Vi har testat en sprillans ny Audi TT Roadster under några höstkyliga dagar. En modell som har några år på nacken, men som vi ändå väljer att kika lite närmare på. Det är ju en snygg och snabb bil, så hur skulle vi kunna låta bli? Vi passade även på att träffa Niklas Rundgren, som kör en fyrhjulsdriven värsting-TT utrustad med både extra plast och rolig lustgas.
Det rullar mängder av Audi TT på de svenska vägarna, så att kalla det en folksportbil är inte långt ifrån sanningen. Med ett utseende som attraherar den stora massan och ett ingångspris som inte är skyhögt har man lyckats göra en fräck kupé respektive roadster som många suktar efter. Att det dessutom vimlar av roliga karossdetaljer och interiöra förbättringar för den som ytterligare vill sticka ut från mängden gör inte saken sämre.
Med de borstade stålbågarna bakom sätena och sitt lustigt rundade formspråk ser bilen mer ut som en konceptkärra än något som bilvärlden skulle våga släppa igenom i produktionsledet. Nu börjar vi visserligen vänja oss vid konstigare skapelser än så här på vägarna, men TT:n är ändå en udda och skön syn. Trots att den har några år på nacken känns den spännande att se på.
Få nyheter på årets modell
Årets nyhet inskränker sig till en välbehövlig Tiptronic-låda som kommer nu i november. Inte kan det väl vara så att utseendet är fulländat? Vi väntar med spänning på vad som händer nästa år, alldeles säkert sitter tyskarna med något roligt på ritbordet, frågan är bara när försäljningskurvan börjar dala för nuvarande modellen. Det enda som hänt exteriört med bilen sen den kom är den lilla vingen där bak, som är ack så viktig i höga hastigheter. Utan vingen ville den lilla baken lätta, det gjorde den praktiskt taget okörbar i Autobahn-hastighet. Det går naturligtvis inte när det handlar om en tysk bil, så ibland får säkerhet gå före design. Det var säkert mer än en designer på Audi som gruffade över att behöva avsluta den perfekt rundade formen med den lilla spetsen, men nu några år efter så har den faktiskt vuxit in i den övriga formen. Niklas med sin stylade TT har satt på en extra stor bakvinge från Ace Competition, som ger så mycket downforce att bakluckans plåt nästan inte orkar stå emot trycket. Det kan behövas när plattan ligger i mattan, och lustgasen flödar för fullt i systemet! Niklas har den största lustgastub jag sett, monterad i bakluckan tillsammans med batteriet för viktfördelningens skull. Lustgassystemet kommer från NitrouseXpress och har hela sommaren varit inställt på 35 hk extra, men är förberett på 50 kusar. Den kassa kopplingen sätter stopp för det roliga, men det ska förstås korrigeras framöver. Sinterkoppling står på önskelistan, så Niklas längtar till julen.
Niklas snygga TT Roadster.
Piskar dyrare motståndare
En mördare på strippen eller på bana blir det inte av hans exemplar, delvis på grund av att TT:n i allmänhet och fyrkrafsaren i synnerhet är en rätt tung pjäs med sina 1.600 kilo. Men visst känner han en dragning åt strippen, för att få se vad bilen kan ge. Men att ställa upp idag och bjuda på uppskattade tiden höga 13 är väl ingen direkt lockelse. Med en fräsch koppling och lustgasen pysande piskar den här bilen många motståndare, bland annat körde han jämnt mot en Porsche Boxster S i en inspirerande motorvägstävling. Som så många andra deltar Niklas i Cityrace evenemang nattetid, och för att hylla arrangörernas jobb sitter en cityrace.nu-dekal på bakrutan. Varma dagar försvinner denna ner bakom stolarna tillsammans med taket, och bilen blir den Roadster han betalat för. Uppfällt är den som vilken TT som helst, god ljudmiljö – men inget baksäte. I kupéversionens baksäte sätter man helst barn eller krumma stackare som inte bryr sig om att huvudet hela tiden dunkar mot bakrutan och taket. Nödbaksäte är rätt beteckning, möjligtvis packutrymme.
Högljudd i farter över 200…
Bilen är inte så stabil som man kunde önska. Nog för att den ligger hyfsat platt när man kör sig snurrig i rondellerna, men i jämförelse med andra sportbilar i samma prisklass går det att få bättre väggrepp. Det tyckte Niklas också, därför bytte han fjädrar, dämpare och vinge nästan direkt efter köpet. Chassiesatsen gjorde susen, och numera fräser han omkring tajt mot marken med väghållning som matchar utseendet. Tyvärr får man leva med den stötighet som följer efter att ha slängt på coilovers, men ljudet är värst i farter över 200 blås. Oops!
Under Niklas karriär som fortkörare har han fastnat tre gånger, varav en återkallelse av körkortet i två månader. Vi har förståelse för Niklas problem, det är faktiskt inte särskilt lätt att vara laglig i den här bilen! Faktiskt lyckades jag ådra mig polisens intresse redan efter nån timmes körning med bilen, och en polis bad mig ”trycka mer på den där till vänster”. Med hjälp av lite avancerat tankearbete kom jag fram till att han nog menade bromsen, och inte kopplingspedalen. Ovan med poliskontakt som jag är så blev jag tvungen att stanna och växla ner lite på en känd hamburgerkedja…
Niklas tidigare bilar:
Toyota Celica GT4 -88
Volvo 460 -95
Volvo 760 Turbo -90
Volvo 850 GLT -92
Volvo V40 2,0T -00
Drömbil:
Ferrari Enzo
Nästa bil:
Nissan 350Z, Porsche 993 Biturbo eller kanske Nissan Skyline GT-R R34.
Tre snygga bilar:
Ferrari 360 Modena, Maserati 3200GT, Aston Martin DB7 Vantage
Tre fula bilar:
Fiat Multipla (ful för tre)
Imponerande turbo
Det var mer än en gång jag undrade om jag inte råkat få en smygtrimmad TT. Den 180 hästar starka motorn med tillhörande turbo sköt nämligen iväg så bra att smilbanden fortfarande känns lite utspända. Det är en ganska tung bil, och inte jättemånga pållar, men det är ändå en alldeles ypperlig kombination som borde räcka för de flesta gasglada. Med fyrhjulsditon och 225 hästar tror jag att polisen fått mer att göra dessa fyra fina dagar!
Generalfel?
Niklas och flera andra TT-ägare har haft problem med luftmassemätaren, som helt enkelt har gett upp. På auktoriserade verkstäder har man påstått att man inte känt till problemet, trots att det uppenbarligen är ett återkommande fel. Tre gånger har Niklas fått byta mätaren, till en kostnad av 3.600 kronor per gång. Nu ska en ny modell på för att se om det funkar bättre. För övrigt är Niklas nöjd med priserna på service och slitdelar, som är förhållandevis låga. Soppaförbrukningen är även den riktigt hyfsad, trots mer än goda prestanda. Från april till september har han kört 2.000 mil med bilen, främst i och omkring Stockholm. Här drar bilen i snitt 1,3 liter milen. Inte så mycket om man vet hur hårt han kör, men än mer imponerande är långfärdssiffran 0,74 liter fullastad!
Bra och dåligt med TT:n
– TT:n har sin litenhet till trots begåvats med en hel del smarta fack i kupén – handskfack mellan stolarna precis rymmande en trave cd-skivor, enkla men funktionella nät i sidodörrarna och dessutom två snygga mugghållare. Mugghållarna och cabben uppmanar kanske till stilla cruising längs playan, men något jag saknar är armbågsstöd i rätt höjd. Det är eventuellt ett storleksbetingat problem, men mina modiga 173 cm tillåter inget långvarigt slappande med vänsterarmen på dörrkarmen, som är alldeles för högt upp.
– Är man av längre kroppsform kan man råka ut för ett annat problem, nämligen att knät slår i tändningsnyckeln. Pest eller kolera ungefär.
– A-stolpens otäcka bredd får man stå ut med oavsett höjd, vilket gör att man för säkerhets skull kikar runt denna både en och två gånger i vissa trafiksituationer.
– Något som borde vara standard i alla snabba kupéer är bagagenät i skuffen där bak, för här flyger lasten omkring med ogenerade klonkljud vid minsta hårdkörning.
– Airbagen fram till höger kan avaktiveras med en nyckelbrytare, men om det är bra eller dåligt törs jag inte säga. Det sägs i alla fall att en airbag aldrig kan anses ofarlig så länge den de facto sitter kvar. Svenska rekommendationer lyder att aldrig sätta en barnstol där en airbag finns – aktiverad eller inte.
– Många lovordar bilens interiör, och alla detaljer. Personligen tycker jag att man överdrivit rejält med just alla runda plast- och metalldetaljer med fördjupningar jämnt fördelade i ringen, ungefär i samma stil som racetanklock. Jag räknade snabbt ihop till 25 ringar med denna design inne i kupén.
– Allt fler bilmodeller med cab går över från den billiga plastbakrutan till en glasvariant, så även Audi TT. Den här är även uppvärmningsbar, vilket kan vara till stor hjälp fuktigt råkalla morgnar.
Vår bil hade följande extrautrustning: Farthållare (3.600:-), Metalliclack (6.000:-), Larm – ej godkänt av SSF (4.800:-), 18″ lättmetallfälgar (+20.000:-?), elmanövrerad sufflett (8.800:-), elmanövrerat turbulensskydd av glas (5.100:-), Xenon-ljus (6.300:-). Totalpris på all extrautrustning cirka 54.000:-. Grundpris på Audi TT Roadster 1,8T 180 hk FWD är 339.000:-, vilket med vår utrustningsnivå alltså blir ganska maffiga 393.000:-.
Prislista Audi TT (cirkapriser februari 2002)
TT Coupé 1.8T (180 hk) 314.000:-
TT Coupé 1.8T Quattro (180 hk) 336.500:-
TT Coupé 1.8Ts Quattro (225 hk) 367.800:-
TT Roadster 1.8T (180 hk) 339.000:-
TT Roadster 1.8T (180 hk) 361.500:-
TT Roadster 1.8Ts (225 hk) 392.800:-
Tekniska specifikationer Audi TT Roadster 1.8T 180 hk
Motor: 4-cylindrig insprutning 5 vent/cylind, avgasturbo samt laddluftkylning, dubbla överliggande kamaxlar
Motorvolym: 1781 cm3
Cylinderdiameter/slaglängd mm: 81,0 x 86,4
Effekt kW (hk) EG vid r/min: 132 (180)/5.500
Max vridmoment Nm EG vid r/min: 235/1.950-5.000
Kompressionsförhållande: 9,5:1
Kraftöverföring
Drivsystem: Framhjulsdrift, antispinnreglering ASR, elektronisk differentialspärr EDS, elektroniskt stabilitetsprogram ESP med bromsassistent
Koppling: Hydrauliskt manövrerad, enkel torrlamellkoppling med asbestfria belägg, dubbelmassesvänghjul
Växellåda: 5-växlad manuell växellåda, helsynkroniserad
Prestanda/förbrukning
Acceleration 0-100 km/h: 8,1 sek (7,8 för Coupé)
Toppfart: 222 kmh (228 för Coupé)
Bränsleförbrukning stadstrafik: 1,12 liter/mil
Bränsleförbrukning landsvägskörning: 0,64 liter/mil
Bränsleförbrukning blandad körning: 0,82 liter/mil
Chassi/styrning
Drivsystem: EDS, ASR och ESP
Framaxel: fjäderben och tvärlänkar med krängningshämmare. Självstabiliserande styrning.
Bakaxel: Torsionsbakaxel med krängningshämmare
Spårvidd fram/bak mm: 1528/1513
Styrsystem: Kuggstång servo. Delad säkerhetsrattstång, spårstabiliserande styrning.
Vändcirkel: ca 10,5 m
Bromsar: Tvåkrets med diagonal uppdelning, låsningsfritt system ABS med elektronisk bromskraftfördelning EBF. Ventilerade skivbromsar fram.
Fälgar: 7×16 (vårt exemplar 18)
Däck: 205/55R16 W
Mått och vikt
Bagageutrymme: 220 liter (Coupé 231)
Tjänstevikt: 1.335 kg
Tillåten totalvikt: 1.635 kg
Tankvolym: 55 liter
Längd/bredd/höjd mm: 4041/1856/1349