Honda NSX i Veilside-kostym

Vi spanar in ett hett bygge på en Honda NSX. Reportaget är tidigare publicerat i Street Xtreme. Olle Olsson från Stockholm tog semester i vintras och byggde hela bilen på fem veckor. Det här är en av Sveriges hetaste bilar 2005, tro oss! 

Av Bo Lundvang

När Olle råkade få syn på Veilsides demo-NSX med nya Veilsidepaket reagerade han instinktivt med att beställa det på stående fot. Är det vad vi kallar kärlek vid första ögonkastet?
Det var i januari 2004 på Tokyos bilsalong som man premiärvisade det grymma paketet, på en blaskigt gul NSX. Sänkningen passade mer en amerikansk lowrider-SUV, så nog var det en (strikt) showbil man visade. Den var även försedd med saxdörrar.
Juryn gillade det man såg, och lyfte fram bilen som totalvinnare över hela showen. Det var för övrigt 23:e gången man tog hem ett förstapris på de stora japanska utställningarna. Veilside hade elva olika bilar utställda, där flera var ”version ett”-bilar, med ganska små men betydelsefulla modifikationer. I år har man redan snott hem samma Grand Prix-pris med sitt nästa monster i Fortune-serien – Mazda RX-7 FD3S. Där är kjolpaketet inspirerat av samurajernas rustningar. Det lär attrahera dataspelsgenerationen!


Olle Olsson är en relaxad typ, men ibland sprätter det till och det blir tydligt varför hans skatebutik heter ”Active”. Gabriel Ulander Voltaire till vänster och Carl Magnus Norberg utför vågade hopp över bilen, medan glada japaner funderar över livet, universum och vad i hela fridens namn det kan vara för bilmodell. För den kan väl inte vara japansk?
(Bilden är ett montage)

NSX nummer två
Det här är Olles andra Honda NSX. När han förfördes av Maisty Fortune-paketet och insåg att han var tvungen att såga bilen i bitar sålde han sitt fina exemplar, och letade efter en i bruksskick istället. En prisvärd bil dök upp på eBay, och efter lite budgivning blev bilen hans. Det var en Florida-bil som sett sina bästa dagar, vilket knappast oroade Olle – bilen skulle ju ändå plockas ner.
Samtidigt som bilen flöt i land i Sverige skickade han sin slutgiltiga beställning till Veilside i Japan. Det var dels ett komplett kjolpaket med massor av kolfiberdelar, men också ett separat beställt avgassystem och fyra fläskiga fälgar.
Trots att det gått ett halvår sen bilen tog hem priset på bilsalongen i Tokyo hade man inte fått snurr på produktionsbandet, vilket gav Olle en väntetid på ett halvår innan han såg sina beställda och betalda prylar. Enligt Veilside blev han den första utländska kund att få sina delar, tidigare hade en handfull bilar byggts i Japan. Under 2005 har ett par bilar byggts på i USA, men de verkar sakna fartresurser och är fortfarande inte klara. Olle gjorde tvärtom, han tog ut en månads semester och la i högsta växeln. Hans hyrda garage i Eskilstuna bytte ägare, och han hade exakt en månad på sig att bli klar. Under de fem veckorna hann han jobba exakt 410 timmar, allt noggrant nedtecknat.
– Arbetsdagarna varade ungefär mellan 8 på morgonen och 23 på kvällen, varje kväll! berättar Olle.


Linjen över bilens axlar går mjukt ända bak till vingen. Dörrhandtagen sitter redan i original cleant placerade i dörrens bakkant i Alfa Romeo-stuk. Nu har däremot låskolvarna tagits bort för fjärrstyrning.

Han räknar med att 75 kilo har kapats bort från originalet, bland annat har krockbalken bak tagits bort, krockbalken fram modifierats och reservhjulet har slängts på tippen. Stålkonstruktionen och motorerna som sköter flipplysena vägde också en del, så i utbyte mot kolfibervarianten med plastglas ovanpå tjänade han några kilo även där.
Arbetsinsatsen som krävdes var omfattande. Jobbet omfattade allt ifrån aluminiumsvetsning till lack, och Olle ombesörjde så gott som allt helt själv.
– Jag har övat på epatraktorer och moppar sen jag var tolv, jag har väl haft en 15 moppar, skrattar Olle.
– Farsan var rätt tät, men vi fick inte en enda ny pryl. Det var 50 spänn i handen och ut och leta objekt. Sen var det bara att börja skruva!
Han inspirerades av sköna byggen i Bilsport, Power och Wheels, och när körkortet landade i fickan gick han över till att meka med jeepar och dieselpickuper.
På en resa i Miami Beach 1991 såg han en sprillans ny blänkande svart Acura NSX, och förtrollades av den precis som alla andra som såg den. På den tiden hade han familj som krävde mer utrymme än vad en tvåsitsig sportbil kunde erbjuda, men det var det som sådde fröet till hans längtan efter att någon gång få äga en riktig sportbil. Nypriset då var förresten närmare 800.000 kronor.


Veilside-paketet ger bilen en smal midja a´la vilken superbil som helst. Fruktat snyggt!

Nätskvaller
Den första april var bilen påställd och klar, och jungfruresan gick från Eskilstuna till Norrköping. På den resan hann flera observanta bildårar uppmärksamma honom, och spekulationerna satte fart på racingforumet Zatzy.
”Jag tror att det var en F50, men det var konstigt att han inte hade några emblem, för en F50 är ju inget man bygger om direkt”. Spekulationerna var vilda. ”Kan det ha varit en Saleen S7?”
Olle njuter av uppmärksamheten, och tillägger att han inte har gjort något för att smyga med sitt bygge. Nu ska bilen visas upp på utställningar, men det räcker egentligen med att köra en sväng. Intresset är enormt. Under en lugn cruising genom Stockholms innerstad hade han plötsligt vilt roterande blåljus i backspegeln.
– Det klev ur en kvinnlig polis som tog ett varv runt bilen, och frågade vad det var för märke. ”Jag var bara tvungen att stoppa dig och gratulera till den snygga bilen!” sa hon, ha ha! Det hade samlats en ganska stor skara runt bilen som undrade vad som hade hänt …
En annan sak som väl mest lättklädda damer råkar ut för, är folk som nästan krockar av ren upphetsning. Den här gången var det en stylad Golf med två unga killar i, som med munnarna öppna missade ett rödlyse. Med fyra rykande däck fick de stopp på färden i tid. Pinsamt för dem, men Olle fick sig ett gott skratt!


Sänkningen mäter inte mer än 20 mm. Han körde 40 mm sänkning innan, men det slet hjulen ojämnt och gjorde den svårkörd i vanlig trafik. Dessutom räcker det här gott för utseendet skull.

Flera miljoner? 
De flesta vi möter har ingen aning om vad det är för bil. Förmodligen skulle de flesta gissat fel även på en vanlig Honda NSX, men alla ser att den här bilen är något alldeles extra. Och de flesta tror att den kostar ”flera miljoner”. Inte ens en grupp med glada japaner hade den blekaste aning om bilmärket. ”Honda, aaaah!” får vi som ett tveksamt svar på tal, så några designdrag vittnar tydligen om ursprungsbilen. Koenigsegg eller Ferrari F50 – gissningarna pekar alla på bilvärldens dyraste superbilar. Och här snackar vi om en Honda från -91! Nåja, en taklinje från en Honda -91 i alla fall, för det är inte mycket mer än så kvar av originalutseendet. De uppdragna framlysena är långt ifrån flippögonen som sitter monterade på förlagan. Bilens bredd är också rejält justerad. Kjolpaketet breddar hela 18 cm, vilket ger en totalbredd på 196 cm. En decimeter ifrån Hummer H2! Det betyder en bred instegslist, men också att sikten genom ytterbackspeglarna begränsas hårt.


Duktigt bred polerad fälgbana. Bak är gummit 285 mm brett på 20 tum höga fälgar. Andrew Baccarat-design som påminner lätt om Lorinsers LM6-fälgar. 

Megahjul
Det satt inte 285 mm breda baksulor på 20 tums höjd på bilen från fabrik, på den tiden var 16-tummare stort nog. För att få plats med megahjulen används 25 mm spacers bak, och 10 fram. Framhjulen på NSX är en tum mindre än bakhjulen.
Fälgarna är Veilsides egna Andrew Baccarat-fälgar. Tredelade splitfälgar optimerade för snabba bilar som ska rulla på gata eller bana, eller varför inte genom Tokyos långa tunnlar som sträcker sig runt staden. Bak är de extremt breddade, och har nu en offset på 0 mm – normalt är de 60 mm.


Hela det svarta bakpartiet är kolfiber. Lyxigt, snyggt och sportigt! Fyra runda baklysen är sportigare än den ursprungliga rampen.

Originalsnurra
Motormässigt är bilen original, bortsett från några detaljer som sportluftfilter och grövre sportavgassystem. Det betyder V6 på 3,0 liter (senare årgångar hade 3,2-litersmotor) med Hondas sköna Vtec-system med variabla ventiltider.
– Jag vill ha en ekonomisk bil som håller länge, inte något stressat objekt för tre repor på strippen. Som den ser ut nu drar den en liter milen i blandad körning, det gillar jag. Men visst har man sneglat lite på turbokonvertering, berättar Olle.
Motorns karaktär är snäll i låga varv, och jättearg i höga. Det gör den lättkörd i vanlig trafik, och dessutom ganska snål om man har mjuka tofflor.


King of the streets – Olle kan med all rätt kosta på sig en ”tilltuffning”. Både han och bilen tillhör Sveriges äkta cool-elit! Han befinner sig på motsatta sidan från bakåtslickade Ferrari-nördar med rosa skjortor. Street Xtreme bugar sig med vördnad.

Chefsaktig
41-åriga Olle är butikschef på skatebutiken Active i Stockholm, en kedja på fem affärer som ägs av en kompis till honom. Det började med att han startade en Active-butik i Eskilstuna för tre år sedan, men sen två år tillbaka driver han affären i Stockholm istället. Han har ett förflutet som officiell importör av cooling-kläderna Fubu, men också av exklusiva klockor – och bilar.
Sen reportaget publicerades i Street Xtreme har Olle hunnit sälja bilen vidare, men han kan fortfarande synas tillsammans med bilen på utställningar runt om. Ett nytt bygge är på gång i garaget, men vi får inte avslöja mer just nu. Läser du Street Xtreme får du veta mer.

Bil: Acura (Honda) NSX 1991.
Byggare: Olle Olsson, Stockholm.
Ägare: ?
Motor: Original mittmonterad V6 3,0 liter VTEC.
Effekt: Ca 300 hk.
Vridmoment: Cirka 284 Nm vid 5.400 rpm.
Trim: K&N sportluftfilter, Veilside rostfritt sportavgassystem.
Prestanda 0-100 km/h: 5,07 sek.
Prestanda 402 m: 12,7 sek.
Fälgar: Andrew Baccarat Veilside tredelad splitfälg 19×7,5 tum fram, 20×10,5 tum bak.
Däck: Kumho 215/35-19 fram, Dunlop 285/30-20 bak.
Vikt: 1.345 kg (lättad 75 kg).
Chassi: Sänkt 20 mm. Monocoque-konstruktion i aluminium som väger 120 kg.
Multimedia: MD-spelare med Rockford-högtalare.
Interiör: Original bortsett från andra mattor och lackade detaljer. Svart skinninredning. Foxguard immobilizer/larm som spårar bilen med GPS vid stöld. Klimatanläggning, farthållare, elstolar, elhissar.
Exteriör: Komplett Maisty Fortune Veilside kjolpaket, breddar 180 mm (tot bredd 1960 mm). Inkluderar bakvinge, kolfiberbackspeglar, kolfiberinlägg bak, kolfibervinge fram, kolfiberinlägg i framlysena, kolfibervärmeskydd för motorn.
Sponsorer: Foxguard Larm och Billabong.

Fler bilder


Liksom baklysena omgärdas framlysena av kolfiber under ett hölje av lexan. Sorry Corvette C6, Ferrari F430, Gallardo och Viper SRT10, det här är snyggare!


Fortsatt kolfiberorgie på backspeglarna. Inget fusk här inte! Veilsides kjolpaket till NSX är långt ifrån billigt med sina 100.000 kronor, men så ingår välggjorda delar i ”äkta material” också.


I profil ser man hur långt framdragen bilens kupé är. Var det så här nya NSX borde ha sett ut? Takformen är det enda som bevarats från den japanska versionen av folk-Ferrarin.


Nej, det är inte fejkade luftintag för en motor som inte sitter fram. Hålen har en aerodynamisk funktion som pressar bilen nedåt, genom att luften som tas in genom fronten trycks upp genom dessa hål. Finns bland annat på mittmotorbilarna Opel Speedster (Lotus Elise) och Ferrari Enzo och F50.


The Man iklädd kontorskostymen från Billabong, redo för en dust med boysen. 


Det är bara texten på bromsoken som klart och tydligt avslöjar vilken bil det handlar om. Texten i navets mitt lyder ”The Legend is Created Graceful Design”. Stöddigt, dålig engelska eller vad?


Inuti ser bilen ut som den gjorde från Honda-fabriken, bortsett rödlackade detaljer, snyggare mattor och en MD-spelare som inte var påtänkt 1991. Notera den jättebreda instegslisten.


Äkta bling! Maisty Veilside lyder loggan på huven, tillsammans med 25 glittrande stenar. 


Så här såg bilen ut i vintras, när nedrivningen påbörjats. Aluminiumsvetsning är inget lätt jobb.


Veilsides eget avgassystem riktar två feta pipor rakt bakåt, till skillnad från NSX originalsystem som har två långt ifrån varandra. 


Den bortglömda superbilen
Så här ser originalet av Honda/Acura NSX ut, komplett med flipplysen och allt. De försvann och ersattes så sent som 2002. De tidiga modellerna hade svart tak, annars har bilen sett nästan likadan ut 1991-2001. Bilen på bilden har targatak. Hondas bortglömda superbil fick en välbehövlig dos nytänkande 2002, vilket fick upp de paralyserade försäljningssiffrorna något. Men ett nypris på 900.000 är väl blodigt.
NSX är lika lättkörd som en Honda Civic, men kan ge betydligt dyrare sportbilar däng om föraren är på det humöret. Vtec-motorn öppnar spjällen sent, så håller man gasen stumt i botten får man en glad överraskning kring 6.000 varv. Maxhästarna ligger på 7.100 varv, och vid höga 8.250 är det växlingsdags.
En annan glad överraskning är de låga servicekostnaderna på Honda. ”Som en Primera ungefär” sa en glad ägare, vilket betyder under tvåtusen för en liten service, och en tusing till för en större. Desto dyrare är inköpet. Begagnatpriserna i Sverige ligger mellan 280.000 och 400.000. För 15 år gamla bilar!

Delad nyhet är dubbel glädje!