Fem grymma fakta om nya Porsche 911 GT3

En ny Porsche 911-modell med den åtråvärda beteckningen GT3 är på väg ut, och vi har dragit ihop fem sköna fakta som gör det värt att slanta 1,8 miljoner kronor på superbilen. Missa inte filmen på 992 GT3 i slutet!

1. Accelerationen
Den gör 0-100 på ynka 3,4 sekunder. Det är snabbare än förra modellen av 911 GT3 RS! När farten trycker på som mest får aerodynamiken jobba, tack vare avancerad teknik lånad direkt från racerbanan kan vingar och diffusordelar ge nödvändigt marktryck och luftmotstånd. Mycket går att ställa in manuellt så den som är seriöst intresserad av att optimera sina varvtider runt kvarteret eller racerbanan har mycket att fippla på här! Just ja – den toppar 320 km/h också…

2. Vikten
Det var Colin Chapman, Lotus grundare, som mycket klokt drämde till med citatet “öka prestanda genom att addera låg vikt”. Det har mästerskruvarna i Zuffenhausen anammat i detalj. GT3 RS har trots bredare kaross och större hjul tillsammans med en räcka av tekniska nyheter lyckats hålla vikten lika låg som sist. Väljer man smakvalet manuell låda väger skönheten in på 1.493 kilo, den som vill ha mer snabbväxlande PDK-lådan stannar viktnålen på 1.510 kilo. Bland detaljer som spar vikt kan nämnas kolfiberhuv, lättviktsglas, lättare bromsskivor, smidda lättmetallfälgar och 10 kilo lättare avgassystem än sist.

3. Racinggenerna
Jo tack, bakom ratten på nya GT3 kan man verkligen känna sig som en racerförare fullt ut. Nyheten “track screen” är precis som det låter en möjlighet att renodla displayen från allt vad onödigheter heter. Istället får man raceinformation och hjälp att växla vid rätt varvtal (hur låter 10.000 rpm tror du?). När Porsches Jörg Bergmeister rattade bilen hävde han ur sig att det var med god marginal den bästa serietillverkade bilen han kört runt Nürburgring. Tiden? 6:55,2 minuter på korta varvet om 20,6 kilometer! Långa varvet på 20,8 kördes av Lars Kern på 6:59,927 vilket är ett imponerande rekord.

4. Motorn
En Porsche skrikande på högvarv är något av det ljuvaste man kan inmundiga via parabolerna. Nya GT3 är naturligtvis inget undantag och den fyra liter stora boxersexan på 510 hk är nära på identisk med den som sitter i 911 GT3 Cup. Med vevstakar i lättviktstitan och för hand ihopskruvad av de bästa motorteknikerna man kan hitta. Sa vi 10.000 varv på rödmarkering? Galet! Avgassystemet har ventiler som öppnar automatiskt vid behov – och då kan det bli tufft att bli accepterad på de alltjämt hårdare reglerade banorna. De lovar att ljudnivån uppfyller EU:s standard “Euro 6d ISC FCM” men den som hört vilken Porsche 911 som helst på full hals fattar att det kan utgöra ett möjligt irritationsmoment hos flaggvakterna.

5. Exklusiviteten
Tillhör du en av de lyckliga få som har möjlighet att lägga vantarna på den här juvelen – gör det. Den är inte för alla, priserna är redan från början i taket. Dessutom väljer allt fler Porsche-köpare att lägga till exklusiva och personliga utrustningsdetaljer som ytterligare skiljer den från mängden. Om du har råd med 1.840.000 kronor har du förmodligen råd med ännu lite mer! Ur den digra möjliga listan över extrautrustning som gör livet ännu mer värt att leva kan nämnas en kronograf (klocka) från Porsche Design i titan som drivs av en egen rotor som liknar hjulen på bilen. Självklart kan urtavlans ring lackas i bilens färg på begäran. Lättviktstak i kolfiber, ytterbackspeglar i samma material, mörkare LED-Matrix-lyktor och matchande baklampor i Exclusive-design – kanske fälgkanter i klassiska Guards Red eller Shark Blue. Allt är möjligt för den som har ordning på finanserna! Och du som inte har det men är av vågad natur kan i brist på andra lösningar vända dig till Bästa casino på nätet och lösa frågan. Men nu – slå på filmerna här under och njut av kvalitet och underhållning av bästa sort!

Filmer på nya Porsche 992 GT3 2021

Filmat på Paul Ricard-banan i södra Frankrike. Höj ljudet för maximalt välbefinnande.

Mer om 911 GT3 – Ferritas version av GT3 RS 2016

Delad nyhet är dubbel glädje!