För- och nackdelar med bilabonnemang

Privatleasing av bilar drog igång i liten skala för några år sedan – nu har möjligheterna blommat ut ordentligt och allt fler biltillverkare hoppar på tåget. Är det möjligtvis framtidens sätt att äga bil? Vi har rotat lite i företeelsen och reder här ut fördelar och eventuella fallgropar. Häng med!

Har du också hört att grannen privatleasar sin nya bil? De förutfattade meningarna ekar i skallen på många. ”Han kommer få stora restskulder om det blir en repa!” ”Det är betydligt billigare att äga bilen själv!” Men är det verkligen så?

Vad många som äger sin egen nyare bil missar är att den största enskilda kostnaden varje månad är värdeminskningen. Det rör sig ofta om tusentals kronor om bilen är ny eller ett par år gammal. Ja, du läste rätt – flera tusen varje månad! Då kan man snabbt börja kolla i listorna efter vad det kostar att privatleasa en bil med ett bilabonnemang istället.

Här är några av fördelarna med att privatleasa sin bil:

  • Man vet exakt vad det kostar varje månad
  • Man får köra en ny bil som funkar i ur och skur
  • Man slipper (ofta) servicekostnader och kostnader kring däckbyten
  • Man slipper ta ett stort banklån för att köpa sin bil
  • När tiden är över kan man enkelt byta bilen mot en annan ny
  • Grannen kommer snegla avundsjukt på din nya bil!

Nackdelarna kan listas till följande:

  • Om man kör fler mil än man skrivit upp sig på i avtalet kan det bli dyrt
  • Det går inte att privatleasa en bil om man har betalningsanmärkningar
  • Behöver man saker som till exempel dragkrok kan det betyda en merkostnad per månad
  • Större skador på bilen betyder att man får betala reparationerna för detta (normalt slitage behöver man inte ersätta, som stenskott och mindre skador som man kan polera bort)
  • Det kan kosta att säga upp avtalet i förtid (kolla noga upp vad som gäller innan!)

Slutsumman är ett vågspel, privatägande eller privatleasing. Tryggheten med att ha koll på kostnaderna varje månad kan många gånger vara värt en extra slant jämfört med att privatäga och råka ut för något dyrt. Men har du tur kan du komma undan med en lägre kostnad än vad det hade kostat om du istället köpt bilen på avbetalning. Där blir du sittande med summor som räntekostnader på lånet, försäkringskostnader, skatter, service och reparationer – och naturligtvis restvärdet som omöjligt går att avgöra i förväg.

Vad händer med värdet på bensin- och dieslar om några år?

En mycket relevant frågeställning just nu är vad som händer med värdet på en bil som drivs av fossila källor om några år. Bilbranschen befinner sig i sin största omställningsfas någonsin och pressar ut pluginhybrider och rena elbilar som aldrig förr. Vem köper en bensinare eller diesel om de plötsligt blir förbjudna att använda i stadstrafik – eller skattas sönder och samman? Att idag lägga stora pengar på en bil som ingen vill ha om några år är en anledning god som någon att låta bilimportören istället stå med risken. Privatleasar du lämnar du ju bara tillbaka bilen och kan glatt se dig om efter något nytt om några år! Bonus-malus talar sitt tydliga språk – vill du ha pengarna kvar i plånboken köper du miljövänligt.

Fina möjligheter att privatleasa elbilar billigare

Är du intresserad av miljö, teknik, snabba starter vid rödlyset och att åka tystare än alla andra är det elbil du ska ha. Just nu vill så gott som alla biltillverkare ha ut sina elbilar – och de är beredda att göra det med mindre förtjänst. Kort sagt har spekulanter idag stora möjligheter att hitta rödprisade erbjudanden på elbilar, både för att köpa rakt av och att leasa. Genom att få ut elbilar på vägarna vässar tillverkarna nämligen sina egna siffror gällande utsläpp och minskar risken att drabbas av straffavgifter.

Vill du fördjupa dig mer i frågan har MRF en visserligen några år gammal skrift i ärendet – men ändå. Du hittar den här!

Delad nyhet är dubbel glädje!