Volvo 850 fyller 30 år – specialutställning på Volvo Museum i Göteborg

Volvo 850 specialutställningen slår upp dörrarna den 11 november och är öppen tills vidare. Besökare bjuds på ett antal speciellt utvalda bilar som symboliserar modellens framgång. Vissa av bilarna har aldrig förr visats upp och tillsammans med historiska bilder, ritningar, fakta och kuriosa har vi skapat en utställning som inte kommer att göra någon besviken.

Volvo 850 var bilen som vände på alla begrepp. En framhjulsdriven Volvo med 5-cylindrig tvärställd motor. Den var ett resultat av projekt Galaxy, döpt för att sikta mot stjärnorna. 850-serien hade stora framgångar inom motorsport och var den första personbilen från Volvo som gick att få med fyrhjulsdrift.

1991 var det världspremiär för helt nya Volvo 850 GLT. Modellen hade föregåtts av en av Sveriges största industrisatsningar och skiljde sig fundamentalt från tidigare Volvokonstruktioner. Den var framhjulsdriven, hade en femcylindrig tvärställd motor och nådde en helt ny nivå av körglädje.

Den nya bilen lanserades under parollen ”En dynamisk bil med fyra världsnyheter”. Det handlade om den tvärställda femcylindriga motorn, den egenkonstruerade Deltalink-bakaxeln, det integrerade sidokrockskyddet SIPS och det självjusterande säkerhetsbältet fram.

Arbetet med att utveckla modellen påbörjades redan 1978, vid ett möte detta år beslutades att det nu var läge att tänka fritt och sikta mot stjärnorna. Därför döptes projektet till Galaxy.

Volvo 850 fick redan från början pressomdömen som ”världens säkraste bil” och till årsmodell 1995 försågs den med ännu en världsnyhet på säkerhetsområdet. Volvo 850 blev då den första serieproducerade bilen med sidokrockkuddar. 1996 blev det sista tillverkningsåret för bilarna med namnet 850. När modellerna genomgick en stor uppdatering 1997 ändrades beteckningarna till S70 på sedanmodellerna, herrgårdsvagnarna fick heta V70.

Volvo Museum firar en av Sveriges största industrisatsningar med denna separatutställning –  Sju speciellt utvalda bilar symboliserar modellens framgång. Flera av de utställda bilarna har aldrig tidigare visats:

  • Volvo 850 ”Cabriolet” prototyp (1993)
    • Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm (”Nilssons Special Vehicles”) konstruerade och byggde konceptet 850 Cabriolet vårvintern 1993. Volvo förhöll sig dock kalla till det effektfulla initiativet eftersom planerna på egen produktion av kommande C70 Cabriolet (debut 1997) redan påbörjats.
  • Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98 (1995)
    • Denna konceptbil var en rullande experimentverkstad och visade att ingenjörsteamet var på rätt väg. Laddhybridsteknik som uppvisade revolutionerande förbruknings- och räckviddssiffror.
      Per-Ivar Sellergren var en av de ansvariga bakom detta framtidsscenario – som var långt före sin tid. Siffrorna ter sig moderna även efter närmare 30 år i arkivgömmorna.
  • Volvo 850 GLT ”Pehr G Gyllenhammar” (1992)
    • Detta exemplar kördes av Pehr G Gyllenhammar som ledde Volvo som VD, koncernchef samt styrelseordförande under drygt 20 år – från 1971 till 1993. Gyllenhammars specialbyggda tjänstebilar var ofta intensivt röda. Även inredningen går i rött och specialtillverkades av Volvo Personvagnars eget sadelmakeri i Torslanda.
  • Volvo 850 2,5 ”Lillehammer OS 1994”
    • Olympiska vinterspelen 1994, de sjuttonde (XVII) i ordningen hölls i Lillehammer och var Norges andra olympiska spel. Volvo var huvudsponsor gällande transporter för de aktiva och arrangörer.
  • Volvo 850 T-5R Herrgårdsvagn (1995)
    • På Genèvesalongen 1994 lanserades 850-modellen som skulle få mest uppmärksamhet. Som ett utropstecken på hjul stod ”T-5R” verkligen ut i sin distinkt gula kulör. Specialmodellen var tänkt att tillverkas i en serie på 2 500 bilar. Den turboladdade motorn med laddluftkylare gav som mest 240 hästkrafter och vridmoment på maffiga 330 newtonmeter.
  • Volvo 850 ”September” prototyp (1993)
    • Syftet med projekt “September” var att undersöka verktygstillverkning för låg produktion av karosskomponenter i kompositpolymerer. Den interna och hemliga konceptbilen visades i september 1993, därav smeknamnet “September”. Resultaten i detta projekt leder slutligen till att projektet “Lucia” (LWD) startas, vars tjänstevikt landar på rekordlåga 850 kg.
  • Volvo Galaxy G4 prototyp (1980)
    • I september 1980 stod den första framhjulsdrivna prototypen G4 från Galaxyprojektet färdig. Bilen gav prov på alla de egenskaper som Volvo sökte: den var framhjulsdriven, rolig att köra, hade innerutrymmena var som var goda samtidigt som yttermåtten hölls kompakta.

Källa: Volvo

Delad nyhet är dubbel glädje!