PREMIÄR: BMW M3 Touring – sportigt med ryggsäck!

Nu får BMW M3 och M4 en fjärde modellvariant, utöver Sedan, Coupé och Cabriolet. För första gången i historien kompletteras modellutbudet med en BMW M3 Touring.

Pressmeddelande från BMW

Den allra första BMW M3 Touring bjuder på den vertikalt installerade, ramlösa BMW-njurgrillen, stora luftintag på sidorna, kraftfullt skulpterade hjulhus och utvidgade sidokjolar.

Oberoende av exteriörfärg kommer taket med en svart högglans-finish som standard. Takräcken och den modellspecifika Gurney-klaffen på takspoilern går i samma nyans. Taket kan även ytbehandlas i karossfärg som tillval och ett M Carbon exteriörpaket finns på tillvalslistan.

Högvarvande sexcylindrig motor

Bilen har samma sexcylindriga raka motor med M TwinPower Turbo som utvecklats för Competition-modellerna i BMW M3/M4-serien. Maximal effekt är 510 hästkrafter med ett vridmoment på 650 Newtonmeter. Motorn samarbetar med en åttastegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic, med tre växlingsprogram som kan manövreras med växlingspaddlar på ratten. Motorkraften kanaliseras via M xDrive fyrhjulsdrift, som samarbetar med Active M Differential på bakaxeln.

I BMW M3 Competition Touring med M xDrive gör den behovsbaserade kraftfördelningen till alla fyra hjul att såväl dragkraft som smidighet och riktningsstabilitet optimeras. Acceleration från 0 till 100 km/h tar 3,6 sekunder och från 0 till 200 km/h endast 12,9 sekunder. Den som väljer M Driver’s Package kan utöka den elektroniskt begränsade topphastigheten från 250 till 280 km/h.

Rekordinnehavare på Nürburgring

Ett kvitto på vad BMW M3 Touring kan levererar i form av prestanda är den officiella tiden som uppmätts vid tester som gjorts på Nürburgring. Med en imponerande sluttid på 7:35,060 min är BMW M3 Touring officiellt den snabbaste kombin runt banan hittills.

Racingkänsla i förarsätet, mångsidigt bakutrymme

BMW Curved Display kommer som standard i BMW M3 Touring, precis som elektriskt justerbara M Sport-stolar med minnesfunktion och sätesvärme plus Merino-läderklädsel. Till framsätet finns M Carbon-bucket seats som tillval. Baktill har BMW M3 Touring tre fullstora säten. Ryggstödet i baksätet kan delas 40 : 20 : 40. Genom att fälla ner enskilda sektioner eller alla samtidigt kan bilens lastkapacitet utökas från 500 liter upp till maximalt 1 510 liter. Automatstyrd baklucka och separat öppningsbara bakrutor är också standard.

Öppnar för beställning i september

Nya BMW M3 Touring har världspremiär på Goodwood Festival of Speed nu i juni och de första beställningarna tas emot från september i år. Produktionen beräknas dra igång i november. Priserna är inte klara i dagsläget men prisskillnaden från M3 Sedan Competition förväntas ligga på samma nivå som mellan andra Sedan och Touring modeller i 3-serien.

Fler höjdpunkter

  • Förutom standardinställningen 4WD kan föraren välja 4WD Sport-läge. Detta ger en ännu mer intensiv upplevelse av M xDrive-systemet med sin bakviktade konfigurering. Genom att stänga av DSC (Dynamic Stability Control) aktiveras 2WD-läget med ren bakhjulsdrift.
  • Adaptiv M-fjädring med elektroniskt styrda stötdämpare och M Servotronic-styrning är standard. Det integrerade bromssystemet erbjuder två inställningar för extra pedalkänsla. M Carbon keramiska bromsar kan beställas som tillval.
  • Smidda M lättmetallfälgar i 19-tum (fram) och 20-tum (bak) är monterade som standard och kan specificeras med banracingdäck som tillval.
  • DSC-systemet har antispinnfunktion integrerat i styrenheten. Förutom M Dynamic Mode har BMW M3 Touring även M Traction Control som standard. I M xDrive-systemets 2WD-läge kan föraren manuellt justera trösklarna i tio steg för att varsamt närma sig de fysiska gränserna vid hård kurvtagning ute på banan.

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!