M xDrive fyrhjulsdrift i nya BMW M3 och BMW M4

Nu adderas skräddarsydd M-fyrhjulsdrift till nya BMW M3 Competition Sedan och BMW M4 Competition Coupé – vilket tar dynamik, smidighet och precision till nästa nivå. I juli 2021 påbörjas marknadslanseringen av de extra modellvarianterna. Här är de svenska priserna.

Pressrelease från BMW

Bara några månader efter lanseringen av nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé, adderar BMW M två extra varianter till modellserien. För första gången kommer man att erbjuda M xDrive-fyrhjulsdrift för de högpresterande sportbilarna i mellanklassen. Nya BMW M3 Competition Sedan med MxDrive och BMW M4 Competition Coupé med M xDrive präglas av enastående dynamisk förmåga, där motorkraften med precision kanaliseras till alla fyra hjul.

Utmärkt dynamik med M xDrive och aktiv M Differential
Fyrhjulsdrivningen arbetar tillsammans med aktiv M Differential, för att säkerställa en situationsanpassad fördelning av drivmoment mellan bakhjulen. Detta bidrar till att överföra drivmomentet till vägen utan att tappa motorkraft, även när bilen sätts under hård press eller har sämre väggrepp på ena sidan. Målet är att åstadkomma en extremt dynamisk körupplevelse som kombinerar den typiska M-känslan med märkbart förbättrad dragkraft och stabilitet på vägarna.

M xDrive-systemet använder en elektroniskt styrd koppling med flera plattor för smidig och anpassningsbar fördelning av drivmoment mellan fram- och bakhjulen. Kopplingens oljetillförsel har optimerats för att hålla denna mekanism effektiv även under hård körning på banan. Kraftöverföringen till de främre och bakre differentialerna hanteras av drivaxlar konstruerade speciellt för BMW M3 Competition Sedan med M xDrive och BMW M4 Competition Coupé med M xDrive. Även de utgående axlarna som överför drivmomentet till hjulen är också skräddarsydda. I klassisk M-stil är också fyrhjulsdrivningen förinställd viktad mot bakhjulen. I de flesta fall hämtas kraften uteslutande från bakhjulen, där framhjulen bara sätts i spel när de bakre inte kan mata ut mer kraft till vägen.

Förbättringarna i dragkraft, hantering, smidighet och dynamik är ett resultat av kombinationen med M xDrive och Active M Differential. Det är även orsaken till de nya varianternas sprintförmåga. BMW M3 Competition Sedan med M xDrive och BMW M4 Competition Coupé med M xDrive behöver endast 3,5 sekunder för att nå 100 km / h från stillastående, vilket gör dem 0,4 sekunder snabbare än motsvarande modell med bakhjulsdrift.

Personlig anpassning med tre M xDrive-lägen
Föraren har möjlighet att anpassa egenskaperna i M xDrive efter situation och personlig preferens. Önskad inställning kan väljas direkt från menyn för det M-specifika operativsystemet, med tre olika lägen.

I standardinställningen för fyrhjulsdrift har fyrhjulsdrivningen maximal dragkraft och exakt kontrollerbar hantering, men behåller samtidigt en tydlig bakhjuls-viktning i alla lägen. Med 4WD Sport-läget riktas en ännu större andel av vridmoment till bakhjulen, även i de mest utmanande situationerna, vilket ger en förbättrad smidighet.

Föraren kan också stänga av DSC-systemet helt och växla till i 2WD-läge, där drivkraften endast förmedlas till bakhjulen. Med tillvalet M Traction Control kan dragkraften dessutom finjusteras i tio olika steg, på samma sätt som på bakhjulsdrivna modeller.

Förare kan ställa in och lagra sitt föredragna M xDrive-läge som en del av de två individuella M1- och M2-konfigurationerna, tillsammans med inställningarna för motoregenskaper, stötdämpare, styrning, bromssystem och andra parametrar. Genom att trycka på en av de två M-knapparna på ratten kan man genast växla mellan sina förinställda konfigurationer.

Svenska priser:
M3 Competition M xDrive Sedan = 957.000 SEK
M4 Competition Coupe xDriv = 977.000 SEK

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!