Test: Svenskdesignad lyxcoupé med kul teknik

Det går trender i bilindustrin som alla tillverkare med någon form av överlevnadsinstinkt hakar på. För några år sedan var det fullsize-suvar, idag gäller små suvar, miljöbilar och fyradörrars-coupéer. Här är det nyaste tillskottet i den sistnämnda klassen – Volkswagen Passat CC. Sportbilen.se har provkört på motorväg, slingrande landsvägar och testat hållbarheten i en snabb konbana.

Av Bo Lundvang

Är det verkligen en Passat vi har framför oss? Akterpartiet talar ett annat språk, bara framifrån känner man igen släktskapet. Den är nästan fyra centimeter bredare, tre centimeter längre (!), fem centimeter lägre och har en smäckert strömlinjeformad profil. Bilen som Volkswagen valt att sälja på svenska marknaden är bättre utrustad än basversionen man kan köpa i Tyskland. Och billigare dessutom, närmare 50.000 kronor mindre än vad den skulle ha kostat på hemmamarknaden. Designen står svensken Martin Kropp för, som vann Volkswagens interna tävling om linjevalet.

Posörpoäng
Vi provkörde både den billigaste 160-hästarsversionen med 4-cylindrig turbomotor från 270.000 kronor och toppmodellen med 3,6-liters 300-hästars V6 och fyrhjulsdrift från 380.000 kronor. Båda fullt kompetenta bilar med rejäl posörpoäng. I stunder av bensinprishysteri är det ingen dum idé att välja den snålare av de två, som dessutom kommer med sjustegad DSG-låda framåt hösten. Det går tre sekunder långsammare till hundra (8,6 mot blixtsnabba 5,6) men den framhjulsdrivna bilen gör inte bort sig när vägen blir kurvig. Fyrhjulsdrift och stor motor väger, det kommer man aldrig ifrån.

R36-motor
Den rappa 3,6-litersmodellen hade gärna fått heta CC R36 eftersom det är samma brutala maskin som i Passat R36. Förstorad efterföljare till motorn i Golf R32 med samma glupska insugsljud och starka vridmoment – en sportbilsmaskin med FSI-teknik som är en ren fröjd att vrida igång. Gott motorbludder ur dubbla pipor bak, det är enda tecknet på att det är toppmodellen. I fullt ös genom konbanan känns det att bilen väger en del, och det plogar tryggt. Men med snabba gasuppsläpp innan kurvan går det att få lite lagom bakvagnsställ, även om ESP bryter av roligheterna om det blir för vilt.
För riktigt snabba starter finns en launch control-funktion som får bilen att sticka iväg med ett kort däckskrik. ESP av, ena foten på bromsen och andra på gasen. Bilen varvar upp till en lagom nivå, och när bromsfoten släpper far bilen iväg. 0-100 på 5,6 är riktigt snabbt i en så här pass stor bil. Toppfarten är 250 blås med elektronisk fartbegränsning, allt enligt tyska överenskommelser med regeringen. Det råder inga tvivel om att det här skulle vara en trevlig upplevelse på Autobahn. Den känns kompakt, trygg och samtidigt riktigt snabb.



En kamera ser till så bilen håller sig mellan linjerna – bokstavligt talat.

Tekniska finesser
Passat CC ska klå konkurrenter som Mercedes CLS genom sitt betydligt lägre pris, och sina tekniska klurigheter. Att det sen ser mindre skrytigt ut med en folka på uppfarten lockar garanterat köpare. Volkswagen hoppas på 1.000-1.500 sålda bilar i Sverige per år, där säkert många tjänstebilsköpare hittar en modell som hamnar under 7,5 basbelopp (307.500:-).
Passat CC kan fås med “Lane Assist”, vilket består av en kamera vid innerbackspegeln som håller koll på vägens kantlinjer. Med systemet påslaget hjälper bilen automatiskt till att styra in bilen om man är på väg över linjen. En väldigt egendomlig känsla, men något man snabbt vänjer sig vid. Liknande system finns hos Citroën, men där får man bara en varning genom en vibrerande stol. Här klarar bilen själv av att styra genom en kurva, så länge det finns två parallella vita kantlinjer. Släpper man ratten helt får man en varning efter åtta sekunder, och systemet slår av. Än så länge kan man inte bli hemkörd från krogen!
Ibland tappade kameran koll på linjerna även om de fanns där, men som en extra säkerhetsdetalj är Lane Assist fullkomligt lysande. Tydligen beror 14 % av alla bilolyckor med personskador på att bilen hamnat utanför sin fil.
Med Front Assist får man en farthållare som anpassar hastigheten till framförvarande bil, och kan tvärnita om det behövs. Det lär spara en del krokig plast i bilköerna!

En annan nyhet är de punkteringssäkra däcken som följer med som standard. Inuti däcken finns ett polymer-lager som automatiskt lagar hål upp till 5 mm storlek. Du kan alltså köra över en spik, dra ut den och fortfarande ha ett helt däck. Det låter som magi, men det fungerar. Kör du på en trottoar och sabbar hela hjulet kan du dock få nytta av det fullstora reservhjulet som följer med CC. Det kan också komma till pass under vintertid, eftersom det inte finns några lämpliga vinterdäck för nordiskt klimat med polymer-tekniken. Däcket kommer kosta ungefär 15 % mer än en vanlig gummisula, och passar på vilken fälg och bil som helst.
Precis som till många andra VW-modeller kan man få Park Assist som hjälper till att styra in bilen i en parkeringsruta. Den behöver dock vara 1,4 meter längre än själva bilen, så vi förordar lite vanlig parkerings-know-how och backsensorer.


Snygg dold ficka för iPod eller annan MP3-spelare, med USB-koppling om du vill tanka över hela arkivet till hårddisken på nästan 20 GB. Där kan man också lägga hela naviskivan vilket stjäl 5 GB utrymme – men öppnar för valfri CD-skiva.

Lyxprylar
Den som vill göra vardagen ännu mer flärdfull kan kryssa för sätesventilation i tillbehörslistan – något som bara gått att få i lyxbilen Phaeton innan. Baksätespassageraren lär uppskatta tillvalet uppvärmt säte och 230-voltsuttag. Klara limopoäng!
Med olikfärgat läder blir kupén vansinnigt skön att se på, och kombinationen med borstade aluminiumpaneler och kromringar runt mätarna är helrätt. Man kan också välja valnötsträ, äkta vara gudskelov.
Gör man det lätt för sig väljer man Premiumpaketet där det mesta ingår för 24.900 kronor; detaljer som löst hade kostat 42.500. Nappaläder, bi-xenonljus med automatisk kurvfunktion, 18″-fälgar, dekorpanel i borstad alu, dimstrålkastare och larm.
Med tillvalet Keyless Access kan nyckeln ligga kvar i fickan hela färden för en kostnad av 3.900 kronor. Har man stora spenderarbrallorna på väljer man danska stereobyggarna Dynaudios största multimediapaket med pekskärm och navigation för 24.600 kronor. 600 Watt, inbyggd hårddisk för musik och smidiga media-kopplingar med USB och AUX (standard).


Det är gott om plats i kupén, som är strikt 4-sitsig.


Baksätet rymmer två fullvuxna utan problem. Kolla sidorutans branta linje i bakkant! En aning instängd känsla i sidled.

Plus
+ En slank skönhet
+ Fyra dörrar klår alltid två

Minus
– Stöddiga LED-lampor framåt hade inte varit fel!

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se

Priser
TSI 160 hk (turbo 4-cyl): 269.900:- (7-stegad DSG-låda för 19.000 tillgänglig från vecka 45)
TSI 200 hk (turbo 4-cyl): 279.900:-
3,6 V6 300 hk: 379.900:-
TDI 170 hk: 289.900:- (från vecka 32)
Tillägg Tiptronic/DSG: 19.000:-

Snabbfakta
Bil: Volkswagen Passat CC (Comfort-Coupé).
Sverigepremiär: augusti 2008.
Storlek: 4796 mm lång, 1856 mm bred, 1457 mm hög.
Fälgar: 17 tum som standard, 18 som tillval.
Standardutrustning i Sverige: Climatronic, multifunktionsratt, färddator Plus, CD-radio RCD 310 med 8 högtalare, AUX-ingång, farthållare, regnsensor, Dynamic Chassi Control (Sport, Komfort, Normal), automatisk avbländbar innerbackspegel/Coming leaving home-funktion, statiska kurvljus, delbart/fällbart baksäte, 8×17″ fälgar med fullstort reservdäck, däcktryckskontroll.


Farligt snygg interiör med tvåfärgad skinn-inredning.


I konbanan kränger det en del – speciellt med stötdämparna inställda på komfortläge. Sportvalet gör bilen styvare.

Delad nyhet är dubbel glädje!