20 mest sålda begagnade elbilarna 2022: Akut bilbrist

Försäljningen av begagnade elbilar ökade med 157% första halvåret i år, visar nya siffror. Akut brist på elbilar gör att omställningen i Sverige nu bromsas upp och vi riskerar att missa klimatmålen.
– Biltillverkarna måste öka takten, fler billigare och folkligare elbilar måste ut på marknaden om vi inte ska missa klimatmålen, säger Jonny Lindén, vd för Blipp.se.

Nya siffror över det första halvåret av 2022 visar att försäljningen av begagnade bilar minskade med 14 procent. Totalt såldes det 96 000 färre begagnade bilar jämfört med 2021.

– Biltillverkarna har svårt att leverera nya bilar, därför har det blivit akut bilbrist i Sverige. Det har gjort att det säljs färre begagnade bilar, trots att efterfrågan är jättestor. Förnyelsen av vagnparken har bromsats upp, säger Jonny Lindén.

Försäljningen av begagnade elbilar ökar däremot kraftigt. Nya siffror som Blipp tagit fram visar att försäljningen ökade med 157% jämfört med förra året. Men det skulle kunna säljas mer, efterfrågan är så stor att en begagnad elbil ibland kostar mer än en helt ny elbil.

Fortfarande är bara 1,5% av de begagnade bilarna som säljs helt elektriska. Totalt var det 8816 begagnade elbilar som såldes under första halvåret, att jämföra med 565 000 bilar med förbränningsmotor. Under första halvåret var Tesla Model 3 Sveriges mest sålda begagnade elbil med 1326 bilar, visar ny statistik som Blipp tagit fram. Flera nya modeller har slagit sig in på topplistan, bland annat Volkswagen ID.3 och Polestar 2.

Nu slår Jonny Lindén larm om att bristen på begagnade elbilar gör att Sverige riskerar att missa klimatmålen. År 2045 ska transporterna inte släppa ut några växthusgaser alls. Redan till 2030 ska utsläppen ha minskat med 70 procent jämfört med 2010.

– Det är enormt hög efterfrågan på begagnade elbilar, men det saknas bilar på marknaden och vi skulle kunna öka mycket mer. Trots tillväxten kommer det att ta 10-tals år innan vi bytt ut Sveriges vagnpark till elbilar. Som takten är just nu riskerar Sverige att missa klimatmålen, säger Jonny Lindén.

Många svenskar väntar på leverans av sin nya elbil, och ofta är det väntetider på uppemot ett år. En situation som har gjort att begagnade elbilar ökat i pris och i vissa fall är dyrare än nya.

– Den trånga sektorn finns hos biltillverkarna. Efterfrågan ökar hela tiden, men tillverkningen hänger inte alls med i samma takt. Visst, det råder komponentbrist, men tillverkningen av elbilar måste få högre fart. Dessutom krävs det billigare modeller som vanligt folk har råd med. Laddinfrastrukturen behöver också byggas ut så att alla svenskar kan vara med på elektrifieringståget, säger Jonny Lindén.

De 20 mest sålda begagnade elbilarna första halvåret 2022

Serie Antal Utveckling
Tesla Model 3 1326 318,30%
Renault Zoe 957 59,50%
Nissan Leaf 934 153,12%
Tesla Model S 609 42,62%
BMW i3 511 77,43%
Kia e-Niro 504 265,22%
Volkswagen ID.3 416 2211,11%
Audi E-tron 351 176,38%
Volkswagen e-Golf 259 0,39%
Polestar 2 221 1200,00%
Tesla Model X 213 18,33%
Hyundai Kona 204 172,00%
Ford Mustang Mach-E 199 Ny
Porsche Taycan 197 310,42%
Volkswagen ID.4 167 Ny
Hyundai Ioniq 163 3,16%
Kia e-Soul 139 124,19%
Mercedes-Benz EQC 133 171,43%
Peugeot 2008 132 560,00%
Volvo XC40 112 1144,44%

Källa: Vroom, jan-juni 2022

Drivmedel sålda begagnade bilar första halvåret 2022

Drivmedel Antal Andel Skillnad Utveckling
BENSIN 328831 57,26% −65259 −16,56%
DIESEL 180728 31,47% −37845 −17,31%
ETANOL 19547 3,40% −3313 −14,49%
ELHYBRID 15509 2,70% 1416 10,05%
LADDHYBRID 15142 2,64% 5221 52,63%
EL 8816 1,54% 5392 157,48%
GAS 3242 0,56% −1113 −25,56%
ÖVRIGT 2473 0,43% −416 −14,40%
Summa 574288 −95917 −14,31%

Källa: Vroom, jan-juni 2022

Delad nyhet är dubbel glädje!