Volvo C70 – en njutning året om

Sportbilen.se har spenderat en solig weekend i Volvo C70. En bil med dubbla personligheter – stilig sportcoupé eller flashig cabriolet. Allt efter årstid, humör eller lust!

Av Bo Lundvang

Det är lika bra vi avslöjar det på en gång – det här är inget för sportbilsfrälsta. Det är en dyr men diskret lyxglidare för dig som älskar svenskt stål, och inte dras med barn i familjen.
Förra modellen av Volvo C70 fanns som cab med tygtak, och vanlig sportcoupé med fast plåttak. Nya C70 är två bilar i en. I grund och botten är den som vilken Volvo som helst; säker, rejäl och med en portion skandinavisk lyxighet. Men med en knapptryckning under 30 sekunder förvandlas standardbilen till en riktig glidare, att avnjuta längs slingriga landsvägar eller helt enkelt uppleva frihetskänsla med på vägen till jobbet. Tyvärr måste bilen stå helt blickstilla när taket fälls, vilket kan skapa enorm frustration om man befinner sig i en långsamt rullande bilkö och det börjar droppa från himlen. Då är 30 sekunders stillastående en halv evighet! Många andra cabbar tillåter att man rullar långsamt under processen vilket knappast skapar några slitsamma vindar på materialet, men Volvo väljer den säkra vägen. Typiskt Volvo.
Med nyckeldosan kan man dra ner bilens rutor redan innan man kommer fram till bilen, för att slippa den hetaste luften om man parkerat i solen. Konstigt nog kan man inte dra upp dem ”remote”, så om man av någon anledning ångrar sig måste man kliva in i bilen, slå på tändningen och dra upp rutorna manuellt. Med tanke på hur långsamt det går att få ner taket borde det också gå att göra med en knapp på fjärrkontrollen. Det kan BMW-cabben…


Barn liksom vuxna får plats i baksätet – det är ingen självklarhet i dagens moderna cabbar som ofta har nödbaksäte.

Nya C70 är baserad på senaste Volvo S40, men förlängd 10 cm. Till skillnad från många andra cabbar funkar baksätet riktigt bra, och man kan utan problem färdas fyra vuxna i bilen.
Tyvärr är det inte standard med nyckelavstängning av krockkudde fram, så du med litet barn tvingas i sådana fall krångla in den stackaren i baksätet där det blåser en hel del med taket av.


Gammal vs ny. Det syns att bilen har mognat med åren!

Det är en milsvid skillnad i känsla mellan nya och gamla modellen som baserades på Volvo 850. Det här är en bil som slåss med de tyska prestigemärkena, både kvalitetsmässigt och prismässigt! Den är näst intill ljudlös i fart, det är först med taket nere som vägljuden och vinden gör sig påmind.
Stereon som extrautrustats med danska Dynaudios fina högtalare fyllde vi med klassisk musik, vilket är perfekt när man glider nedcabbat genom svenskt landskap.


Så här glad blir man av cruising! Eller är bilden tagen med plattan i mattan månne?

Bilen vi körde hade Volvos rejäla femcylindriga motor på 2,4 liter och 170 hästkrafter. Det räcker gott och väl i en sådan här bil, men den som vill komma ännu snabbare ifrån rödljuset kan välja en 220-hästarsversion med turbo. Automatlådan med fem lägen är helt korrekt i denna glidare, men det går att spara dyra droppar med manuella lådan. 2008 är nog 2-litersdieseln med 136 hästkrafter det smartaste alternativet. Där kan man också få en sprillans ny sexstegad dubbelkopplad automatlåda vilket betyder snålare motorvägskörning.
En av få nackdelar med att köra cab är det begränsade bagageutrymmet. Speciellt med det avancerade tredelade taket nerfällt så begränsas packutrymmet till ett minimum. Men weekendväskan får plats i baksätet ändå…


Såna här saker tar plats! Bagageutrymmet blir riktigt tajt när taket ligger ihopvikt.

Plus:
Diskret lyxig
Säkerheten (sidokrockgardiner på cab är unikt)
Luftkvalitetssystem som automatiskt stänger ute kolmonoxid, ozon och kväveoxid

Minus:
Dyrt nöje
Varför ingen E85-version?
Slö takfällning
Gubbvarning!

Snabbfakta
Bil: Volvo C70 2,4i
Pris: Från 347.900 kronor
Motor: 2,4-liters 5-cylindrig, 170 hk
Bränsleförbrukning: Blandad 9 l/100 km, stad 12,9 l/100 km, landsväg 6,7 l/100 km
Utsläpp: 229 g CO2/km (miljöbil max 120 g/km)
Prestanda: 0-100 på 10 sek, 215 km/h toppfart


Snygg coupé, men jag röstar nog på att förra coupén med saffransgula lacken klår denna.

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se

Delad nyhet är dubbel glädje!