Två feta STI-koncept på Tokyo Auto Salon

Subaru Technica International har bullat upp med två nya konceptbilar på Tokyo Auto Salon, och om du gissade att det har något med elektrifiering att göra så har du rätt. Hur låter 1.088 el-hästar? Läs mer i releasen här under!

Pressmeddelande från Subaru

STI. De tre bokstäverna står för Subaru Technica International och har blivit synonymt med Subarus framgångar i motorsport och produktionsbilar med en ytterligare högre nivå av körglädje och prestanda. Nu presenterar de koncept till en av varje som båda flyttar över de starkt laddade begreppen i en eldriven tidsålder: STI E-RA Concept och Solterra STI Concept.

Den först nämnda är ett koncept till framtida racerbil. Syftet med STI E-RA Challenge Project är att utveckla och prova teknologier för en koldioxidneutral motorsport med helt eldrivna tävlingsbilar. Ett av delmålen är att på Nürburgrings nordslinga klara varvtider under 400 sekunder (6 min 40 sekunder). Varvtidsjakten på vad som betecknas som världens mest krävande racerbana inleds 2023, efter genomgripande tester och varvtidskörningar på racerbanor i Japan under 2022.

Den sammanlagda effekten är 800 kW eller 1088 hästkrafter enligt japansk effektstandard. Motorerna har integrerade ombordladdare som är utvecklade av Yamaha Motor Co. och batterierna av litiumjontyp har en kapacitet på 60 kWh.

Utgångspunkten för STI E-RA Concept är dock Subarus kärnvärde, om att uppnå högsta möjliga nivå av upplevd och faktisk säkerhet genom maximal körupplevelse. Centralt för att nå det målet är Subarus grundprincip med symmetrisk fyrhjulsdrift. Som eldriven uppfyller STI E-RA den prencipen genom fyra likvärdiga elmotorer, en till varje hjul. Framdrivningen regleras aktivt med TorqueVectoring.

Systemet registrerar i varje ögonblick en mängd data som hur bilens vikt fördelas över hjulen och hur hög hastighet de har i förhållande till varandra, bilens hastighet, bromskraft, styrvinkel, g-krafter samt hur mycket bilen lutar i förhållande till underlaget.

Systemet är kalibrerat med primär funktion att föraren ska känna sig som ett med bilen och underlaget och i full kontroll över vad som händer. Säkerhet och prestanda genom att prioritera förarens upplevelse.

Samma princip ligger också till grund för utvecklingen av den andra stora nyheten STI avtäckte på Tokyo Auto Salon. Det är stilstudien på ett STI-utförande av Solterra. Den eldrivna Subarun som lanseras 2022 är redan i grunden en bil där förarens upplevelse av närhet till bil och omgivning bidrar till dess säkerhet och funktion.

Syftet med Solterra STI Concept är att ytterligare understryka hur Subarus långa tradition med höggradiga köregenskaper och körglädje fortsätter obrutet med Solterra Konceptbilen är begåvad med nya spoilerläppar i STI-färgen körsbärsrött, en takkantspoiler och andra exteriöra detaljer.

Källa: Subaru

Delad nyhet är dubbel glädje!