En flygande Renault 4L i kolfiber

Klassikern Renault 4L, Laban i Sverige, fyller 60 år, och det firar tillverkaren genom en minst sagt spejsad företeelse. AIR4 heter “bilen” som ser ut att vara byggd på en stor drönare där propellrar ersätter hjulen. Film underst i artikeln!

Pressrelease från Renault

Som grand final på 60-årsfirandet av Renault 4 har varumärket skapat en futuristisk konceptbil av denna ikon, tillsammans med företaget TheArsenale, som skapar ”design in motion”.

Renault 4L, en bil som har sålt mer än 8 miljoner exemplar i över 100 länder under mer än 30 år är mycket  mer än en bil –  4L är en sann ikon. Den ursprungliga Renault 4 var ett enkelt, effektivt och mångsidigt fordon byggt mellan 1961 och 1992. En “blå jeans bil”, som den tidigare chefen för Renault Group, Pierre Dreyfus, brukade beskriva den.

Renault 4L’s värderingar och kvaliteter övertygade TheArsenale att samarbeta med Renault för att skapa en konceptbil av ikonen designad för att köras ovan jord och ovanför våra huvuden och resultatet är något som tidigare aldrig skådats. AIR4 är en symbol för självständighet och frihet, född ur insikten om att trafiken förvärras, liv stannar av och världen över oss är fri. Därför hävdar AIR4 luften som framtidens nya väg.

Fordonet, helt tillverkat av kolfiber, med samma design som den ursprungliga 4L, men presenterar ändå nya dynamiska möjligheter. Styvheten har reviderats helt för att inkludera nya koncept som dragkraft eller lyft, vilket krävde timmar av beräkningar och tester. Med hjälp av generativa designtekniker med artificiell intelligens kunde TheArsenales ingenjörer testa terabyte med data för att förbättra och finjustera designernas idéer, även innan de började de första verkliga försöken.

AIR4 har inga hjul. Istället har den fyra tvåbladiga propellrar, en i varje hörn av fordonet. Chassit sitter i mitten av den roterande ramen och föraren kan komma åt och ta en plats i fordonets kabin genom att lyfta det omarbetade Renault 4-skalet, som är gångjärnsförsett framtill.

Tekniskt drivs AIR4 av 22 000 amp-timmar litiumpolymère-batterier som genererar en total effekt på cirka 45 000 mAh. Fordonet har en topphastighet på 26m/s, med 45° lutning under flygningar och upp till en maximal lutning på 70°.

Den kan flyga så högt som 700 m med en starthastighet på 14 m/s, bibehållen på 4 m/s av säkerhetsskäl och landningshastighet på 3 m/s. Sist men inte minst erbjuder AIR4 en maximal vektoriell dragkraft på 380 kilo, det vill säga 95 kg per propeller.

AIR4 har uppfunnits, designats, konstruerats helt och hållet i Frankrike, i hjärtat av Europas första teknikpark i Sophia Antipolis, på Côte d’Azur.

Källa: Renault

Delad nyhet är dubbel glädje!