Det är gott om vrid i nya Mercedes-Benz A-klass och B-klass med hybrid plugin-drivlina. På kombinerad el och bensin har man hela 450 Nm till godo, och får låg förbrukning – mellan 0,09 och 0,12 liter milen. På enbart el kommer man upp till 8 mil på en laddning.
Pressmeddelande från Mercedes
Mercedes-Benz kompakta A- och B-Klass har blivit storsäljare i Sverige, inte minst som laddhybrider. Den nya generationen, som nu har säljstart, har en räckvidd som är 5–7 km längre än den tidigare och tar sig numera upp till ca 8 mil på en laddning. Bilarna går också att få med upp till 11 kW laddning AC vilket gör att det går att ladda det 15,6 kWh stora batteriet fullt på bara ca 1:15 timmar vid hemmaladdning. Det går också att välja till DC laddning på 22 kW som tillval och då sjunker laddtiden 10–80 % till ca 25 minuter.
Drivningen sker med en bensinmotor på 160 hk (118 kW) och en elmotor på 102 hk (75 kW). Den sammanlagda systemeffekten är på 218 hk (160 kW) och vridmomentet hela 450 Nm.
Bränsleförbrukningen enligt WLTP är beroende på modell från ca 0,09–0,12 liter milen (0,9–1,2 l/100 km) vid blandad körning. Det motsvarar CO2 utsläpp på ca 17–25 gr/km.
Även på andra områden har både A- och B-Klass uppdaterats. Navigation och parkeringspaket med automatisk parkering längs trottoarer är standard, liksom LED-strålkastare med automatisk helljusassistent, större digitala skärmar och automatisk klimatanläggning.
A 250 e kostar från 499.900 kr som halvkombi och från 509.900 kr som sedan. Den rymliga Sports Tourer B 250 e kostar från 509.900 kr.
Källa: Mercedes