BMW i5 Sedan – elektrisk femserie

Den nya generationen av BMW 5-serien Sedan har en mängd digitala innovationer och kommer för första gången i helt elektriskt utförande. Svenska priser på i5 i botten av artikeln!

Pressmeddelande från BMW

BMW 5-seriens framgångsrika historia går tillbaka till 1972. Sedan dess har 5-serien etablerat sig som en hörnsten i BMW:s portfölj och en av världens populäraste affärssedaner. På fabriken i Dingolfing, Tyskland, har hittills sju generationer och mer än 10 miljoner bilar producerats av 5-serien genom åren.

I oktober inleds lanseringen av helt nya BMW 5-serien Sedan. De elektriska BMW i5-modellerna kommer att erbjudas globalt, medan de på vissa marknader kommer erbjudans i olika varianter såsom bensin, diesel plug-in hybrid och ren el. Kombimodellerna lanseras i sin tur nästa år.

Sportig elegans

Åttonde generationen kännetecknas av en distinkt design och omisskännlig BMW-dynamik, med både sportiga och komfortorienterade egenskaper. Lägg till generöst utrymme, modern funktionalitet, akustisk komfort, högkvalitativa material och avancerade digitala tjänster så finns allt på plats för att även denna generation ska befästa sin position i premiumsegmentet.

Jämfört med föregångaren har nya 5-serien vuxit 97 millimeter på längden till 5 060 mm. Bredden har ökat med 32 mm till 1 900 mm och höjden har ökat med 36 mm till 1 515 mm. Axelavståndet har utökats med 20 mm och mäter nu 2 995 mm. Bagageutrymmet har fått en kapacitet på 490 liter medan hjulen har 19″ aluminiumfälgar som standarddimension.

Fronten präglas av en modern tolkning av de dubbla strålkastarna, med nästan vertikalt placerade LED-element som fungerar som blinkers och belysning på dagen. Njurgrillen sträcker sig långt fram, har en bred ram och kan även levereras med BMW Iconic Glow-konturbelysning.

Sett från sidan märks en hög axellinje och skarpa linjer. Svarta sidokjolar, infällda dörrhandtad och en ingraverad 5:a i botten av C-stolpen är andra noterbara detaljer. De dynamiska proportionerna flyter in i en kraftfull bakdel, där platta, skulpterade bakljus är en ny tolkning av den typiska L-designen.

Två elektriska varianter från start

Helt nya BMW i5 lanseras inledningsvis i två varianter, BMW eDrive40 och BMW i5 M60. Den senare blir toppmodellen, med prestanda motsvarande dagens BMW M550i xDrive med V8-bensinmotor.

Fakta: BMW i5 M60

  • Motorerna på fram- och bakaxeln ger 192 kW/261 hk respektive 250 kW/340hk. Det ger en total effekt på 380 kW/517 hk och 795 Nm vridmoment, under normal körning.
  • I sportläget, eller med M Sport Boost eller M Launch Control-funktionerna, ökar prestandan till 601 hk med 820 NM vridmoment.
  • Sprinten från 0-100 km/h tar då bara 3,8 sekunder, medan topphastigheten nås vid 230 km/h (elektroniskt begränsad).
  • Tillåten släpvikt är 2000 kg.
  • Kombinerad energiförbrukning anges till 18,2 till 20,6 kWh per 100 kilometer, beroende på konfiguration och utrustning (enligt WLTP). Det ger en räckvidd på upp till 516 km.

Fakta: BMW eDrive40

  • På typiskt BMW-manér får BMW i5 eDrive40 sin kraft via bakhjulsdrift. Elmotorn ger full effekt på 250 kW/340 hk, med maximalt vridmoment på 430 Nm när Sport Boost eller Launch control aktiveras.
  • Sprinten från 0-100 km/h tar 6,0 sekunder, medan topphastigheten nås vid 193 km/h.
  • Tillåten släpvikt är 1500 kg.
  • Kombinerad energiförbrukning är 15,9 – 19,5 kWh, beroende på bilens konfiguration och utrustning (enligt WLTP). Det ger en räckvidd på upp till 582 km.
  • 2024 lanseras ytterligare en modell med elektrisk xDrive fyrhjulsdrift.

Effektiv laddning och optimerad räckvidd

Båda modellerna är utrustade med den nya MAX RANGE-funktionen, där räckvidden kan ökas med upp till 25 procent genom att begränsa kraft och hastighet och inaktivera utvalda komfortfunktioner. Det molnbaserade navigationssystemet med ruttberäkning är ytterligare verktyg för optimalt utnyttjande av den potentiella räckvidden.

Två nya innovationer är en optimerad laddkurva samt användning av överskottsvärme från motorerna för att reglera temperaturen i batteriet. Det senare minskar energibehovet genom att förvärma batteriet före snabbladdning. På detta sätt blir laddsessionen så effektiv som möjligt. Helt nya BMW i5 är även BMW:s första elektriska modellserie som kan använda Plug&Charge-teknologi. Plug&Charge-tekniken används redan av flera biltillverkare, men BMW Group är först med att integrera möjligheten att samla flera laddavtal i sitt kommande Plug&Charge-erbjudande.

Båda varianterna är utrustade med ett högspänningsbatteri med 81,2 kWh nettokapacitet och en AC-laddkapacitet på upp till 11 kW som standard för BMW i5 eDrive40 medan BMW i5 M60 har 22 kW som standard.

  • Vid laddning på 11 kW (16A/230V, tre-fas), laddas batteriet från 0-100 % på 8,25 timmar. Vid laddning på 22 kW (32A/230V, tre-fas) laddas batteriet från 0-100 % 4,25 timmar.
  • För DC-snabbladdning sträcker sig effekten upp till 205 kW. Det innebär att under gynnsamma förhållanden skulle batteriet kunna laddas från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter. Vid gynnsamma förhållanden kan räckvidden ökas med upp till 156 km på ett tio minuters laddstopp som påbörjas med 10 procent batterinivå.

Helt veganskt interiör och “In-car gaming”

Nya BMW 5-serien Sedan är BMW:s första modell med en helt vegansk interiör som standard. Detta inkluderar ytor på stolarna, instrumentbrädan och dörrpanelerna, samt ratten.

Inne i cockpit har antalet knappar och kontroller minskat betydligt jämfört med föregångaren. Föraren kommer också notera att ratten fått ny design med en platt nedre del. Den bakgrundsbelysta funktionsenheten, känd från nya BMW i7, sträcker sig över hela instrumentpanelen, med touchkänsliga kontrollpaneler. Nya sportstolar kommer även som standard.

Via BMW Curved Display och infotainment-systemet, BMW Operating System 8,5, erbjuds en rad digitala funktioner. Haptisk feedback på kontrollpanelerna och den valfria BMW Interaction Bar är andra höjdpunkter. Som tillval finns bland annat BMW Individual Merino-läder i flera varianter.

  • Nya BMW 5-serien Sedan är utrustad med parkeringsassistent, inklusive backassistent, som standard. Med tillvalet Parking Assistant Professional kan automatisk parkering och manövrering på upp till 200 meter styras. Antingen i bilen eller med smartphone utanför.
  • Standardutrustningen inkluderar förbättrad smartphone-integration via Apple CarPlay® och Android Auto™.
  • Med Remote Software Upgrades håller bilen sig alltid uppdaterat med senaste programvaran. Med BMW ConnectedDrive Upgrades kan kunderna också testa utvalda funktioner gratis och sedan beställa dem för en viss period om så önskas.
  • Andra digitala nyheter är möjlig videostreaming på kontrollskärmen och “In-car gaming” med AirConsole-app.

Öppen för beställning

BMW i5 lanseras i oktober, men svenska återförsäljare öppnar för beställning av de två första modellerna redan idag. BMW i5 eDrive40 har ett startpris på 815 000 kr. Toppmodellen BMW i5 M60 kostar från 1 257 000 kr.

Våren 2024 kommer även plug-in hybriderna BMW 530e, BMW 530e xDrive och BMW 550e xDrive. Om drygt ett år kommer också de första elektriska kombibilarna då BMW i5 Touring lanseras.

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!