Ford uppdaterar Mustang Mach-E. Viktigast är en ny standardmonterad värmepump som ska förbättra räckvidden i kyla, men modellen får också nya färger, fälgalternativ och ett städat förarutrymme där växelväljaren har flyttat upp på rattstången.
Tre färger och pyntad front
Ytligt sett märks nyheterna främst i lackkartan: Velocity Blue, Molten Magenta och Terrain ersätter tre utgående kulörer. Samtidigt får basversionen tidigare premiumfälgar, medan Premium-modellen kan beställas med svarta 19-tumshjul. En diskret frontsplitter är ny för alla varianter; GT behåller sin svarta grill men har i övrigt samma uppdateringar.
Rensat mittkonsolen
När växelväljarreglaget flyttas till rattstången – och blinkers samt torkare samlas i en ny multifunktionsspak – frigörs mer förvaringsyta mellan stolarna. Ford säger sig ha svarat direkt på kunders kritik om trång mittkonsol och ologisk placering av rattfunktioner. Infotainmentsystemet Sync 4A har dessutom fått en lätt putsning, även om gränssnittet i grunden är oförändrat.
Värmepumpen som saknades
Mach-E har tidigare förlitat sig på el-resistans för kupévärme, något som kostat räckvidd vintertid. Från och med i år sitter en värmepump i alla versioner. Exakta siffror på eventuell räckviddsvinst redovisas inte, men tekniken brukar minska energiförbrukningen märkbart i minusgrader.
Små steg snarare än stor facelift
Efter fyra år på marknaden handlar 2025-versionen mer om finjustering än om total förnyelse. Drivlinor och batteripaket är oförändrade och några nya assistanssystem nämns inte. Ford fortsätter i stället med sin strategi att löpande lägga till kundönskade detaljer – antingen via mjukvaruuppdateringar eller, som här, mindre hårdvaruingrepp.
Källa: Hedin Bil