680 hk i nya hybriden Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Nu har helt nya Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE visats. Bilen har en 2-liters bensinmotor fram och en elmotor på bakaxeln som tillsammans kan ge hela 680 hästkrafter och 1020 Nm vridmoment. Bensinmotorn är världens starkaste 4:a – med hela 238 hk/liter (totalt 476 hk) och i kombination med elmotorn på 204 hk ger det en acceleration 0-100 på 3,4 sekunder.

Pressrelease från Mercedes

När prestandaexperterna på AMG i Affalterbach sätter tänderna i en ny bilmodell så är det stora förändringar som görs. Sällan har det varit så tydligt som i nya Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE. För första gången har en C-Klass i AMG-utförande en fyrcylindrig motor – men det minskade antalet cylindrar kompenseras med råge av det utökade antalet (!) motorer. Bilen har nämligen en elmotor på bakaxeln som ger bilen 204 extra hästkrafter när de påkallas.

Med tanke på att den fyrcylindriga motorn är världens kraftfullaste i sitt slag med 238 hk/liter (totalt 476 hk) så talar vi om en systemeffekt på enorma 680 hästkrafter. Och ett vridmoment på hela 1020 Nm.Bensinmotorn är liksom alla andra AMG-motorer handbyggd enligt principen ”One Man, One Engine”. Motorn har en turbo som både drivs av avgaser och från bilens 400 volts elsystem. Något som gör att turbon kan ”spinna upp” extremt snabbt med eldrift innan avgaserna tar över.Prestandan är därefter – 0-100 på 3,4 sekunder. Oavsett om man väljer sedan eller kombi.

Den nya modellen har också en aktiv styrande bakaxel. Denna kan man utnyttja i det nya Drift-läget i transmission som ger begreppet ”körglädje” en ny innebörd.

Unikt batteri

Bilen har ett unikt batteri som är utvecklat av AMG i nära dialog med experterna på Mercedes-AMG Petronas F1 team som i många år arbetat med hybridteknik.Batteriet på 6,1 Kwh väger bara 89 kg (1,7 kW/kg) och har alltså en mycket hög energitäthet. Det är utvecklat speciellt för att snabbt laddas upp, och lika snabbt laddas ur, många gånger. Något som bland annat gjorts möjligt tack vare ett avancerat system för temperaturkontroll.Laddmjukvaran gör så att det alltid finns tillräckligt med energi i batteriet för en kick-down.

Även om primärsyftet med hybridtekniken är att ge energieffektiv prestanda så går det att köra bilen 13 km på ren el. Det går också att ladda bilen med kabel med 3,7 kWh.Hybridtekniken gör också att förbrukningen vid blandad körning stannar på 6,9 l/100 km.

Extrem design

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE handlar inte bara om teknik. Det syns på lång håll att detta är en extrem bil.Fronten är 5 cm längre och hela bilen är 8 cm längre än en vanlig C-Klass. Bredare spårvidd fram gör också att bredden ökat med hela 7,6 cm.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE beräknas ha säljstart i december. De första bilarna kommer till Sverige i början av 2023.

Källa: Mercedes

Delad nyhet är dubbel glädje!