Audi RS Q e-tron: Dakarrallyt testlaboratorium för potentiell framtidsteknik

Plats på scenen för ett elektrifierande högteknologiskt testlaboratorium: Knappt ett år efter den första koncept-idén, har Audi Sport börjat testat nya Audi RS Q e-tron. Audi tar sig an en av de största utmaningarna som finns i internationell motorsport. I januari 2022 kommer RS Q e-tron tävla i Dakarrallyt.

Audi satsar på att bli den första biltillverkaren som använder en elektrisk drivlina i kombination med en räckviddsförlängare för att tävla om totalsegern gentemot konventionellt drivna konkurrenter i världens tuffaste rally. “quattro var en gamechanger i rally-VM. Audi var det första märket som vann 24-timmars Le Mans med en elektrifierad drivlina. Nu vill vi inleda en ny epok i Dakarrallyt, och testa och fortsätta utveckla vår e-tron-teknik under extrema förhållanden,” säger Julius Seebach, Chef Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. “Vår RS Q e-tron skapades på rekordtid från ett blankt papper och står för Vorsprung durch Technik.”

Audi RS Q e-tron

Dakarrallyts karaktär ställer ingenjörerna inför speciella utmaningar. Marathonrallyt pågår i två veckor och dagsetapperna är upp till 80 mil långa. “Det är en väldigt lång distans, säger Andreas Roos, ansvarig för Dakar-projektet inom Audi Sport. “Det vi försöker göra har aldrig gjorts tidigare. Det är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina.”

Eftersom det inte finns några laddstolpar i öknen har Audi valt ett innovativt laddningskoncept: Ombord på Audi RS Q e-tron finns även den högeffektiva TFSI-motorn från DTM. Den är en del av energiomvandlaren som laddar högvoltsbatteriet under körning. Eftersom förbränningsmotorn används i det effektiva området mellan 4,500 och 6,000 varv per minut, är förbrukningen långt under 200 gram per kWh.

Drivlinan i Audi RS Q e-tron är elektrisk. Fram- och bakaxeln är båda utrustade med en motor-generatorenhet (MGU) hämtad från nuvarande Audi e-tron FE07. MGU:n utvecklades av Audi Sport till Formel E-säsongen 2021 och har bara fått mindre modifieringar för att användas i Dakarrallyt.

En tredje MGU, med identisk design, är del av räckviddsförlängaren och används för att återladda högvoltsbatteriet under körning. Energi återvinns även vid inbromsning. Batteriet väger ca 370 kilo och har en kapacitet på cirka 50 kWh.

“Även batteriet är en egenutveckling, som vi har realiserat tillsammans med en partner,” säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för motorsportprojekt inom Audi Sport. “Som ingenjörer ser vi i princip utvecklingspotential i varje detalj. Men när det gäller drivlinan har vi redan uppnått en systemeffekt på över 97 procent i Formel E. Det finns inte mycket mer utrymme för utveckling. Situationen är helt annorlunda för batteri och energistyrning. Det är där som den största utvecklingspotentialen finns inom eldrift generellt. Det vi lär oss av det extremt utmanande Dakar-projektet kommer att överföras till framtida produktionsmodeller. Som alltid, arbetar vi även i detta projekt tätt tillsammans med våra kollegor från serieutvecklingen.”

Den maximala systemeffekten från den elektriska drivlinan är 500 kW. Hur mycket av detta som kan användas under Dakarrallyt håller fortfarande på att fastställas av organisatören. Eldriften ger många fördelar. Elmotorerna kan styras extremt precist och ger därmed bra körbarhet. Dessutom kan bromsenergin återvinnas.

Audi RS Q e-tron behöver bara en framväxel. Fram- och bakaxlarna är, som vanligtvis i elbilar, inte mekaniskt förbundna med varandra. Mjukvaran som Audi har utvecklat fördelar momentet mellan axlarna och skapar en virtuell och fritt konfigurerbar mittdifferential, som har den positiva effekten att den sparar vikt och utrymme som annars behövts för en kardanaxel och mekanisk differential.

Visuellt skiljer sig också Audi RS Q e-tron signifikant från konventionellt drivna Dakar-prototyper. “Bilen ser futuristisk ut och har många designelement som är typiska för Audi,” säger Juan Manuel Diaz, Teamledare för Motorsport Design inom Audi. “Vårt mål var att symbolisera Vorsprung durch Technik och vårt märkes framtid.”

Dakarrallyt genomförs tillsammans med Q Motorsport. “Audi har alltid valt nya och modiga vägar inom racing, men jag tror att detta är en av de mest komplexa bilar som jag någonsin har sett,” säger teamchef Sven Quandt. “Den elektriska drivlinan gör att många olika system måste kommunicera med varandra. Förutom pålitlighet, som är nummer ett under Dakarrallyt, är det vår största utmaning under de kommande månaderna.”

Quandt jämför Audi’s Dakar-projekt med den första månlandningen: “På den tiden visste inte ingenjörerna riktigt vad som väntade dem. Det är liknande för oss. Om vi kommer i mål i det första Dakarrallyt är det redan en framgång”

Prototypen Audi RS Q e-tron kördes för första gången i början av juli i Neuburg, Audis motorsportcenter nära Ingolstadt. På agendan står nu ett intensivt testprogram och de första testkörningarna i terrängrallyn fram till slutet av året.


Mattias Ekström i RS Q e-tron

“Tidplanen i projektet är extremt tight och utmanande,” säger Andreas Roos. “Det har gått mindre än tolv månader sedan projektet hade sin officiella start. Vi var tvungna att börja utvecklingen redan innan reglementet för alternativt framdrivna bilar var fastställt. Och all utveckling har skett under Corona pandemin. Det får man inte heller underskatta. Vad teamet har uppnått så långt är unikt. Utrullningen var ett väldigt speciellt ögonblick för alla”.

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!