Flera tyska premiummärken kör om Volvo när ägarna själva får tycka till om sina bilar. Men det är ett japanskt märke som hamnar i topp i tidningen Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex.
Vilken bilmodell är egentligen bäst? Enklast är att fråga ägarna själva. Det gör Vi Bilägare tillsammans med andra skandinaviska biltidningar i den årliga undersökningen AutoIndex.
Resultatet är en unik granskning som avslöjar de bästa och sämsta modellerna när ägarna får tycka till, i tre olika årsmodellklasser. Här fokuserar vi på årsmodellerna 2017–2020, alltså upp till tre år gamla bilar där det ofta går att göra riktiga begagnatfynd eftersom snittbilen tappar ungefär hälften av sitt värde under den perioden.
Lexus i topp
Allra högst betyg bland alla bilmärken får Lexus, där ägarna uppskattar både själva bilen, säljarna och verkstäderna.
En tydlig trend är att suvar och så kallade crossovermodeller blir vanligare. De står nu för 10 av de 20 topplaceringarna.
På modellnivå hamnar BMW X2 högst upp på listan över de bästa nyare bilmodellerna av årsmodell 2017–2020. Sedan kommer inte mindre än tre Lexusmodeller.
Bakläxa för Volvo
För Sveriges populäraste bilmärke, Volvo, är resultatet inte riktigt lika rolig läsning. Som märke hamnar Volvo visserligen på sjätte plats före bland andra Tesla och Volkswagen. Men bästa Volvomodell – suven XC40 – kommer först på plats 21. De populära XC60- och V60-modellerna är omkörda av många konkurrenter och hamnar på plats 44 respektive 45.
– Att bilmodellen är populär behöver inte ha någon koppling till att ägarna är nöjda. Volvo V90 kommer först på plats 67 och lika populära familjebilen Volkswagen Passat får en föga imponerande 111:e plats, säger Klas Skarin, redaktör på Vi Bilägare och ansvarig för AutoIndex.
Tesla i mitten
Tesla hamnar på åttonde plats som märke och Model 3 ligger på 32:a plats totalt. Bland konkurrenterna har Model 3 nöjdare ägare än till exempel Audi A4.
De större Model S och Model X får inte lika höga betyg, främst på grund av kvalitetsproblem.
Läsare som vill ta del av alla betyg, även för modellåren 2014–2016 och 2010–2013, kan göra det på Vi Bilägares sajt. Siffrorna i AutoIndex är tillgängliga för alla digitala Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter.
Fakta: Modelltoppen
Listan gäller årsmodellerna 2017–2020.
1. BMW X2
2. Lexus RC/RC F
3. Lexus UX
4. Lexus NX
5. Volkswagen Arteon
6. Mercedes EQC
7, BMW 4-serie
8. Toyota Prius/Prius+
9. Mercedes E-klass
10. BMW X5
Fakta: Modellbotten
Listan gäller årsmodellerna 2017–2020.
145. Suzuki Baleno
146. Seat Ibiza
147. VW Caddy
148. Dacia Sandero
149. Mitsubishi ASX
150. Peugeot 108
151. Dacia Logan MCV
152. Renault Zoe
153. Citroën C1
154. Citroën Berlingo
Fakta: Så står sig Volvo
Listan gäller årsmodellerna 2017–2020.
21. Volvo XC40
44. Volvo XC60
45. Volvo S60/V60/V60 CC
57. Volvo V40/V40 CC
67. Volvo S90/V90/V90 CC
84. Volvo XC90
Fakta: Så står sig Tesla
Listan gäller årsmodellerna 2017–2020.
32. Tesla Model 3
49. Tesla Model S
89. Tesla Model X
Fakta: Så funkar AutoIndex
• Totalt deltog 42 737 skandinaviska bilägare i årets modellöversikt. För att säkerställa en statistiskt säkerställd rankning på modellnivå tar vi hjälp av våra grannländer Norge och Danmark som gör det möjligt att presentera hur de olika modellerna står sig mot varandra.
• Undersökningen har genomförts för 21:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.
• AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och research-företaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis.
• I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg på en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
• Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2021 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
Källa: OK Förlaget