Jaguar S-Type 2,7d: Lugnet själv

Dieselmotor i Jaguar var ett omtvistat ämne såväl internt som bland aristokraterna. Men de faktiska kunderna vill ha oljebrännare, och britterna behöver tjäna pengar. Så valet var inte så svårt. Tur då att S-Type begåvats med en av världens bästa dieseldrivlinor just nu.

Av Martin Ström

Som en sval bris, så känns Jaguars svar på BMW femserie, Mercedes E-klass, och Audi A6 med dieselmotor. De tre tyskarna är de enda som kan erbjuda en oljebrännare med samma prestanda som britten. Just nu ligger dock Jaguar bra till för titeln världens bästa dieseldrivlina. Längsmonterad motor och bakhjulsdrift utgör en bra grundförutsättning för en ryckfri och mjuk kraftöverföring. Jaguar för detta nästan in i absurdum, då kraften levereras så sanslöst silkeslent. Detta säger jag eftersom man förväntar sig en lite brutal kraft med en stor turbomatad diesel. Jaguaren är inte slö, tvärtom klart tillräckligt snabb, men den verkar definitivt i det tysta. Därför är den också så perfekt som drivkälla i en Jaguar. En behaglig sval bris strömmar mot dig och du kan luta dig tillbaka och njuta av en skön snabb bilfärd. S-Type är inte tråkig att köra men att busköra har man inget för. Den kränger förhållandevis lite vilket gör att det går att stå på ordentligt på krokig landsväg. Forcerad körning på serpentinväg verkar dock vara under jaggans värdighet. Då känns den som en sportigt klädd gentleman som tvingas springa i alltför branta trappor. Man ska inte svettas i S-Type diesel, man ska ha en behaglig resa och ta sig fram snabbt utan att behöva stanna alltför ofta.

Varför så trång?
Min långa lekamen passar sällan bra i bilar av mindre storlek än lyxbilar, men även för mer normallånga tycker jag att kupéutrymmet i S-Type verkar väl skralt tilltaget. Särskilt för baksätepassagerarna är det trångt. Klart sämre än konkurrenterna i alla fall. Stolarna är också mycket lågt placerade vilket gör att knävinkeln blir alltför fällknivsartad för att det ska vara bekvämt vid långfärd. Stolarna saknar också svankstöd. Elstyrning finns men inte svanskstöd, det tycker jag är en grov felpriotering. Ryggdynan lutar lite väl mycket framåt på den övre delen av dynan vilket gör att längre personer automatiskt får en lite kutryggig sittposition. Det främjar knappast långfärdskomforten. Detta är synd eftersom aktionsradien med dieseln är riktigt god. Maximal förbrukning under vårt test låg enligt färddatorn på 7,7 l/100 km, verklig uppmätt förbrukning hamnade dock på 8,2 l/100 km. Samma förhållande rådde när minsta förbrukning uppmättes. 7,1 visade datorn, våra mätningar visade 7,4. Den senare siffran känns som en realistisk vardagsförbrukning om man kör en hel del landsväg. Med dryga 60 liter bränsle kan man åka långt utan att tanka, en av de stora poängerna på långresa. Med motsvarande bensinmotor förlorar man mycket tid på ideliga mackbesök. Man behöver heller inte snålköra för att dra nytta av dieselns låga förbrukning. I vår testsiffra ingår många omkörningar och hårda accelerationer, men också långa sträckor bakom lastbil i 90 km/h.

Ingen racer
Omkörningspotentialen är det inget fel på, men man måste förbereda bilen på att man snart vill sätta full galopp. Detta eftersom Jaguaren föredrar en lite för mjuk leverans av kraften, den växlar inte ner i onödan och även när automaten kuggat ner känns den nästan lite trög. I konkurrenterna är känslan av massiv dieselkraft betydligt mer påtaglig. Kanske stjäl automatlådan lite väl mycket kraft i jaggan? Den goda isoleringen av framförallt motorljudet lurar dock sinnena lite och fartökningen är inte så dålig som det känns. Vetskapen om att effekten ligger på 206 hk och framförallt att vridmomentet är på massiva 435 Nm redan vid 1900 varv gör dock att man förväntar sig lite mer. Vill man ha mer pulver och kanske viktigare, mer känsla av kraft är det nog inte Jaguaren man ska välja. BMW 535d är idag den starkaste dieseln i klassen. Med sina 272 hk och med tyskens utmärkta chassi är det definitivt den bilen man ska välja om man vill ha en racerdiesel.

Jaguar har dock lyckats så väl med dieselinstallationen att aristokraterna inte behöver skämmas över lite knatter vid kallstart. Hade motorkaraktären inte varit lika silkeslen och ljudet inte lika väl dolt så hade nog det gamla anrika brittiska märket skjutits i sank i sin iver att sälja fler bilar. Nu kan vi istället se fram emot fler intressanta oljebrännare från öriket.

Text och foto: Martin Ström, sportbilen.se

Tekniska data Jaguar S-Type 2,7D Automat
Motor: Sexcylindrig commonraildiesel, 2,7 liter, 4 ventiler/cylinder
Effekt: 206 hk vid 4.000 varv
Vridmoment: 435 Nm vid 1.900 varv
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sek
Toppfart: 227 km/h
Vikt: 1.790 kg
Tankvolym: 69,5 liter Längd/bredd/höjd/hjulbas mm: 4905/1819/1447/2909
Vändradie: 11,48 meter
Bagagevolym: 400 liter VDA (810 med fällt baksäte)
Förbrukning stad: 10,9 l/100 km
Förbrukning blandad: 8,0 l/100 km
Förbrukning landsväg: 6,1 l/100 km
Säkerhet: ej testad i Euro NCAP
Pris: från 385.000:-

Delad nyhet är dubbel glädje!