Lexus visade i veckan upp åttonde generationen ES på bilsalongen i Shanghai. Tillverkaren beskriver modellen som ”en ny nivå av elegans” – branschens vanliga superlativer – men nyheterna är faktiskt många: ES erbjuds för första gången som ren elbil och har vuxit på alla ledder. Den europeiska marknaden får vänta till våren 2026.
Den välkända självladdande hybriden, nu kallad ES 300h, finns kvar med en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor och en sammanlagd effekt på runt 200 hk. Nytt är två batterielektriska versioner: ES 350e med framhjulsdrift (cirka 224 hk) och ES 500e med fyrhjulsdrift och runt 340 hk. Officiella räckviddssiffror saknas ännu, och Lexus meddelar att alla data är preliminära.

Större yttermått men lägre profil
Karossen är 16 centimeter längre och hjulbasen 8 centimeter längre än i dagens modell, ändå vill Lexus betona en ”nättare” siluett. Det ska ha lösts genom en lägre taklinje och en ny, mer nedtonad tolkning av märkets spindelgrill. Om designgreppet räcker för att göra en mellanstor sedan konkurrenskraftig i en SUV-dominerad tid återstår att se.
Högteknologisk kupé – lovande men oprövad
Interiören domineras av en 14-tumsskärm för infotainment och ett 12,3-tum digitalt instrumentkluster som uppdateras trådlöst. Lexus talar också om ”Hidden Tech-reglage” som lyser upp först när bilen startas samt nya 3D-tryckta ytor i bambu. Finesserna låter futuristiska.
Fler assistanssystem
Senaste versionen av Lexus Safety System + lägger till förarövervakning med kamera samt nya funktioner som korsningsvarning och automatiskt nödstopp om föraren blir oförmögen att köra vidare.
Lansering och pris
Säljstarten i Europa är satt till våren 2026. Svenska priser och lokala specifikationer presenteras närmare premiären. Det ger Lexus gott om tid att finslipa tekniken – och för svenska köpare att fundera över om en elektrifierad sedan är ett attraktivt alternativ när marknaden alltmer domineras av SUV:ar och crossover-modeller.
Källa: Lexus