Bye bye – nu slutar Lotus tillverka Elise, Exige och Evora

51.738 exemplar fördelat på 26 år, där har du summan av antal tillverkade Lotus Elise, Exige och Evora sedan start. Nu blickar man framåt mot elektriska bilar (och Emira).

En fossilbil vägrar släppa taget, Emira med Toyotas 3,5-liters-bensinare eller en AMG-maskin på två liter och fyra cylindrar. Den ser vi i vår, strax följd av elektriska superbilen Evija.

Trion Elise, Exige och Evora fotograferades på plats med många ur Lotus-teamet som bidrog till design, ingenjörsarbete, montering och försäljning av bilarna.

Tillsammans representerar de drygt 51.000 tillverkade bilarna nästan hälften av den totala produktionen av Lotus i dess 73-åriga historia. Dessutom byggdes 9.715 sportbilar för Lotus tredjepartskunder, inklusive GM (Opel Speedster/Vauxhall VX220) och Tesla (Roadster).

Från 1996 till 2000 byggdes första generationens Elise och Exige sportbilar i en liten monteringshall på Hethel vid sidan av Lotus Esprit. De nuvarande monteringslinjerna, som installerades 2000, kommer att demonteras och ersättas med helt nya toppmoderna anläggningar för den helt nya Emira-fabriken. Full Emira-produktion ser vi under våren, efter att prototyp- och testfaserna som för närvarande pågår har slutförts, vilket tar Lotus sportbilstillverkning in i en högteknologisk och halvautomatiserad era vilket ökar kapaciteten till 5 000 bilar per år.

De sista exemplaren av Elise-, Exige- och Evora-modellerna är reserverade för Lotus museum.

Till samlingen rullar den sista Elise, en Sport 240 Final Edition i gult och den sista av 35 124 bilar; den sista Exige, en Cup 430 Final Edition i Heritage Racing Green – nummer 10 497; och den sista Evora – en GT430 Sport i mörkmetallgrå – den sista av en produktionsserie på 6 117 exemplar.

Sportbilarna Elise och Exige är byggda på Lotus ”småbilsplattform”. På samma plattform fanns Opel Speedster / Vauxhall VX220 (7 200 bilar byggda mellan 2000 och 2005) och Tesla Roadster (2 515 bilar byggda mellan 2007 och 2012). Inklusive Lotus 340R, Europa, 2-Eleven och 3-Eleven, summerar detta den totala produktionsvolymen för Lotus småbilsplattformar till 56 618 bilar.

Matt Windle, VD för Lotus Cars, sa: ”Först och främst vill jag tacka Lotus-teamet som har arbetat på Elise, Exige och Evora under åren och som nu går över till Emira och Evijas tillverkning. Jag skulle också vilja förmedla en enorm tacksamhet till alla kunder till Elise, Exige och Evora under de senaste 26 åren för deras passion, entusiasm och stöd. Dessa kunder har gett våra ”tre E” äkta kultstatus – vanligtvis reserverade för klassiker som inte har tillverkats så länge. När vi säger farväl till de senaste bilarna ser vi fram emot Emira och Evija i de helt nya fabrikerna på Hethel och anläggningar i Norwich, som introducerar större effektivitet och automatisering, högre kvalitet och flexibilitet och det enormt spännande nästa kapitlet i vår Vision80-strategi.”

Russell Carr, designchef, Lotus Cars, sa: ”Dessa ikoniska bilar har inte bara spelat en stor roll i Lotus 73-åriga historia utan har också varit ständigt närvarande i mitt dagliga liv. Tillsammans med Lotus designteam har jag levt och andats dessa bilar i över 26 år. Vi kommer att sakna dem, men lite som julen, när den väl är över, börjar spänningen inför nästa mål – och det är vad som händer nu på Lotus med Evija, Emira och kommande Type 132. 2022 kommer att bli ett fantastiskt år när en ny Lotus-generation börjar träda fram.”

Gavan Kershaw, Director of Vehicle Attributes, sa: ”Särskilt Elise har varit en stor del av mitt liv. Den kom till när jag precis hade avslutat min lärlingsperiod och jag arbetade i fordonsverkstäderna och hjälpte till att bygga tidiga prototyper. Exige kommer alltid att vara nära mig, eftersom utvecklingsprogrammet var det första som jag arbetade med som ingenjör och jag vann även det brittiska GT3-mästerskapet i en racerversion av den. Evora är också enormt viktig eftersom den visade att man kan ha bra prestanda och handling utan att ge avkall på GT-förmågan på längre resor. Jag har erfarenhet av detta eftersom jag vann de brittiska GT4-mästerskapen och jag kommer aldrig att glömma hur det var att leda det tekniska programmet för vår Evora Le Mans-kampanj där vi nådde en pallplats.”

Källa: Lotus

Delad nyhet är dubbel glädje!