Nya Legacy – trimma i fart!

Sportbilen.se har provkört nya Subaru Legacy på småvägar och motorvägar norr om Stockholm. En ansiktslyftning som innehåller ett par trevliga överraskningar. Vad sägs till exempel om att kunna mappa om bilen till olika trimningsgrader i färd?

Av Bo Lundvang

Legacy som betyder “arv” kommer nu i sin femte version sedan 1989, eller snarare 4,5:e. Bakifrån är det bara en kromlist och att det återigen står “Subaru” som är nytt. Subaru byter frontdesign lika ofta som en annan byter kalsonger, så här är det förstås en del att skriva om. Där man hade förväntat sig de stora flygplansvingarna som på Impreza och B9 Tribeca får man istället en uppfräschning av generation 4-fronten som kom 2004. Större emblem, och en allmänt bulligare front. Chefsdesignern Andreas Zapatini har fått sparken, tagit flygplansvingarna under armen och gått hem. Subaru som ägs av Fuji Heavy Industries fortsätter dock producera riktiga vingar till Boeing 777, så det arvet har man i alla fall sparat. Front hit och front dit, den ballaste nyheten är ändå SI-Drive.

Trimmat på begäran
Har man valt den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter och 5-växlade automatlådan Sportshift så får man även SI-Drive. Subaru Intelligent Drive System mappar om motorns styrenhet och reglerar tändning, luft och bränsleblandning i tre olika lägen. Även växellådans inställning justeras för att bli mer eller mindre sportig, alltså hur länge den drar på växlarna innan den går upp. I standardläget har man de urstarka 245 hästkrafterna till sin hjälp, vilket kanske inte är nödvändigt när man ska hämta ungarna på dagis. Då är det bara att trycka till på vredet nedanför växelreglaget, så hamnar man i Intelligent-läget. Bilen blir kännbart slöare, växlar upp så fort den tyar och reagerar långsammare på kickdown. Skillnaden till hundra är ungefär 2,5-3,0 sekunder och man spar 10% bränsle. Den “plockar bort” över 100 hästkrafter om man går på den tidsförlusten. Manuella 3,0R når 100 efter 7,0 sekunder, automataren behöver hela 8,4 i standardläget. Sedanmodellen kapar någon liten pinne, men idag kör jag Station.
Behöver man däremot göra en snabb omkörning (eller råkar komma till ett kurvigt vägparti) så vrider man istället den iDrive-liknande historien åt höger eller trycker på en motsvarande knapp på ratten, och bilen ändrar karaktär inom loppet av en blinkning. Varvtalet går genast upp, och gaspedalen reagerar blixtsnabbt vid beröring. Minsta dutt skjuter iväg bilen på ett adrenalinpumpande sätt, och omkörningen eller kurvan tas på ett kick. På samma sätt skjuter förstås bensinförbrukningen i höjden, men det är helt självförvållat. Enligt papperna spar automatlådan massor av bensin – 13,8 liter/100 km i stadstrafik jämfört med 17,8 med manuell 6-växlad låda. På landsväg ska automatversionen dra 7,4/100 km, mitt eget testsnitt hamnade på 16,6. Men då var det förstås fasligt roliga vägar.


Den nya tjocka ratten med extra många knappar. Bakom syns paddlarna.

Smånytt inuti
På insidan av nya Legacy har smärre designförändringar skett, bland annat har aluminium-materialet flyttat ut från stereons mittpanel och skapat en form som sträcker sig utåt sidorna. Även stolarna sägs ha gjorts rymligare. På plats märks dock den tjocka knappfyllda rattkringlan mest. Den gör att bilen känns mer stabil, en känsla som hänger kvar även i fart. Bilen rör sig snällt på vägen och trots 215 mm breda framsulor och stora 17-tummare är den imponerande riktningsstabil. Provocerar man hårt i kurvor är den lätt understyrd, trots att den driver 55% bak. Mycket vikt ligger långt fram i bilen. Känslan säger att det går betydligt långsammare än vad hastighetsmätaren visar. Den känns välbyggd och duktigt ljudisolerade, och fjädringen lämnar inget ytterligare att önska. Mixen av komfort och sport är väl balanserad.
Bakom ratten sitter det snygga avlånga växelpaddlar som tillåter manuella växlingar. Men som alltid i standardbetonade paddelväxlade bilar växlar systemet upp automatiskt, vilket gör det hela ganska menlöst. Någon rivig mellangas vid nedväxling bjuds man tyvärr inte på i Subaru. Nä, automatiskt sportläge räcker gott i den här bilen. Observera att snikmodellen 2,0R har 4-petad automatlåda


Baktill är bara kromlisten ny, och att det står Subaru. Dimljuset är LED – lysdioder.

Priser och utrustning
En samlad förklaring av Legacys nyheter inför 2007 är mer utrustning och bättre prestanda till samma pris som 2006 års modeller. Det betyder ett prisspann från 229.900:- för en 2,0R Sedan till 389.900:- för en 3,0R Spec B kombi. Den billigaste har ingen antispinn, det är snålt. Men den konstanta fyrhjulsdriften är förstås en säkerhetsdetalj som de flesta andra bilar saknar. Andra snålheter är att regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel är extrautrustning. Hallå, det var till och med standard på min Peugeot 307 från 2003!
Lägger man till 35.000 på sin 2,0R får man utrustningspaketet Business som innehåller skinnklädsel, soltak, VDC (Vehicle Dynamics Control System, dvs antispinn, antisladd och traction control) och elstol på förarplatsen. Det ingår även trevligheter som DVD-anläggning med navigator och 7-tumsskärm. Navigatorn är begåvad med den trevligaste kvinnliga rösten som går att hitta på svensk navi-marknad, det vore nåt för Toyota att lägga vantarna på! De äger trots allt 10% av Subaru och är i stort behov av en mer behaglig speaker än den vanliga gnällrösten… När det ändå snackas stereo så kan jag berätta att sexväxlad cd-växlare är standard på alla bilar. iPod-koppling är tillval.
Metallic-lack kostar 5.900 kronor, automatlådan adderar ungefär 12.000 kronor.

Bilen premiärvisas helgen 23-24 september över hela Sverige.

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se

PLUS
+ Känsla av stabilitet och säkerhet
+ Bra respons från motorn, hög effekt
+ Boxermotorer låter alltid bra
+ Goda utrymmen

MINUS
– Hög snittförbrukning i stadsmiljö
– MP3-läsning i stereon men den fattar inte ID3-taggar!
– Ännu en paddelväxlare som tar över förarens rätt att bestämma när växlingen ska ske

Kortfakta
Testbil: Subaru Legacy 3,0R Station Exclusive 2007
Motor: H6 6-cyl boxer DOHC 24 v
Effekt: 245 hk vid 6.600 rpm
Vridmoment: 297 Nm vid 4.200 rpm
Växellåda: 5-vxl aut + lockup
Prestanda 0-100 km/h: 8,4 sek (7,0 med manuell)
Maxhastighet: 237 km/h
Förbrukning stad: 13,8 (17,8 man) l/100 km
Förbrukning landsväg: 7,4 (9,1 man) l/100 km
Förbrukning blandad: 9,8 (12,3 man) l/100 km
Drivning: 55/45 konstant 4wd
Däck: 245/45R17
Pris: 374.900:- (baspris 229.900:- för 2,0R man)

Delad nyhet är dubbel glädje!