Rover 75 V8 mot Audi A6 4,2q

Vad gör man av ett biltest med en Rover när det anrika företaget nu går i graven, och det står 10.000-tals bilar hos konkursförvaltaren? Det engelska märket känns inte så hett. Fast å andra sidan, om man kan vara utan nybilsgaranti och andra praktiska säkerhetsåtaganden, så kanske en Rover är ett klipp. Fynd eller katastrof, vi har i alla fall testat Rover 75 V8 mot Audi A6 4,2 quattro. Gissa vem som vinner?

Text: Martin Ström
Foto: Martin Ström och Mikael Danielsson

Game over Rover är det första jag tänker när jag sätter mig bakom ratten i Audin. Hur ska Rover kunna ge tysken en match när Audin känns närmast perfekt redan efter en minut i förarstolen? Interiören är en fröjd att beskåda. Knappar och reglage är snyggt utformade och utstrålar en oantastlig, solid känsla. ”Vorsprung durch design” passar Audi bättre än det gamla uttrycket försprång genom teknik. Visst finns här en hel del godis för alla teknikfreaks, men det är detaljkvalité och utseende som är Audis hjärter ess. Engelsmännen ligger långt efter när det gäller interiördesign. På den övre delen av mittkonsolen hittar vi knappar från äldre generationers BMW. Under dessa sitter en samling knappar som styr klimatanläggningen, de är närmast identiska med de plastiga och tråkigt utformade reglagen i Jaguar och Ford. Varför inte en homogen lösning? BMW-knapparna har visserligen passerat bäst-före-datum med råge men de har betydligt bättre känsla än budgetvarianterna från Fordkoncernen. När man sitter bakom ratten i en 75 V8 förstår man att företaget inte haft en välgödd plånbok de senaste decennierna. Men om vi nu istället vrider om tändningsnyckeln och får lite fart under sulorna kanske Rovern börjar plocka poäng?

Bakhjulsdrift vinner glädjepriset
Underlaget vid testet är ömsom torr fin asfalt, ömsom packad snö och is. Man behöver inte vara ett geni för att förstå att Audin har ett försprång på halt underlag med sin quattro, fyrhjulsdrift. Rovern, som är bakhjulsdriven, kräver att man smyger igång. Försiktig försiktigt, annars går man lätt på bredden. Antisladdsystemet hindrar i och för sig de värsta utflykterna med bakvagnen, men för ovana förare kan det kännas lite olustigt. Audin går, inte helt överraskande, som tåget. Det är bara att ge järnet, oavsett underlag. Många generationer Audi har lidit av en grav understyrning, bland annat på grund av att motorn placerats långt fram. A6 är av en annan skola, det här är en seriös BMW-utmanare när det gäller körglädje. Förra generationens A6 ogillade kurviga landsvägar skarpt, den var konstruerad för att erbjuda maximal komfort och stabilitet i hög fart, rakt fram. Den nya bilen klarar båda vägtyperna galant. Den styr in fint och endast vid riktigt hård provokation störs man av understyrningstendenser. I kombination med den ljuvliga 4,2-litersåttan och quattrosystemet går det att åka farligt fort. Det hör till sakens natur att en bakhjulsdriven bil med vridstark motor lätt går på bredden. Därför är det aldrig långt till ett brett leende bakom ratten i Rover 75 V8. Skillnaden bilarna emellan är enorm. Att sladda runt på de hala småvägarna med 75:an är en barnlek. Kontrollerade bakvagnsladdar är oerhört beroendeframkallande. I Audi krävs mer attack och därför blir farten ofta högre, det känns inte lika lekfullt och lättvindigt som i britten. Av denna anledning vinner Rover bus- och underhållningsronden på knockout.

Storslukare
Att köra bil med V8 kräver en god ekonomi. Bränsletörsten vid aktiv körning är stor även om dagens motorer också i den stora klassen blir snålare, i alla fall i förhållande till effektuttaget. Ur en strikt teknisk synvinkel är Audis motor mycket bättre än den gamla rovan i 75 V8. Den senare härstammar ju från den allra första vinkelåttan företaget producerade, och det var på femtiotalet! Blandar man in en dos emotionell intelligens blir dock utfallet lite annorlunda. Motorljudet i Rovern är nämligen ruggigt fränt. Muller i överflöd. Kanske får man till och med lite för mycket av det goda. På landsvägen finns ständigt ett lågfrekvent ljud närvarande, och det blir faktiskt störande på långfärden. För den som inte accelererar hårt ständigt och jämt är Audins ljudkuliss nog att föredra. Vid alla situationer utom full gas och gärna över 5.000 varv är Audimotorn en servil tjänare som inte gör onödigt väsen av sig. Det är man tacksam för efter en halvtimme bakom ratten. Dessutom vrålar den fint på höga varv, så helt utan klassiskt V8-muller blir man definitivt inte.

Slaget avgjort i förväg
Egentligen finns inte en enda vettig anledning att välja Rover 75 V8 framför Audi A6 4,2 quattro. Det fanns det inte innan konkursen heller. Audin är en modern bil, Rovern ett desperat hopkok från ett företag med usel ekonomi. Hårda ord javisst, men A6 är inte nådig mot någon konkurrent, och en skadeskjuten fågel som Rover är ett ovanligt lätt byte. Ändå tycker jag inte att loppet är kört för Rovern, det måste finnas ett fåtal aristokrater som låter sig charmas av det brutala ljudet och den rena körglädjen. Innan det dystra budskapet om att det anrika brittiska märket går i graven basunerades ut över världen kostade 75 V8 nästan 600.000 kronor. Klart som korvspad att man inte säljer Toyota-volymer av en sån bil. Fyra kunder hann köpa bilen i Sverige. Frågan är hur mycket du kan pruta ner priset på bilen idag? Det blir ett galet köp med uselt andrahandsvärde och inga garantier, men reservdelar och mekaniskt kunnande om märket finns det gott om. Det blir lätt så på en bil som inte har hundraprocentig driftsäkerhet. Den stora och kanske enda behållningen blir att du får en underhållande charmig bil med mycket trä och läder. Sen lär du inte behöva se din granne med samma bil heller. Eftersom märket MG kommer att finnas kvar, i alla fall ett tag till, kan du säkert få bilen servad på en MG-verkstad. Ett annat alternativ är att välja MG:s variant av 75 V8, nämligen MG ZT 260. Den är också sportigare, ser coolare ut och har en femväxlad manuell låda, en inte helt oväsentlig detalj om man vill åka på ställ lättare. Och det vill man ju…

Snabbfakta

Bil: Rover 75 V8
Motor: Bensin, V8, 4 601 cm3.
Effekt: 260 hk (5 000 r/min) 410 Nm (4 000 r/min)
Transmission: automatlåda, bakhjulsdrift
Tjänstevikt: 1 680 kg
Prestanda/Toppfart: 0-100 km/h 6,2 s/250 km/h
Snittförbrukning: 13,2 l/100 km
Pris: ca 519 000 kr (säkerligen förhandlingsbart)
Plus: Kul med bakhjulsdrift och läckert mullrande V8. Fint trä och mjukt läder
Minus: Trång kupé, för bullrig för långfärd, inget ÅF-nät, ingen nybilsgaranti, bara köplagen gäller.

Bil: Audi A6 4,2 quattro
Motor: Bensin, V8, 4 163 cm3.
Effekt: 335 hk (6 600 r/min) 420 Nm (3 500 r/min)
Transmission: Sexväxlad tiptroniclåda, fyrhjulsdrift
Tjänstevikt: 1 960 kg
Prestanda/Toppfart: 0-100 km/h 6,2 s/250 km/h
Snittförbrukning: 11,7 l/100 km
Pris: 572 000 kr (inte lika förhandlingsbart)
Plus: Det mesta. (kanske världens bästa bil just nu, men 3,2 V6 räcker dock långt)
Minus: Lite väl hård fjädring

Delad nyhet är dubbel glädje!