Officiellt: Audi går in i Formel 1

Audi träder in i motorsportens kungaklass. Från och med 2026 kommer premiummärket tävla i FIA Formel 1 med en egenutvecklad drivlina. Projektet kommer att husera i Audi Sports anläggning i Neuburg nära Ingolstadt. Det är första gången på över ett decennium som en Formel 1-drivlina byggs i Tyskland.

Audi tillkännagav sitt inträde vid en presskonferens inför helgens tävling på belgiska Spa-Francorchamps. Under presskonferensen svarade Markus Duesmann, VD för AUDI AG, och Oliver Hoffmann, Teknisk Utvecklingschef, på frågor från företaget där även Formel 1-chefen Stefano Domenicali och Mohammed ben Sulayem, VD för International Automobile Federation (FIA) deltog.

”Motorsport är en integrerad del av Audis DNA”, säger Markus Duesmann. ”Formel 1 är både en global scen för vårt varumärke och ett mycket utmanande utvecklingslaboratorium. Kombinationen av hög prestanda och konkurrens är alltid en drivkraft för innovation och tekniköverföring i vår bransch. Med det nya reglementet är det nu helt rätt tidpunkt för att engagera oss. Både Formel 1 och Audi har tydliga hållbarhetsmål.”

Avgörande för inträdet i världens mest populära racingserie är den tydliga planen för att bli mer hållbara och kostnadseffektiva. Det nya tekniska reglementet, som kommer att gälla från 2026, fokuserar på ökad elektrifiering och hållbara bränslen. Utöver det befintliga kostnadstaket för team kommer ett kostnadstak för tillverkare av s.k. Power-Units att införas 2023. Formel 1 har dessutom satt upp det ambitiösa målet att vara en koldioxidneutral racingserie till 2030.

Aktiva i omställningen av Formel 1

Oliver Hoffmann, Teknisk Utvecklingschef för AUDI AG, säger: ”Med tanke på de stora tekniksprång som serien tar mot hållbarhet 2026 kan vi tala om ett nytt Formel 1. Formel 1 håller på att förändras och Audi vill aktivt stötta denna resa. En nära koppling mellan vårt Formel 1-projekt och AUDI AG:s tekniska utvecklingsavdelning kommer att möjliggöra synergieffekter.”

Från och med 2026 kommer elektrifieringsgraden öka jämfört med dagens Formel 1-motorer, via en ny s.k. Power Unit som består av en elmotor, batteri, styrelektronik och förbränningsmotor. Elmotorn kommer då att vara nästan lika stark som förbränningsmotorn, som har en uteffekt på ca 544 hk. De högeffektiva 1,6-liters turbomotorerna drivs av hållbart syntetiskt bränsle – en förutsättning för att Audi ska kunna ta steget in i serien.

Hög popularitet på nyckelmarknader och i unga målgrupper

Globalt känd, väldigt emotionell och tekniskt avancerad – med det svarar Formel 1 precis på Audis krav. Serien körs på alla relevanta marknader för varumärket. Som en spektakulär plattform för världens mest krävande elektrifierade tävlingsbilar är den av särskilt intresse för biltillverkare. Audi antar utmaningen att bevisa sitt ”Vorsprung durch Technik” i den konkurrensutsatta miljön.

Det stora intresset för Formel 1 är globalt och racingserien är ett av de sportevenemang som har störst räckvidd i världen. Under 2021 följdes tävlingarna av över 1,5 miljarder TV-tittare. Formel 1 är dessutom populärt på nyckelmarknader som Kina och USA och trenden fortsätter att öka – även bland unga målgrupper. På sociala medier har Formel 1 nu den högsta tillväxttakten bland världens populäraste sporter.

Neuburg-anläggningen utvecklar ”Power Unit”

Audis drivlina kommer att byggas vid AUDI Sports toppmoderna kompetenscenter för motorsport i Neuburg, inte långt från AUDI AG:s huvudkontor i Ingolstadt. ”För utvecklingen och tillverkningen av Formel 1-drivlinan kommer vi att bygga vidare på den värdefulla expertis som våra motorsportmedarbetare besitter, fortsätta investera i vårt motorsportcenter och även rekrytera specialister med hög specialistkompetens”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport, som ansvarat för inträdet i Formel 1 som ett led i Audis omstrukturering av motorsportverksamheten.

I Neuburg finns redan provbänkar för F1-motorer, elmotorer och batterier. Ytterligare förberedelser görs nu när det gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur för att få allt väsentligt på plats i slutet av året. Ett separat företag bildades nyligen för ”Power-Unit”-projektet som ett helägt dotterbolag till Audi Sport. Adam Baker kommer att ta över ledningen av företaget och därmed Formel 1-projektet som VD. Baker, som är ingenjör, har haft olika ledande befattningar för tillverkare och team inom motorsport. Innan han började på Audi 2021, arbetade han på FIA i tre år. I slutet av året kommer Audi att tillkännage beslutet om vilket team de kommer att ställa upp med.

Formel 1-beslut styr motorsportfokus

Audi Sport samlar sina krafter för Formel 1-projektet och avslutar därför sitt LMDh-projekt. Motorsportdivisionen har redan dragit tillbaka utvecklingen av sportbilen för långlopp. Vid sidan av kundracingen kommer Audi Sport fortsätta sitt innovationsprojekt med RS-Q e-tron i Dakarrallyt. Nästa år är Audis målsättning att vinna i öknen.

Vare sig det gäller Rally-VM, World Sportscar Championship, US motorsport, DTM, Le Mans eller Formel E, har Audi Sport satt en standard med många titlar i många kategorier. ”Formel 1 är nästa stora milstolpe i Audis motorsporthistoria”, säger Julius Seebach.

Rolf Michl efterträder Julius Seebach

Audis inträde i Formel 1 markerar inte bara nyinriktningen av motorsportverksamheten, utan också avslutningen på ett kapitel hos Audi Sport GmbH. Hittillsvarande VD Julius Seebach kommer att ta sig an ett nytt strategiskt affärsområde inom den tekniska utvecklingsavdelningen och rapportera direkt till företagsledningen.

Hoffmann, som i sin roll som styrelseledamot också är styrelseordförande för Audi Sport GmbH, tackar Seebach för hans insatser: ”Julius står för strategisk framsynthet, konsekvent agerande och hållbara resultat i utmanande tider.” Under hans ledning har Audi Sport GmbH gång på gång uppnått rekordsiffror både vad gäller försäljning och resultat. Med RS-modelloffensiven och lanseringen av helt eldrivna RS e-tron GT har försäljningen fördubblats.

2020 tog Seebach även över ansvaret för Audi Motorsport och förberedelsen av verksamheten för framtiden. Under hans ledning utvecklades den mest komplexa tävlingsbilen i Audis historia på rekordtid: RS Q e-tron för Dakarrallyt. Efter den framgångsrika debuten med 4 etappsegrar i Dakarrallyt i januari, tog Audi RS Q e-tron hem sin första totalseger i Abu Dhabi i mars – den första triumfen för en bil med elektrisk drivlina i ett ökenrally. Inträdet i Formel 1 är ett framgångsrikt avslut på hans arbete.

Med början den 1 september kommer Seebach att efterträdas av Rolf Michl, som varit Chief Operating Officer Racing på Audi Sport sedan februari. Tillsammans med Sebastian Grams, kommer han att sitta i ledningen för Audi Sport GmbH. Michl är sedan många år en del av Audi Sport-familjen. Efter att ha innehaft olika positioner inom marknadsföring på AUDI AG och AUDI Sport, tog han över som chef för Product Marketing för RS-modeller 2016. Efter en tid på Abt Sportsline, återvände han till Audi Sport GmbH som chef för försäljning och marknadsföring 2019. Michl har spelat en viktig roll i utformningen av företagets portfölj och försäljningsframgångar över tid. Hoffmann konstaterar att ”Rolf är en autentisk ledare och tar med sig erfarenhet från motorsporten och serietillverkning.” Förutom sina positioner inom marknadsföring, ansvarade Michl 2014 för att ta fram och implementera Audi Sport TT Cup.

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!