2024 lanserar Renault sin nya kompakta elbil R5 som kommer ersätta Renault ZOE i samma storleksklass, den testas just nu i Arvidsjaur.
Prototyperna som testas är s k mulor, förtäckt av en Renault Clio kaross. Testerna gör det möjligt för Renault att testa allt från uppvärmning, avimning och avfrostning, och för att säkerställa att bromsar, stötdämpare och ESC (Electronic Stability Control) fungerar som de ska på snö.
– Testerna som genomförs på rullande chassiprototyper kommer att hjälpa oss att bekräfta beslut som tagits när det gäller komfort och hantering på den kommande Renault 5 Electric. Utan att avslöja allt för mycket är de tidiga testkörningarna en tydlig indikation på att bilen är en värdig ättling till Megane E-Tech med klassens bästa prestanda för sitt segment, säger chefsingenjör Jérémie Coiffier.
R5 bygger på en helt ny plattform för elbilar; CMF-B EV som kommer vara 30% billigare att tillverka än den som sitter i ZOE. Avgörande för att lyckas med att sänka kostnaderna vid utvecklingen av elbilsplattformen är att den baseras på dagens plattform CMF, som finns i Clio idag med förbränningsmotor. Chassi, infotainmentsystem och assistanssystem är exempel på saker som till stor del är identiska med nuvarande förbränningsbilar. Chassit har däremot anpassats till den låga viktpunkten på grund av batteriet.
70% av komponenterna återanvänds från bensinversionerna Clio och Captur och ändå lyckas Renault få till fördelarna som en elbilsplattform erbjuder.
Renault 5 kommer också använda samma typ av elmotor som sitter i Megane E-Tech, en lättviktig synkronmotor helt fri från jordartsmetaller men där man har kombinerat modulerna för DC-omvandlare, laddare och kraftdistributionen till en och samma enhet. Vikten på motorn kan därmed sänkas med närmare 20 kilo.
Batteripaketet har fyra stora moduler istället för 12 som i dagens Zoe och på så sätt sänks vikten på batteriet med 15 kilo och räckvidden blir längre.
Särskild försiktighet har också vidtagits för att inrymma batteripaketet inuti plattformen för extra skydd. Dess placering kommer att ge extra styvhet till underkroppen, vilket också förbättrar akustiken och körglädjen.
Världspremiären av Renault 5 är planerad till 2024.
Källa: Renault