Här är helt nya BMW M4 CSL – med svenska priser!

BMW M firar 50 år och kröner jubileumsåret med att presentera specialversionen BMW M4 CSL, som baseras på BMW M GmbH:s framgångsrika högprestandamodeller i mellanklassen. Se svenska priser i botten!

Pressmeddelande från BMW

Nya BMW M4 CSL blandar traditionell racingpassion med innovativ teknik. En effektökning med 40 hästkrafter jämfört med BMW M4 Competition (till 550 hk) samt en viktminskning med hela 100 kilo.

BMW M4 CSL är som skapad för bankörning, med nästa nivå av motorkraft och smarta lättviktsdesign ihop med modellspecifik chassiuppgradering samt extrautrustning speciellt framtagen för detta syfte. Flera av bilens framstående attribut kan spåras till det tävlingsutrustade syskonet BMW M4 GT3. Tack vare den ökade effekten, lägre vikten och bättre grepp, genererar BMW M4 CSL imponerande accelerationer.

Bilen gör sprinten från 0 till 100 på 3,7 sekunder och 0 till 200 km/h på 10,7 sekunder. Toppfarten stannar först på 307 km/h vilket gör BMW M4 CSL till den snabbaste serieproducerade BMW M någonsin.

Competition, Sport, Lightweight

Bokstäverna CSL står för Competition, Sport, Lightweight – en referens till den viktminskade design som är avgörande faktor för framgång inom motorsport. Redan på 70-talet låg samma principer till grund för utvecklingen av BMW 3.0 CSL, som vann European Touring Car Championship på första försöket 1973. Nya BMW M4 CSL följer i spåren av flera andra framstående specialmodeller genom åren, däribland legendariska BMW M3 CSL från 2003.

100 kilo lättare än M4 Competition

Med sin innovationskraft och breda kunskap inom racing lyckades BMW M GmbH begränsa vikten till 1 625 kg. Detta ger en power-to-weight ratio på 2,95 kg per hästkraft, vilket är en optimal utgångspunkt för en dynamisk körupplevelse.

Bara genom att byta standardsätena till sportstolar (M Carbon full bucket seat) minskades vikten med ungefär 24 kg. Ytterligare 21 kg sparades genom att ta bort baksäten och säkerhetsbälten. Ändringar i chassit, så som extra lättvikts M Carbon keramiska bromsar samt speciella lättviktsfälgar och fjädrar sänkte även det vikten med 21 kg. 15 kg sparades genom att byta till ultralätt ljudisolering och samtidigt minska dess omfattning, och cirka 11 kg minskades genom flera komponenter i kolfiberförstärkt plast (CFRP), förutom tak är även motorhuv, bagagelucka och mittkonsol tillverkade i detta högteknologiska lättviksmaterial. Till sist ser den bakre ljuddämparen i titan till att få bort fyra kg vikt från avgassystemet.

Världspremiären av nya BMW M4 CSL blir en av höjdpunkterna under jubileumsåret för BMW M GmbH. Serietillverkningen startar i juli på BMW-fabriken i Dingolfing med en begränsad upplaga av 1000 exemplar. Svenska priset för denna specialversion startar från 1.775.000 kr.

Fler höjdpunkter

  • Standard exteriörfärg i BMW M4 CSL är exklusiva Frozen Brooklyn Grey metallic. Denna färg kompletteras av exponerade kolfiberytor och röda accenter, som tillsammans skapar ett uttrycksfullt och sportigt utseende. Som alternativ kan kunder välja bland färgerna Alpine White eller Sapphire Black metallic.
  • Som tillval finns BMW Laserlight-strålkastare, som tillför en extra iögonfallande effekt. Både i välkomsteffekten när dörrarna låses upp och när halv- och helljuset slås på, lyser de i gult snarare än vitt, vilket för tankarna till framstående GT-racingbilar.
  • Motorn är baserad på samma raka, högvarvande, sexcylindriga motor med M TwinPower Turbo som finns i racerbilen BMW M4 GT3. Extrakraften kommer från en ökning av det maximala laddningstrycket för de två turboladdarna från 1,7 bar till 2,1 bar ihop med modellspecifika motorjusteringar.
  • BMW M4 CSL har ett maximalt vridmoment på 650 Nm mellan 2 750 och 5 950 varv. Dess maxeffekt på 550 hk uppnås vid 6 250 varv. Den racinganpassade designen av 3,0-litersmotorn är helt fokuserad på höga varvtal och maximal kraftutveckling. Vridmomentet levereras till bakhjulen via en åttaväxlad M Steptronic-växellåda.
  • BMW M4 CSL har en maximal toppfart på 307 km/h.
  • Det dubbla avgassystemet med elstyrda klaffar och viktminimerad bakre ljuddämpare av titan genererar en racerbilsinspirerad, känsloframkallande ljudbild skapad speciellt för nya BMW M4 CSL.
  • Den modellspecifika hjulupphängningen ger en minskad höjd på åtta millimeter jämfört med BMW M4 Competition Coupé.
  • Den standardmonterade M Traction Control-funktionen låter föraren manuellt ställa in antispinn-systemet i 10 olika steg.
  • Som standard ingår smidda M lättmetallfälgar i exklusiv cross-spoke design (19 tum på framaxeln och 20 tum bak). Dessa är försedda med högpresterande däck speciellt utvecklade för modellen i storlek 275/35 ZR19 (fram) och 285/30 ZR20 (bak).

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!