Det har minst sagt stormat runt BMW:s designer Chris Bangle i all form av media. Få nya bilar har väckt så starka känslor som nya BMW 7-serien gjort; “Ful – grotesk – underbar.” Ett tag fanns till och med en internetsite med namnet “Stop Bangle now”. Kritiken gäller främst det annorlunda bakpartiet på 7-serien.
Av Staffan Swedenborg
Nya 7-serien är en helt ny bil rakt igenom. Men det stora lyftet är inte förpackningen utan snarare innehållet – alla tekniska finesser som på snudd blivit ett frosseri i high-tech.
Comfort an mass
Med en liten elektronisk nyckelsändare låses bilen upp och ställer in säte, ratt backspeglar efter förprogram- merade önskemål. “Nyckeln” sätts in i ett hål i instrument- panelen och det är bara att trycka på start/stop-knappen. Lite krångligt va? Samtidigt finns det en gammal hederlig nyckel gömd i den elektroniska nyckelsändaren – om elektroniken skulle få “spel” och man måste låsa bilen manuellt. Men den verkliga nyckelinnovationen kommer till våren 2002 med “Comfort Access” – då räcker det att man har nyckelsändaren i fickan och behöver då bara nudda bilens dörrhandtag för att proceduren med upplåsning och inställningar skall börja. Sedan är det bara att starta. Något längre fram ska man kunna få nyckelsändaren i form av i princip vad som helst från en medaljong, brosch till ett smartcard som man bara behöver ha liggande i plånboken.
Ovanför ratten sitter den lilla växelväljaren, en spak man flyttar mellan de olika växellägena. Något ovant men efter någon dags användning är man tillvänd. Jag trycker på p-knappen på instrumentpanelen och parkeringsbromsen kopplas ur. Parkeringsbromsen har ytterligare en innovation – “Comfort parking” vilket betyder att om man står i branta backar så rullar inte bilen utan står helt stilla. Ljudlöst skrider vi iväg. De stora 18-tumshjulen som testbilen har accelererar makligt iväg. 7-serien känns stor och jag kan tänka mig att det blir lite pirrigt första gången en nybliven BMW-ägare ska köra in den 190 centimeter breda karossen i garaget.
Bakom ratten sitter de vanliga instrumenten som hastighetsmätare, varvräknare, trip- och bensinmätare. Sedan finns en uppsättning knappar på ratten för telefon, radio och bakom ratten två spakar för farthållare och vindrutetorkare. De stora träinläggen i instrumentpanelen och speciellt mittkonsolens utdragbara lådor gör att det känns som att sitta framför en möbel. Sittkomforten och åkkomforten är i det närmaste perfekt. Ljudnivån är skrämmande tyst och det är knappt att man hör någon av de 333 hästarna vid acceleration…
270 funktioner
Framför armstödet mellan framsätena sitter något som kan liknas med bilens hjärna – iDrive. Den är som ett stort vred och vrider man på den så kan man här göra det mesta från att byta radiokanal, ställa om fjädringen, till att ta emot och skicka e-post eller varför inte kolla in det senaste på Wroom.net? 270 olika funktioner finns i iDrive som även kan utföra dem via röststyrning.
Vem har inte retat sig på att då man öppnar bildörren så antingen flyger den upp ytterligare eller fjädrar tillbaka. På nya 7-serien stannar dörrarna kvar i det öppnade läget – förutsatt att man inte står i en backe. Stänger man sedan dörrarna lite slarvigt tar en elmotor hand om det och suger in dörren den sista biten.
14% mer och mindre
Som kronan på BMW:s tekniska under är att de nya V8:a motorerna fått den senaste tekniken med BMW:s Bi-VANOS och VALVETRONIC (variabla lyftning och ventiltider). Både V8:an i 735i (3,6-liters, 272 hk) och V8:an på 333 hk i 745i har genom den senaste tekniken fått 14% högre effekt samtidigt som bensinförbrukningen sjunkit med samma procenttal. Till motorerna hör också den nya växellådan som är en 6-stegad automatlåda som även går att växla manuellt genom Steptronic-knapparna på ratten. Något som är mer kul än praktiskt.
110 köpkontrakt finns redan i Sverige av den nya 7-serien som har säljstart i november. Men kommer de nya 7-serieägarna att använda alla de finesser som iDrive innebär eller är det mera att BMW vill visa musklerna och att man är mästare i high-tech. Något som får ett annat tyskt bilmärke att framstå både konventionellt och tråkigt.
BMW 745i
Pris: 755.000:- 0-100 km/tim: 6,3 sek Toppfart: 250 km/tim Motortyp: V8 Volym: 4.398 cc Effekt: 333 hk/6.100 varv Vridmoment: 450 Nm/3.600 varv Transmission: 6-växlad automat Drivning: Bak Bromsar fram/bak: Ventilerade skivor/ventilerade skivor med ABS, dynamiskt och automatiskt stabiliseringssystem, (DSC, ASC), traction control (DTC) Fälgtyp och däckdimension: Lättmetall med 245/55R 17 Längd/bredd/höjd: 502/190/149 cm Hjulbas: 299 cm Tomvikt: 1.945 kg Släpvagnsvikt: 2.100 kg Snittförbrukning: 10,9 liter/100 km Garantier: Nybil 2 år utan milbegränsning, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, fri service 3 år/8.000 mil
Standardutrustningen innehåller bland annat: Skinnklädsel, eljusterbara framsäten med minne, eluppvärmt baksäte, Isofix-fästen i baksätet, Hi-Fi ljudsystem, däcktryckskontroll, larm, automatiskt avbländningsbar inre och yttre backspeglar, regnsensor, Bi-xenon strålkastare, mobiltelefon, navigationssystem.
Extrautrustning innehåller bland annat: Comfortsäte fram med multiinställning 19.800:-, massage till Comfortsäte 7.000:-, eljusterbart baksäte 33.500:-, TV 12.500:-, elektroniskt justerbara stötdämpare 12.900:-, 18-tums lättmetallfälgar 8.500:-, 19-tums lättmetallfälgar 24.400:-.