Comeback för Audi i Le Mans

Audi återvänder till Le Mans och långloppsracing med en elektrifierad tävlingsbil till säsongen 2023. En efterträdare till den framgångsrika Audi R18 håller redan på att ta form.
“Den nya LMDh-kategorin passar perfekt in i vår nya motorsport set-up,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport. “Reglementet gör att vi kan tävla i prestigefulla race över hela världen. Vi använder oss dessutom av synergierna inom Volkswagen-koncernen med vår partnerstrategi.”

Efterträdaren till Audi R18 byggs i nära samarbete med koncernsyskonet Porsche. “En av Volkswagen-koncernens styrkor är samarbetet mellan märkena vid utvecklingen av bilar”, säger Seebach. “Nu överför vi samma beprövade modell till motorsporten. Den nya tävlingsbilen kommer trots det vara en lika genuin Audi som Audi RS e-tron GT, som lanserade nyligen och som också utvecklades på en gemensam plattform med Porsche.”

Prototypen till den nya LMDh-kategorin håller på att utvecklas hos Audi Sport parallellt med den nya suven till Dakarrallyt. “Dakar-teamet är förstås under en större tidspress eftersom det bara är mindre än åtta månader kvar till vårt första deltagande i Dakarrallyt i januari 2022,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för all motorsportrelaterad fabrikssatsning inom Audi Sport. “Men vi vill också vara perfekt förberedda till vår comeback i Le Mans. Vi kör därför båda projekten parallellt med högsta prioritet.”

Alla grundläggande konceptbeslut har redan fattats. “Vi har valt en chassispartner och beslutat oss för ett motorkoncept. Tillsammans med våra kollegor från Audi Design definierar vi för närvarande utseendet.” säger Andreas Roos. “Målet är att den första prototypen skall stå på hjul tidigt nästa år och att utrullningen skall ske under det första kvartalet.” Under 2022 följer ett intensivt testprogram. Det första racet är planerat till Daytona 24-timmars i januari 2023.

Reglementet, som är anpassat för maximal kostnadseffektivitet, gör Audis nya sportvagnsprototyp intressant även för kundteam. “Med LMDh-projektet, fortsätter vi på filosofin från våra tidigare år,” säger Andreas Roos. “Audi R8 var med 63 segrar på 80 race inte bara den mest framgångsrika bilen under sin tid 2000 till 2006, den var även väldigt framgångsrik för våra kunder och enkel att hantera för teamen. Det är även förutsättningen vid elektrifieringen av vår nya sportvagn. Målet är att sätta bilen i händerna på professionella kundteam redan från start, parallellt med fabriksengagemanget. Hur det kommer att se ut i detalj håller vi just nu på och utvärderar internt.”

Att kunna fightas om totalseger och mästerskap i en Audi vid 24-timmars Le Mans, 24-timmars Daytona, i World Endurance Championship (WEC) och i IMSA-serien är attraktivt för många team. Redan nu finns det ett stort intresse för den nya LMDh-prototypen.
Audi har distansrekordet vid 24-timmars Le Mans och har redan vunnit världens viktigaste långlopp 13 gånger, varav 2004 och 2005 vanns av Audi kundteam.

Källa: Audi

Delad nyhet är dubbel glädje!