Audi avsätter 18 miljarder Euro till e-mobilitet

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.

Från 2033 kommer Audis framtid att vara helt elektrisk. Fram tills dess fortsätter omställningen. 2021 fördubblades antalet helt eldrivna modeller i programmet. Med nya Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron har antalet elbilar vuxit med ytterligare fyra modeller till totalt åtta i programmet. 2025 siktar företaget på att ha fler än 20 helt eldrivna modeller och från 2026 lanseras endast helt eldrivna modeller på marknaden.

Audi accelererar utbyggnaden av laddningsinfrastruktur

I takt med att antalet eldrivna modeller ökar, ökar även kraven på laddningsinfrastruktur. I Nürnberg testar Audi ett nytt laddningskoncept. Audi charging hub öppnar den 23 december och riktar sig till kunder som inte har möjlighet att ladda bilen hemma. Pilotanläggningen erbjuder bokningsbara platser för laddning med hög effekt (HPC) och en lounge som kan nyttjas under tiden. För energilagring används förbrukade litiumjonbatterier, så kallade second life-batterier som hämtas från demonterade utvecklingsbilar. På taket på anläggningen finns dessutom solcellspaneler som bidrar med förnybar el.

Med Audi charging hub tillkommer ytterligare en laddningsstation i e-tron Charging Service. Audis egen laddningstjänst med laddkort fungerar nu vid 290.000 laddpunkter i 26 länder i Europa. IONITY, som ingår i tjänsten, är det största öppna supersnabbladdningsnätverket i Europa. Volkswagen-koncernen, med Audi och Porsche, är medgrundare av IONITY och har varit en joint venture-partner redan från början. IONITY investerar 700 miljoner euro i sitt snabbladdningsnätverk som finns i 24 länder. 2025 kommer antalet supersnabbladdningspunkter på 350 kW öka från 1 500 till ca 7 000. Ett attraktivt snabbladdningsnätverk är en central del i det omfattande ekosystem som Audi erbjuder när det gäller elbilar och som kommer att expandera ännu mer i framtiden.

“Vorsprung 2030”: hållbart, socialt och tekniskt ledarskap

– Den nuvarande planeringsrundan återspeglar vår accelererade framtidskurs. Baserat på investeringsplanerna ligger vårt fokus fram till 2026 på att konsekvent implementera färdplanen med en omfattande produktoffensiv av helt och delvis eldrivna modeller”, säger Jürgen Rittersberger, CFO för Audi AG. Mellan 2022 och 2026 planerar Audi-koncernen investeringar på totalt 37 miljarder euro i forskning- och utveckling samt fasta tillgångar. Följaktligen kommer investeringarna att öka, framförallt i framtida fordonsprojekt. Premiumtillverkaren öronmärker cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed det tydliga åtagandet för e-mobilitet.

Med företagets strategi ”Vorsprung 2030”, har Audi en tydlig färdplan för hållbart, socialt och tekniskt ledarskap till 2030. ”Vorsprung 2030” säkerställer Audis position för framtiden”, säger Markus Duesmann, CEO på Audi. – Förändringstakten i samhället ökar snabbt. Därför accelererar vi vår omställning mot klimatneutral mobilitet. För oss är en hållbar affärsmodell en fråga om förhållningssätt och ansvar”. Med start 2026 kommer Audi endast att lansera nya modeller som är helt eldrivna på den globala marknaden. Företaget kommer successivt att fasa ut tillverkningen av sina förbränningsmotorer fram till 2033. Med ett tydligt beslut som ett resultat av en intensiv strategiprocess, planerar Audi för fortsätt lönsam tillväxt. Baserat på marknadsprognoser och en attraktiv modellportfölj planerar företaget att leverera tre miljoner bilar per år 2030. Med ökande koncernsynergier siktar Audi dessutom på en långsiktig rörelsemarginal på över 11 procent.

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!