Hett temperament i Seats värsting Leon Cupra R

Seat Leon finns i en rad olika motoralternativ. Från minstingen Stella med 1,4-litersmotor och 75 hästkrafter, till toppmodellen Cupra R med 210 hästar. För att strula till det för oss konsumenter har de tidigare modellerna som hette Cupra bytt namn till Top Sport, och ensam kvar om namnet blir alltså Cupra R med sin 1,8-liters turboförsedda motor. En motor som bilen delar med många andra bilar i Volkswagengruppen.

Seat Leon Cupra R är en fasligt snabb bil, som verkligen gör skäl för R-et, som står för racing. Bilen har förutom hisnande acceleration som gör 0-100 på 7,2 sekunder även tillräckligt med utrymme för att man ska få plats med både passagerare och packning. Bilen är femdörrars, men känns ändå som en liten sportkupé i uppförandet. Antispinnsystemet som följer med som standard ser till att bilen inte pinnar iväg i tangentens riktning vid hjulsläpp, vilket bilen gärna gör med systemet urkopplat. Bilen understyr nämligen kraftigt i snabba kurvor.

Dyra stopp men mycket vrid
Turbon ger god respons, och vridmomentet på hela 270 Nm finns tillgängligt redan från 2100 varv/minut. Dessvärre sägs det vara lite si och så med bromsförmågan i standardutförande, vårt testexemplar var dock försett med rejäla Brembobromsar och 18-tums 225/40 ZR-däck som tog ett bra tag om asfalten. Denna snygga upp-piffning av det exteriöra både smakar och kostar, nämligen 24.000:-. Brembobromsarna tar upp så mycket plats att det inte funkar att hiva på sjuttontummare på vintern, utan det är bara att bita i det sura äpplet och kosta på sig 18-tums vintersulor.

Snålt tilltaget
För att bespara bilens backspeglar går de att fälla in med automatik, en ganska onödig detalj för oss som inte brukar parkera på trånga spanska gator. Dörrarna däremot är inte gjorda för Spanien, de kan nämligen öppnas på vid gavel, vilket innebär att de lätt far upp och orsakar skador. Dessutom är de nästan omöjliga att nå sittande. Utrymmesmässigt är bilen trång, men med baksätet fällt får man in det mesta i bagageväg. Med extrautrustningen Recaro-stolar för 17.000:- får man utöver framsäte med rediga sidogrepp även ett baksäte med bra tag om sidfläsket – men inte i mitten. Där förlorar man även nackskydd och trepunktsbälte, vilket kan anses onödigt snålt. En annan onödig snålhet är att bilen inte kommer med farthållare, det går inte ens att beställa som tillval. Det är väl bra att en bil i det här segmentet uppmanar till aktiv körning, men ibland vill man utnyttja komforten under långfärder också.

Roliga och dyra mil i stan
I stadsmiljö uppges bilen dra i snitt 1,24 liter milen, vilket är lätt att passera om man har bråttom. Landsvägskörning utan för mycket arbetande från turbon får enligt fabriksuppgifterna ner förbrukningen till låga 0,65 liter milen vilket kan diskuteras. Snittförbrukningen uppges vara 0,87 liter milen. För att få ut alla 210 hästarna ska man tanka med 98 oktan, även det gör milen dyrare, men vill man ha roligt så kostar det.

Trots att bilen sett mer eller mindre likadan ut sedan introduktionen är den snygg och tuff, speciellt med extraplasten som sitter på Cupran. Bilen har inte fått samma ansiktslyftning som till exempel Ibizan fick i år, men jag förmodar att nånting händer nästa år. Cupra R kostar i år från 249.900 kronor.

Teknisk specifikation
Seat Leon Cupra R 1,8 20VT
Växellåda: 6-växlad
Motor: 4-cyl inspr med turbo, 210 hk/5800 varv, 270 Nm/2100 varv
Volym: 1.781 cc
Acc 0-100 km/h: 7,2 sek
Toppfart: 237 km/h
Drivning: Framhjulsdrift
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak
Fälg & däck: 7,5×17″, 255/45R17
Tjänstevikt: 1395-1415 kg
Lastförmåga: 396-416 kg
Längd/bredd/höjd mm: 4184/1742/1439
Språvidd fram/bak mm: 1513/1494
Axelavstånd mm: 2513
Bagageutrymme liter: 340-656
Bränsleförbr blandad: 8,7
Bränsleförbr stad: 12,4
Bränsleförbr landsväg: 6,5
Tankvolym: 55 liter
Pris: 250.000:- (prissänkt 10.000 i år)

Text och foto: Bo Lundvang

Delad nyhet är dubbel glädje!