Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD

12 år efter premiären för den första Audi R8 GT lanserar Audi Sport GmbH den andra upplagan av den exklusiva supersportbilen – nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD. V10-motorn på 5,2 liter har fått en effektökning till 620 hk, vilket gör den till märkets mest kraftfulla med bakhjulsdrift. Svenska priser i artikeln.

Pressmeddelande från Audi

Jämfört med R8 V10 performance RWD på 570 hk höjer Audi Sport effekten på specialmodellen till samma nivå som quattro-varianten. Det innebär 620 hk från 10 cylindrar, 5,2 liters cylindervolym och 565 Nm som är tillgängligt från 6 400 till 7 000 varv/min (max. 8 700 r/min). Nya R8 GT accelererar därmed upp till 100 km/h på 3,4 sekunder, når 200 km/h på bara 10,1 sekunder och har en topphastighet på 320 km/h. En annan skillnad är den nya 7-stegade växellådan med dubbla kopplingar och ännu snabbare växlingstider. Tack vare det ändrade utväxlingsförhållandet lyfts motorvarvtalen till den högre nivån och tillåter ännu högre acceleration på alla växlar.

Nytt körläge med Torque RearFör första gången erbjuder Audi Sport, som tillverkar nya R8 GT till stor del för hand på Böllinger Höfe, Torque Rear. ASR-systemet har sju nivåer av traction control som ger olika grader av support beroende på körskicklighet och förhållanden. Genom att vrida på styrsatelliten på ratten väljs önskat läge av Torque Rear. Beroende på vald nivå och hänsyn till information från hjulhastighetsgivare, styrvinkel, gaspedalläge och vald växel, doserar motorstyrenheten drivkraften till bakaxeln.

Less is moreJämfört med bakhjulsdrivna R8 Coupé V10 performance, har vikten minskat med ca 20 kg till totalt 1 570 kg (utan förare). En stor del av viktbesparingen står de exklusiva 10-ekrade 20-tumsfälgarna för som är hämtade från Audis motorsportprogram. Om så önskas kan de kombineras med högprestandadäcken Michelin Sport Cup 2 som är konstruerade för körning på väg och på bana. Det extremt kraftfulla keramiska bromsarna, som är standard i R8 GT, sänker vikten ytterligare. Dessutom finns skålade R8-stolar och performance-stötdämpare med krängningshämmare i CFRP. Tillsammans med de båda dropplänkarna i röd eloxerad aluminium, sänker det vikten och förbättrar väghållningen och kurvtagningen. Som tillval finns ett ännu sportigare R8 GT högprestandasportchassi. Detta gör att du kan justera trimningsläge och kompressions- och returnivåerna för din R8 GT individuellt. Vid leverans får R8 GT-kunderna en inställningsguidning och verktyg.

En särskiljande designFör att skilja nya Audi R8 V10 GT RWD från sina släktingar, är specialmodellen utrustad med exklusiva detaljer. Ett första kännetecken är den svarta texten ”R8 GT” på bakpartiet och övriga emblem är i svart. Med ett Carbon Aerokit i högglans, som utvecklats i vindtunneln, ger det en bättre vägstabilitet och snabbare kurvtagning. Carbon Aerokit består av frontsplitter, flics, sidotröskelskydd, cW-element på sidorna av den bakre stötfångaren, diffusor och bakvinge som ger optimalt luftflöde och förbättrar den aerodynamiska effektiviteten. Precis som sin föregångare, levereras nya R8 GT även i matt Suzukagrå. Invändigt fortsätter Audi Sport GmbH sin hyllning till den första R8 GT-modellen från 2010. Interiören är tillverkad i en kombination av svart och rött. Hit hör bl.a. röda bälten – som för tolv år sedan endast fanns till R8 GT. Golvmattorna och de skålade sätena i R8 pryds av en svart och röd text. En annan highlight är att löpnumret för den limiterade utgåvan syns under växelspaken, delvis i matt kolfiberinlägg.

PrisetNya Audi R8 Coupé V10 GT RWD* kommer att finnas hos återförsäljarna fr.o.m. 2023. Priset  börjar på 2.207.900 kr.

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden* för ovanstående modell enligt WLTP

Audi R8 Coupé V10 GT RWDBränsleförbrukning, blandad körning l/100 km: 15,0 – 14,9;CO2 -utsläpp, blandad körning (g/km):341 – 339

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!