratten. Lite som en farthållare, men mer flexibel i stadstrafik där man behöver variera pedaltrycket hela tiden utifrån omständigheterna.

Sportig som standard
Två chassityper tillverkas, i Europa är den sportigare varianten standardutrustning medan vissa andra marknader i första hand får komfortchassi. Skillnaderna ligger i stötdämparna och i främre och bakre ramsektionerna. Alla modeller kan förses med ett självjusterande aktivt chassi, Four-C.
Bilen är en ren njutning att köra. Chassisättningen är sportig utan att vara stötig, och har man bråttom genom en rondell känner man att kurvtagningsförmågan vässats ordentligt. Inre hjulet bromsas samtidigt som kraft överförs till det yttre drivande hjulet, och bilen upplevs förvånande balanserad och neutral i uppförandet. Fyrhjulsdrift går att beställa till D5-modellen som vi kör, på värstingen T6 är det standard. Då blir känslan ännu sportigare, om det nu behövs!

Flera motorval
Motorvalen är åtta stycken under första produktionsåret, varav fyra finns från början. Snålast med 4,3 liter diesel per 100 km och 115 gram i utsläpp är miljövänliga DRIVe-versionen med 115 dieselhästar medan T6 är sportigast med 304 hk. Mellan dessa hittar vi bland annat vårt testexemplar, prestandaversionen D5 med dubbelturbo och 205 hk. Den har en bränsleförbrukning på bara 5,3 liter per 100 km med manuell låda vilket sägs vara bäst i klassen. Sen finns en nyutvecklad 5-cylindrig D3, två varianter av 1,6-litersbensinare (T4 och T3), T5 och en 2,0T.

Hopp om Asien
Målet för första året är 90.000 sålda bilar i världen, men förhoppningen om att den stora kinesiska marknaden ska öppna sig efter Geelys köp av Volvo ger goda förhoppningar inför framtiden.

Snabbfakta vår testbil
Modell: Volvo S60 D5
Motor: Femcylindrig turbodiesel, 2,4 liter
Effekt: 205 hk
Vridmoment: 420 Nm
Bränsleförbrukning blandad: 6,3 l/100 km aut, 5,3 l/100 km man
Utsläpp co2: 166 g/km aut, 139 g/km man
Prestanda 0-100 km/h: 7,8 sek
Lastvolym: 380 l
Max släpvagnsvikt: 1.600 kg
Tjänstevikt: 1.582 kg
Storlek: 463 cm lång, 186 cm bred, 148 cm hög
Pris: Från 305.000 (341.000 för AWD)

Delad nyhet är dubbel glädje!