Världspremiär för Audi e-tron GT

Fyradörrars coupé på eldrift – beroende på modell lämnar den 476 hk eller 598 hk, i snabbaste versionen kommer man till 100 km/h på lagoma 3,3 sekunder. Bilen byggs på samma band som Audi R8 och delar många komponenter med Porsche Taycan. Här är Audis releasetext – uppdaterad med svenska priser underst!

Pressmeddelande från Audi

Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Exteriören på Audi e-tron GT är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

En Gran Turismo är en sportig långfärdsbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 85 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21″, och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Fakta och siffror

Audi e-tron GT quattro och Audi RS e-tron GT

Exteriör, aerodynamik och kaross

  • Vidareutvecklad Gran Turismo-design för elmobilitetseran: Sportighet, komfort – och hållbarhet
  • Sportiga proportioner: stora fälgar, bred spårvidd, flack silhuett, lång hjulbas
  • Formspråk där estetik uppstår ur effektivitet
  • Tydligt utmejslad design: låg inverterad single frame-grill lackerad i karossfärgen, utpräglat utställda skärmkanter (”quattro-blisters”); flackt rutparti med sluttande taklinje, bakparti med extremt djup profilering
  • Låg luftmotståndskoefficient (cW endast 0,24) ger hög effektivitet och lång räckvidd, aktiv aerodynamik med omställbara luftintag för bromsar och kylare, bakspoiler som skjuts ut i flera steg, aerodynamiskt optimerat underrede och bred diffusor
  • Hög styvhet och kollisionssäkerhet tack vare användande av höghållfast stål i säkerhetsburen; förstärkt batteriinneslutning; yttre skal i aluminium
  • Längd: 4,99 m; bredd: 1,96 m; höjd: endast 1,41 m; flack karosslinje; bagageutrymme bak med en volym på 405 liter (366 liter i RS e-tron GT)
  • Strålkastare, belysning
  • Matrix LED-strålkastare är standard på RS e-tron GT och finns som tillval för e-tron GT quattro
  • Matrix LED-strålkastare med Audi laser light, som fördubblar helljusets räckvidd, finns som tillval för båda modellerna
  • Bakljus med ljuslist, dynamiska Coming Home/Leaving Home-animeringar i kombination med toppstrålkastarna

Design invändigt, interiör

  • Instrumentpanel med ”monoposto”-karaktär, luftig rymdkänsla
  • Lågt placerade säten, bred mittkonsol, baksäte som även rymmer vuxna
  • En perfekt mix av hållbarhet, sportighet och komfort; läderfri interiör, klädsel med hög andel återvunnet material
  • Tre olika sätesvarianter och flera olika designpaketDrivning och energiåtervinning
  • Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
  • Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
  • Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
  • Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kWBatteri och temperaturhantering
  • Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
  • Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
  • Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
  • Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
  • e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priserChassi
  • Låg tyngdpunkt och mycket välbalanserad fördelning av axelbelastningen tack vare batteriets och elmotorernas placering
  • Standard: dämparreglering, differentialbroms på bakaxeln, kördynamiksystemet Audi drive select
  • Tillval (standard för RS modellen): reglerad differentialbroms på bakaxeln och luftfjädringen adaptiv luftfjädring med tre kammare; tillval för bägge modellerna: fyrhjulsstyrning
  • Bromsskivor belagda med volframkarbid finns som tillval (standard på RS modellen); kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval för båda modellerna
  • 19 – 21″-fälgar, de flesta med Aero design; 20 och 21″-fälgar med Aero bladesAssistanssystem
  • Audi pre sense-säkerhetssystem som standard; tillvalspaketen ”Tour”, ”City” och ”Park”; adaptive cruise assist (ACA) och (fjärrstyrd) Park assist plus är highlights i utbudete-tron sport sound
  • Redan standardljudet AVAS Sound bjuder på mer än vad lagen föreskriver
  • Som tillval finns e-tron sport sound för fler ljud både in- och utvändigt beroende på inställningen av Audi drive select. Detta är standard i Audi RS e-tron GT.
    Reglage och displayer
  • Audi virtual cockpit plus och MMI touch-display (standard) plus röststyrning med naturligt tal (uppkopplad) ; head-up display (tillval);personalisering (standard)Infotainment och Audi connect
  • MMI navigation plus med WiFi-hotspot (standard), intelligent navigation med e-tron-specifika funktioner
  • Brett utbud av Audi connect-tjänster; e-tron route planner för beräkning av snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för laddning vid effektstarka laddningsställen
  • Audi phone box och Bang & Olufsen premium sound system (det senare standard i RS)Hantverk och Smart Fabrik i skön förening
  • Tillverkningen av e-tron GT vid Audi Böllinger Höfe-fabriken i Neckarsulm, en kombination av hantverk och Smart Fabrik
  • Koldioxidneutral tillverkning, användande av grön el och biogas
  • Egen innovativ karosserifabrik, delar monteringsband med Audi R8

In i detalj:

Positionering
Audi e-tron och e-tron Sportback var pionjärer när Audi så framgångsrikt anträdde vägen in i elmobilitetens era för två år sedan. Nu tar företaget ytterligare ett steg på vägen: Fyrdörrars e-tron GT coupé är en dynamisk och elegant Gran Turismo-modell – en Audi som världen aldrig tidigare skådat den. e-tron GT är kraftfull, sportig, tillförlitlig och uttrycksfull. Den återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar.

RS e-tron GT och e-tron GT quattro är konstruerade för att vara kraftfulla, trygga bilar som passar perfekt både i vardagen och på långfärd. Med sin kombination av perfektion, fascination och innovation blir de till ett teknologiskt konstverk: Bakom köregenskaperna ligger progressiv ingenjörskonst – båda modellerna är en ren dröm att köra. Och designen är ett tydligt bevis på den passion för elegans och perfektion som är så typisk för Audi.

Sportig, eldriven, banbrytande: e-tron GT är flaggskeppet i Audis växande elbilsflotta

Audi e-tron GT skriver ett nytt kapitel i företagets historia: Modellen är en suverän Gran Turismo och kommer samtidigt i en RS-version med extra vass kördynamik. Den kombinerar ett uttrycksfullt formspråk med kraftfull eldrift och hög effektivitet samtidigt som den är praktisk i vardagen. Den är en pionjär som är med och skapar framtiden för Audi. e-tron GT är ett konkret uttryck för ”Vorsprung durch Technik” på vägen – sportig, eldriven och banbrytande är den flaggskepp i Audis elbilsutbud.

Audi e-tron GT vänder sig särskilt till krävande, prestandainriktade bilälskare som sätter stort värde på hållbarhet, design och avancerad teknik.

I februari startar förförsäljningen av den helt eldrivna Gran Turismo i två versioner: Audi e-tron GT quattro med ett ca-pris på 1.158.000 kr och RS e-tron quattro med ca-pris 1.573.000 kr. RS-versionen är den dynamiska spjutspetsen för Audis elmobilitet: systemeffekt 598 hk (440 kW), 0-100 km/h på 3,3 sek (vid overboost) och ett högteknologiskt chassi med bl.a. luftfjädring med tre kammare, fyrhjulsstyrning (tillval), och reglerad differentialbroms på bakaxeln.

Design utvändigt, aerodynamik
e-tron GT är en uttrycksfull fyrdörrarscoupé – den nya signaturbilen för märket Audi. Detta flaggskepp för elbilsmodellerna bjuder på ett expressivt designspråk som framhäver Audis ställning som ett innovativt bilmärke som är synonymt med sportighet och progressivitet.

Emotionell ”signaturbil”, och en blick in i framtiden

Efter designstudien Audi prologue, som gav en försmak av formspråket för kommande fullstora modeller då den ställdes ut 2014, är e-tron GT nu företagets nästa designmässiga utvecklingssteg. Denna Gran Turismo-modell imponerar med sin skulpturala design. Det som gäller de nuvarande modellerna i den fullstora klassen, gäller även här: Proportionerna är det som lägger grunden för bra design. Lång hjulbas, bred spårvidd, stora fälgar och en flack silhuett är den vägvinnande formeln. e-tron GT har alla dessa idealiska proportioner. Den karakteriseras av ett formspråk som blir till den designmall för kommande eldrivna modeller från Audi – de kommer att ha en betydligt mer svepande exteriördesign än i dag.

Som vanligt när det gäller Audi, är designen aldrig ett mål i sig utan kommer sig av en kombination av form och funktion: formerna på e-tron GT bidrar till bilens avancerade aerodynamik – estetik som uppstår genom effektivitet. e-tron GT har använt designelementen från e-tron, Audis första elbil, och förfinat dem på ett målmedvetet sätt. Till dessa designdetaljer hör det starkt profilerade indraget ovanför trösklarna. Formerna framhäver att det mittplacerade batteripaketet är bilens kraftkälla.

Eldriven Gran Turismo: klassiska principer och ett nytt perspektiv

Sportighet och komfort – de är de klassiska designprinciperna för en Gran Turismo. Audi e-tron GT har plockat upp detta grundkoncept och kompletterat det med ett nytt perspektiv: hållbarhet spelar en viktig roll för elmobiliteten. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT:s optimerade aerodynamik är ett synligt bevis på strävan efter hållbarhet. Det låga luftmotståndet – cW-värdet ligger på endast 0,24 – minskar energiförbrukningen och ökar på så sätt räckvidden.

De grundläggande idéer avspeglar sig också i interiören på e-tron GT. Ta t.ex. instrumentpanelen – vinklad mot föraren, på typiskt Audi-manér i sportiga modeller – som här tronar i en rymlig interiör som är så karakteristiskt för en bekväm och dynamisk touring-sportbil. Med sitt läderfria designpaket, som till största delen består av återvunna material, visar e-tron GT samtidigt att hållbarhet är en viktig aspekt för den eldrivna Gran Turismo-modellen.

Exteriördesignen: dynamiskt utmejslad med perfekta proportioner

Helt eldrivna Gran Turismo ger Audis formspråk en ny dimension: en dynamisk skulptur som ser ut att ha modellerats fram ur ett enda stycke.

Audi e-tron GT bevisar att en elbil, med stort batteri, och snygg GT-design med flack silhuett och kraftfulla proportioner visst går att kombinera. Det som gör detta möjligt är en fördjupning i batteripaketet. Passagerarna i baksätet kan ha sina fötter i vad som populärt kallas ”fotgaraget” vilket gör de kan sitta lägre ner och njuta av gott om plats i huvudhöjd, trots den flacka taklinjen. I kombination med stora hjulhus (för en fälgdiameter på upp till 21″) och en hjulbas på 290 cm, åstadkommer denna lösning idealiska proportioner och ger denna högprestanda-GT ett extra mäktigt intryck på vägen.

Med sitt omvända färgschema, är single frame-grillen med Audi-ringarna i den uttrycksfulla fronten på e-tron GT en tydlig indikation på bilens elektriska drivning. Kylargrillen, som är en nytolkning av det klassiska bikakemönstret, kan för första gången lackeras i ljust Hecklagrått eller i karossfärgen, och både grillen och luftintagen på sidorna inramas av en mask i Manhattangrått. På modeller med förbränningsmotor är single fram-grillens huvudsakliga uppgift att ge motorn kylning – på e-tron GT döljer den istället de flesta av bilens sensorer. Endast de undre av de sex hörnen är öppna och släpper in luft.

Eldriftsteknikens paketering har gjort det möjligt att ha en låg front vilket ger föraren mycket god sikt, både över fronten och vägen närmast framför. Dessutom fokuserar blicken genom att huven på sidorna inramas av starkt välvda skärmar. Tillsammans med kördynamiken skapar detta ovanliga perspektiv en körupplevelse som till stora delar formar karaktären för denna eldrivna Gran Turismo.

Profilen: svepande linjer

Betraktar man bilen från sidan, framgår den svepande linjeföringen extra tydligt. Den långsträckta huven och platta vindrutan övergår i en tidigt sluttande taklinje. Rutsektionen sträcker sig stramt över den kraftfulla karossen. Baktill svänger den in kraftigt – de svagt lutande C-stolparna övergår mjukt och elegant i karossens muskulära skulderparti.

Skarpskurna kanter löper runt de stora hjulhusen – dessa s.k. ”quattro-blisters” är ett kännetecken för bilens elektriska fyrhjulsdrift. De är redan en elegant designdetalj på många Audi-modeller, men ingenstans är de så starkt framträdande som på e-tron GT. Den låga tyngdpunkten i karossens huvudsektion kombinerat med den framhävda midjan i bilens mitt, skvallrar också de om att det här är en quattro. Den långsträckta, strömlinjeformade Sportback-kupén har en flack taklinje som löper 17 mm lägre än på A7 Sportback och förstärker e-tron GT:s sportiga utstrålning. Mellan baklyktorna sträcker sig en smal ljuslist. Diffusorn har en speciell design som ger e-tron GT en unik look bland Audis modeller. Spoilern, med sin integrerade spoilerläpp, löper parallellt med ljuslisten och fulländar den sportiga looken.

De 19 – 21″ stora fälgarna bidrar till den kraftfulla designen och talar sitt tydliga språk om e-tron GT:s sportiga prestanda, även när bilen står still. Det finns nio färger att välja mellan, däribland nya tactical green. Audi erbjuder dessutom två varianter av svart optikpaket som tillval. I den första varianten ingår Single-frame grillen, masken, trösklarna och diffusorn. I plus-paketet är både ringarna och märken lackerade i svart högglans. Ännu exklusivare blir det med något av de tre kolfiberpaketen. På begäran kan Audi också leverera bilen med kolfibertak och tillhörande backspegelkåpor (i sk CFRP). Värmeisolerande glastak är standard.

Teamarbete: design och aerodynamik

Aerodynamiken är inte bara ett självändamål, utan har också en viktig funktion för designen på e-tron GT. Formerna på e-tron GT, med sin luftmotståndskoefficient på låga 0,24, ser ut att vara skapade av vinden – och det är precis vad de är. De har vuxit fram genom ett nära samarbete mellan både formgivare och aerodynamikexperter.

Luftintagen i frontens nedre del spelar här en viktig roll. På utsidan är bilen utrustad med vertikala ”air curtains” som leder luften in i hjulhusen på ett sätt som gör att den strömmar nära hjulet och sedan vidare längs sidan. Några av 20 och 21-tumsfälgarna är försedda med lätta Aero blades med en tjocklek på endast 2 – 3 mm. Denna konstruktion förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Bakom de stora ribborna under strålkastarna och öppningarna i hörnorna på single fram-grillen sitter ett reglerbart kylluftintag som på ett aktivt sätt bidrar till aerodynamiken. För att optimera flödet, hålls de båda reglerbara kylluftintagen stängda så ofta som möjligt. När de öppnas, i samband med sportig körning, leds luften via Y-formade kanaler till kylarna och de främre hjulhusen för att där kyla bromsarna.

Den andra viktiga delen i det aktiva aerodynamiksystemet är den elektriska bakspoilern, som fälls ut i två olika lägen beroende på hastighet. Bakspoilern arbetar i nära samverkan med det plana underredet som längst bak avslutas med en bred diffusor. Detta gör att luften fritt kan strömma vidare bakåt från bakpartiet och att det lyft som bakaxeln utsätts för i högre hastigheter nästan elimineras helt. När den adaptiva luftfjädringen (standard på RS-modellen) sänker karossen närmare vägbanan, förstärks denna effekt: luftflödet och körstabiliteten förbättras ytterligare och lyftet minskas.

Även när det gäller aeroakustiken ligger e-tron GT på toppnivå. Vindrutan är som standard tillverkad av ljuddämpande glas, och som tillval kan även sidorutorna och bakrutan fås i samma typ av glas. Riktade isoleringsåtgärder runt om i hela karossen ser till att hålla störande ljud utanför kupén. Säkerhetsburens stomme består av varmpressat och därför höghållfast stål. Skyddskåpan runt batteripaketet består av aluminiumprofiler, och det yttre skalet helt av aluminiumplåt.

Klassiska Gran Turismo-dimensioner

Audi e-tron GT har klassiska Gran Turismo-dimensioner: Med en hjulbas på 290 cm, mäter bilen 499 cm på längden, 196 cm på bredden och endast 141 cm på höjden.
Det bakre bagageutrymmet bak har en volym på 405 liter och i ett andra bagageutrymme under huven fram ryms ytterligare 85 l. RS-modellen med Bang & Olufsen system som standard rymmer 366 liter i det bakre bagageutrymmet.

Strålkastare, belysning
Strålkastarna och baklyktorna är karakteristiska detaljer i e-tron GT:s uttrycksfulla design. LED-ljussignaturen, både fram och bak, har en utpräglat tredimensionell utformning som gör designen på e-tron GT ännu mer laddad. Varselljusen skapar en iögonfallande ljussignatur tillsammans med den karakteristiska blå dekoren på laserhelljuset (tillval) som för första gången nu är mittpunkten i Audi-strålkastarna. Den profilerade ljuslisten bak spänner sig över bilens hela bredd, och segmenten växer sig dynamiskt allt större från mitten och utåt vilket ger e-tron GT en ännu tuffare look.

De finns tre olika strålkastaralternativ till e-tron GT. Som standard levereras bilen med LED-strålkastare med dynamiska blinkrar (rinnande ljus). Ett annat alternativ är Matrix LED-strålkastare vars helljus kan vara på hela tiden, utan att det bländar mötande trafikanter. För RS e-tron GT är Matrix LED-strålkastare standard. Matrix LED-strålkastare med Audi laser light är det tredje och mest avancerade belysningsalternativet i utbudet. Här sitter en laser-spotlight placerad intill halvljusenheten. Audi laser light, som aktiveras från en hastighet på 70 km/h, fördubblar helljusets räckvidd!

Coming home/Leaving home-belysning med animerade sekvenser – får karaktären att lysa

Toppmodellen bland strålkastarsystemen bjuder på ytterligare en karakteristisk funktion: Coming home/Leaving home-animeringar, både fram och bak. Leaving home-sekvensen är inspirerad av kraften i en ljudvåg: Ljuset från de individuella segmenten byggs upp snabbt och starkt för att sedan tona ner helt kort innan sekvensen upprepas en andra gång med full kraft.RS-modellens animerade sekvenser är ännu mer dynamiska.

Design invändigt, interiör
Interiören i e-tron GT förmedlar tvättäkta Gran Turismo-känsla genom att riktigt stråla av lika delar sportighet, komfort och luftighet. Hållbara material spelar en viktig roll i den eldrivna sportbilen.

Interiören: sportig och med lyxig komfort

Ett karakteristiskt kännetecken för sportiga Audi-modeller, och speciellt då e-tron GT, är det starka fokus som interiören lägger på föraren – helt i linje med den bakomliggande ”monoposto”-idén. Instrumentpanelens mittsektion är lätt vinklad mot föraren, och den utpräglat tredimensionella utformningen av panelen ger den ett lätt och slankt intryck. Displayen till Audi virtual cockpit plus är fristående, medan MMI touch-skärmen omges av en ram i pianolacksvart och ser ut att sväva fritt ovanför instrumentpanelen. Om man beställt miljöbelysningspaketet tronar ett laserskuret, bakgrundsbelyst ”e-tron”-märke på den högra delen.

En skarp kontur bildar gräns mellan instrumentpanelens övre del och den sektion som innehåller reglagepanelen till det standardlevererade automatiska klimatsystemet med tre zoner. De smäckra luftinsläppen med sina aluminiuminlägg längst ut har en högteknologisk look och får kupén att verka bredare. Under vindrutan sträcker sig en lång båge hela vägen mellan dörrarna. Designen på de sportiga dörrklädslarna fram, smälter visuellt samman med framskärmarnas kanter i en rät linje.

Föraren och framsätespassageraren sitter i en sportigt låg position – mellan stolarna finns en bred mittkonsol. Den kompakta växelväljaren är placerad på mittunnelkonsolen. Den slanka utformningen av reglaget förstärker den luftiga rymdkänslan ombord och ger med sin haptik en mycket precis känsla. Baksätet är tillräckligt stort för att även rymma vuxna passagerare. Den kompromisslöst höga kvalitén på materialen och utförandet speglar den vikt som Audi lägger vid varje liten detalj när man utvecklar och bygger sina bilar.

Hållbarhet ny premiumfaktor: material, färger och utrustning

Sportighet och hållbarhet är inte varandras motsatser – tillsammans är de istället ett uttryck för hur Audi betraktar lyx i elbilseran. Med sitt läderfria designpaket är e-tron GT ett konkret uttryck för detta. Sportsätet plus med 14-vägs justering är klädda endera med en kombination av konstläder och Kaskade-tyg, eller med en mix av konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica. I båda fallen ingår återvunna material, t.ex. polyesterfibrer som tillverkats av gamla plastflaskor, textilier eller fiberrester. I Kaskad-klädslarna ingår 119 återvunna plastflaskor. Materialet Dinamica påminner om Alcantara, medan Kaskade, där sömmarnas design är baserad på single frame-grillens former, i mångt och mycket liknar naturfibrer, som ull.

Klädsel i sportsäten pro består av två olika typer av läder. Med ”RS design”-paketet får man mikrofibermaterial på instrumentpanelkåpan, ratten och mittkonsolens klädsel – röda eller gröna sömmar skapar en elegant kontrast. Golvmattorna och golvinklädnaden är tillverkade i Econyl (gäller båda modellerna). Det här är ett material som till 100% består av återvunna nylonfibrer som kommer från produktionsavfall, tyg- eller mattrester eller gamla fiskenät.

Alla material i interiören på e-tron GT har fabriksmässig tillverkningskvalitet. Det stora applikationsområdet på instrumentpanelen är som standard lackerat i Graphite gray eller Palladium silver (på RS-modellen). Som tillval finns valnötsträdekor (med öppna porer) eller silkesmatt kolfiber. Miljöbelysningspaket plus svarar för subtila ljuseffekter, bl.a. på dekorsargarna runt högtalarna i dörrarna och e-tron GT-logotypen projiceras på marken när dörren öppnas. I RS e-tron GT lyfter de olika designdetaljerna, färgerna och materialen från Audi Sport fram bilens prestanda på ett tydligt sätt.

De finns tre olika modeller av stolar fram. Sportstolarna, med elektrisk 8 vägs-inställning och klädsel i konstläder/pärlnappa är standard i e-tron GT quattro. RS e-tron GT är utrustad med sportsäte plus med 14-vägsinställning. Sportsäten pro med 18-vägsinställning, pneumatiskt justerbara sidosektioner, klimatkontroll och (på begäran) en massagefunktion finns som tillval till båda modellerna. I den övre delen av ryggstödet har sätena i RS-modellen en egen kontur. Sätena och ratten är här prydda av speciella märken, och pedalerna och fotstöden är av rostfritt stål. Audi Sport GmbH:s ”Audi exclusive program” kan uppfylla många personliga önskemål från kunderna, speciellt när det gäller läder, sömmar och säkerhetsbälten.

Drivning och energiåtervinning
Båda motorversionerna till hel eldrivna Gran Turismo erbjuder sportig, dynamisk prestanda: e-tron GT quattro klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder, för RS modellen tar det endast 3,3 sekunder (i båda fallen i boost-läget). Topphastigheten ligger på 245 resp. 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Den främre elmotorn på e-tron GT quattro levererar en effekt på 238 hk (175 kW), den bakre motorn 435 hk (320 kW). Båda elmotorerna har reserver i beredskap för extrema körsituationer – det är därför som summan av deras individuella effekter är betydligt högre drivningens totaleffekt på 476 hk (350 kW). I boost-läget kan föraren via launch control utnyttja upp till 530 hk (390 kW) i 2,5 sekunder. Det totala vridmomentet ligger på 630 Nm och 640 Nm i boost-läge. Även i RS e-tron GT utvecklar elmotorn fram 238 hk (175 kW), medan den bakre motorn har en effekt på 456 hk (335 kW). Den totala effekten är 598 hk (440 kW), och det totala vridmomentet ligger på 830 Nm. I boost-läget ökas effekten kort till över 646 hk (475 kW).

PSM-motorerna (synkrona permanentmagnetmotorer) i e-tron GT är mycket effektiva. På båda axlarna sitter elmotorn, kraftelektroniken och transmissionen placerade tillsammans i en kompakt enhet. Den bakre elmotorn överför sitt vridmoment till en växellåda med 2 växlar. Den första växeln har ett kort utväxlingsförhållande som, tillsammans med launch control och den boost-funktion som hör till denna, ger bilen en imponerande acceleration om föraren väljer så. Om föraren väljer att inte utnyttja detta alternativ, startar e-tron GT i den andra växeln. Generellt sett, ökar den andra växelns långa utväxlingsförhållande effektiviteten samtidigt som den ger tillgång till stora kraftreserver.

quattro reloaded: eldriven fyrhjulsdrift

e-tron GT quattro och RS e-tron GT kör vanligtvis med elektrisk fyrhjulsdrift – det är endast i profilen ”Efficiency” för kördynamiksystemet Audi drive select som drivningen på framhjulen har högre prioritet. Vid halt väglag, högt effektbehov eller snabb kurvtagning kan mer vridmoment fördelas till bakhjulen, vilket sker ca fem gånger så snabbt jämfört med en mekanisk quattro-drivlina. Den elektriska fyrhjulsdriften reglerar fördelningen av drivkraften mellan axlarna – kontinuerligt, fullt varierbart och på tusendelar av en sekund. Den quattro-princip som Audi introducerade för fyrhjulsdrift för nu mer än 40 år sedan, har här nått en ny, imponerande teknisk utvecklingsnivå.

När föraren tar foten från den högra pedalen, börjar bilen vanligtvis att rulla fritt vilket gör att Gran Turismo kan glida fram både effektivt och elegant. I Audi drive select-profilen ”Dynamic” börjar den istället att återvinna energi. Oberoende av vilken profil som valts, kan föraren använda paddlarna på ratten för att justera två manuella energiåtervinningsnivåer eller via MMI-systemet välja ett automatiskt läge. I det senare fallet, reglerar den förutseende effektivitetsassistenten predictive efficiency assist frihjulskörningen och energiåtervinningen baserat på data från navigationssystemet och olika sensorer i bilen.

Vid inbromsning upp till ca 0,3 g, är det elmotorerna som ensamt svarar för bromskraften – d.v.s. i de allra flesta situationer vid vanlig vardagskörning. På det här sättet kan de återvinna bromsenergi på upp till 265 kW. De hydrauliska bromsarna träder in först när föraren bromsar mycket hårt. Samtidigt fortsätter bromsenergiåtervinningen nästan ända till dess att bilen står helt stilla. I alla körsituationer – vid full acceleration, dynamisk körning, frihjulskörning eller bromsenergiåtervinning – förblir Gran Turismo lika stabil eftersom styrsystemen för bromsarna, chassit, drivningen och kraftelektroniken är tätt sammankopplade och arbetar tillsammans på ett snabbt och effektivt sätt.

Batteri och temperaturhantering

Litiumjon-batteripaketet i Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT sitter placerat mellan fram- och bakaxeln, vid bilens lägsta punkt. Resultatet är en låg tyngdpunkt, på sant sportbilsmanér, och viktfördelningen mellan de båda axlarna ligger mycket nära det idealiska förhållandet 50:50.

I båda modellerna har högspänningsbatteriet en energilagringskapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto). Batteripaketet består av 33 cellmoduler med vardera 12 påsceller. Påscellerna har ett böjbart yttre skal. 30 moduler bildar den undre nivån. Längst bak har denna en fördjupning (kallad ”fotgaraget”) som passagerarna i baksätet kan vila sina fötter i. ”Övervåningen” i batteripaketet innehåller tre ytterligare moduler som sitter placerade under baksätet. Anslutningar och säkringar är tillsammans med styrenheten placerade under mittkonsolen. Systemspänningen på 800 volt möjliggör hög kontinuerlig uteffekt, kortar laddningstiden, sänker dessutom vikten och minskar det utrymme som krävs för kablarna.

Batteriets inre struktur, med batterimodulerna och ramen som om ger dem, är tillverkade i lättvikts aluminium. Batterisystemet bidrar till karossens styvhet och kollisionssäkerhet. Batterienheten sitter fäst i karossen med 28 skruvar. Under utrymmet för cellerna finns en struktur av platta, strängpressade sektioner genom vilka kylvätskan strömmar i en separat lågtemperaturkrets. Den ideala temperaturen för batteriet är 30 – 35°C.

Avancerad temperaturhantering – fyra separata kylkretsar

Fyra separata kylkretsar med skilda temperaturnivåer reglerar temperaturen i högspänningsbatteriets olika komponenter och i kupén. Vid behov kan kretsarna kopplas samman med varandra på ett flexibelt sätt. Om föraren kräver ett högt effektuttag flera gånger i rad, kopplas batteriets kylkrets via ventiler ihop med den till klimatsystemet. Den starka kyleffekt som detta resulterar i gör att drivningens prestanda kan hållas på konstant hög nivå. Kylkretsen hjälper också till med kylningen vid snabbladdning med likström som kan göra att batteriet hettas upp till 50 C.

I standardutrustningen till e-tron GT ingår en värmepump som med hjälp av spillvärmen från högspänningskomponenterna kan värma upp kupén. Värmepumpen begränsar den minskning av räckvidden som användning av klimatsystemet medför, speciellt på vintern då pumpen används istället för det termoelektriska elementet. Man kan själv förprogrammera hur varmt eller svalt det ska vara i kupén när det är dags för avfärd och också styra laddningen av batteriet via myAudi-appen på sin smartphone. Även uppvärmning av säten, sidobackspeglar och bakruta kan förprogrammeras.

Från 11 till 270 kW: laddning med växelström och likström

Laddningskontakterna på Gran Turismo sitter placerade bakom framhjulen. På bägge sidor av bilen finns anslutningar för växelström, och på höger sida finns också en anslutning för laddning med (likström. Audi e-tron GT levereras med två laddkablar: en Mode 3-kabel för anslutning till allmänna laddpunkter och en för laddningssystemet ”Compact” för garaget. Ett alternativ här är det intelligenta hemmaladdningssystemet ”Connect” som är uppkopplat till internet vilket gör att man både kan styra laddningen och ladda ner uppdateringar direkt via myAudi-appen på sin smartphone. Kombinerat med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet, ger laddsystemet Connect även tillgång till smarta funktioner, som laddning vid tidpunkter på dygnet då eltaxan är lägre (vid rörligt elpris).

Som standard kan e-tron GT laddas med 11 kW växelström vilket gör att ett tomt batteri kan laddas fullt under natten. En laddare för 22 kW (tillval) lanseras kort efter marknadslanseringen av bilen. Med ett tillräckligt effektstarkt likströmsuttag, har eldrivna Gran Turismo en maximal laddningskapacitet på upp till 270 kW. Batteriet kan då laddas upp för en körsträcka på upp till 100 km på strax över 5 minuter. Laddning från en laddningsnivå på 5 till 80 % tar mindre än 22,5 minuter vid idealiska förhållanden.

Som kund i Europa kan man använda Audis egna e-tron Charging Service, som f.n. ger tillgång till ca 200.000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna ladda bilen vid alla dessa laddställen. Som Audi-kund betalar man en enhetlig taxa i 26 länder och får dessutom ett förmånligt pris vid Ionitys snabbt växande snabbladdningsnätverk i Europa. Under det första året står Audi för grundavgiften för överföring, vilket ger tillgång till ett rabatterat elpris.

Enligt WLTP-cykeln, förbrukar Audi e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km – RS-modellen 20,6 – 21,7 kWh. Detta ger en genomsnittlig räckvidd på upp till 487 resp. 472 km enligt WLTP-körcykeln.

Upphängning
Hjulupphängningen spelar en avgörande roll för Audi e-tron GT quattros och RS e-tron GT:s karaktär på vägen. Den är en perfekt partner till kördynamiken – alltid lika kompetent och oberörd, hur hård belastningen än blir på det. Även här kan man tydligt urskilja filosofin bakom en GT-modell.

Upphängningen består av en sportig konstruktion med dubbla länkarmar. Nästan alla ingående komponenter, inklusive länkar och subramar, är tillverkade i gjuten eller smidd aluminium. Den elektromekaniska servostyrningen har en sportig och direkt utväxling – utan att vara för häftig. Fyrhjulsstyrning finns som tillval. I hastigheter under ca 70 km/h kan bakhjulen svängas upp till 2,8 grader i motsatt riktning mot framhjulen för att öka smidigheten på vägen – och i nästan samma riktning som framhjulen i hastigheter från 80 km/h för att öka stabiliteten.

Upp till 21 tum och 420 mm: fälgar och bromsar

Det finns ett brett utbud av lättmetallfälgar – storleksmässigt börjar de på 19″ (för Audi e-tron GT quattro) och sträcker sig till 21″ (för båda modellerna). 20″-fälgarna däremellan (standard för RS e-tron GT) finns i tre olika utföranden. En ny process vid tillverkningen av det aluminium som dessa fälgar är gjorda, minskar CO2-utsläppen avsevärt. Nästan alla de däck som står till buds är optimerade för lågt rullmotstånd, och för 21″-fälgarna finns prestandadäck som alternativ.

Även när det gäller bromsarna, finns det skillnader mellan de båda modellerna. Bromsskivor av stål är standard för e-tron GT quattro. De på RS-modellen har en beläggning av volframkarbid (tillval för e-tron GT quattro) vilket ökar bromsprestandan och minskar slitaget och därför även bromsdammet. Beläggningen förhindrar också att ytrost uppstår på skivorna, ett annars vanligt förekommande fenomen på många elbilar eftersom de hydrauliska bromsarna inte används så ofta. 10-kolvsok greppar volframkarbidskivorna fram. Högst i rang bland bromsarna står kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Dessa är extra lätta, kraftfulla och hållbara och finns som tillval för båda modellerna. Fram har de keramiska bromsskivorna en diameter på 420 mm. Bromsoken är grå som standard och kan lackeras i rött eller blått som tillval.

Precisionsstyrd luftfjädring och dämpning

Adaptiv luftfjädring finns som tillval för Audi e-tron GT quattro, och är standard för RS-modellen. Luftfjädringen med tre kammare ger en komfortabel grundfjädring och kan justera karossens höjd från marken; 22 mm nedåt och 20 mm uppåt. Kamrarna i varje fjäder kan aktiveras och kopplas ur individuellt för att passa de aktuella körförhållandena och fungerar i nära samarbete med de elektroniskt styrda dämparna (standard). Bägge systemen regleras av en central styrenhet: Electronic Chassis Platform (ECP).

I kördynamiksystemet Audi drive select (standard) kan föraren välja karaktär för luftfjädringen, dämparna, elmotorerna, växellådan och den reglerade differentialbromsen på bakaxeln. Via en knapp kan man välja mellan körprofilerna ”Comfort”, ”Efficiency”, ”Dynamic” och ”Individual”. I läget ”Efficiency” sänks karossen till den undre nivån för att optimera luftflödet, och topphastigheten begränsas till 140 km/h. I läget ”Dynamic” har den elektriska fyrhjulsdrivningen, chassisystemen och den aktiva aerodynamiken en sportig avstämning.

För bättre kördynamik: differentialbroms på bakaxeln
På bakaxeln kompletteras den elektriska fyrhjulsdriften av en mekanisk enhet. Audi e-tron GT quattro levereras som standard med en differentialbroms med fasta spärrvärden för acceleration och retardation. Detta förbättrar bilens stabilitet och traction och minskar också lastväxlingsreaktionerna. Lätta broms- och styringrepp rundar av detta arbete. En reglerad differentialbroms på bakaxeln finns som alternativ och är standard på e-tron GT quattro. Själva hjärtat i denna enhet består av en flerlamellskoppling som kan styras helt variabelt, och spärrmomentet sträcker sig från 0 till 100%. Detta är något som föraren speciellt lägger märke till på hala vägbanor och vid maximal inbromsning: I det här fallet öppnar differentialen upp helt vilket gör att den elektroniska stabiliseringskontrollen (antisladdsystemet) kan bromsa de enskilda hjulen med stor precision.

Assistanssystem
Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT marknadslanseras med en lång rad assistanssystem ombord. Säkerhetssystemen Audi pre sense front och Audi pre sense basic hör båda till standardutrustningen. Likadant är det med spårhållningshjälpen Lane departure warning och farthållarsystemet. Tillvalssystemen har delats in i paketen ”Tour”, ”City” och ”Park”. Assist plus-paketet innehåller alla dessa tre paket. Night vision assistoch Surround view-kameror (som även finns i ”Park”-paketet) är tillval. Alla systemen är kopplade till den centrala styrenheten ”zFAS”, som med hjälp av data från sensorerna ombord hela tiden framställer en exakt modell av bilens omgivningar.

Det viktigaste av de assistanssystem som ingår i Tour-paketet är adaptive cruise assist som i många situationer kan hjälpa föraren med bilens placering i sid- och längdled. När det förutseende efficiency assist-systemet (standard) är aktiverat, sköter adaptive cruise assist bilens acceleration och retardation på ett så energisnålt sätt som möjligt.

(Fjärrstyrda) park assist plus är en av de verkliga höjdpunkterna i assistanspaketet Park. Systemet kan på egen hand manövrera in Audi e-tron GT i en parkeringslucka längs med gatan eller på en parkeringsplats, och lika enkelt manövrera ut den därifrån igen – en knapptryckning är allt som krävs. Det är fortfarande föraren som har ansvaret för parkeringsmanövern. Föraren kan välja att sitta kvar i bilen eller stiga ur och då starta och övervaka parkeringen av bilen via myAudi-appen på sin smartphone. När man trycker på en knapp, kör bilen sakta in i på parkeringsplatsen. Vid behov kan systemet utföra flera olika manövrer. När allt är klart och bilen står på plats, stänger park assist plus av motorn, slår av tändningen och låser dörrarna.

e-tron sport sound
Eftersom detta sportiga konstverk ju också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Tillvalet e-tron sport sound (standard i RS e-tron GT) består av två styrenheter och förstärkare som sitter placerade i bagageutrymmet. Tillsammans alstrar de olika ljud i och utanför bilen via två högtalare invändigt och två utvändigt. Det är data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som ligger till grund för det digitala ljudets karaktär. Det skapar ett syntetiserat ljud som ger en autentisk och finavstämd avspegling av det arbete som drivsystemet utför.

Via Audi drive select kan föraren själv modifiera ljudet. I körprofilen ”Efficiency” är det endast AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) som är aktivt. Redan detta system erbjuder mer än vad lagen föreskriver. I ”Comfort”-profilen har ljudet ett fylligare ljud med högre kvalitet.

I profilen ”Dynamic” är det ännu starkare, och här alstras ljud även inne i kupén. e-tron sport sound (tillval) är sportigt, fylligt och högklassigt och samtidigt ett ljudmässigt uttryck för Gran Turismos progressiva karaktär.

Reglage och displayer
När det gäller reglage och displayer, följer e-tron GT quattro och RS e-tron GT Audis nuvarande koncept: All information visas på två stora displayer. Föraren sköter Audi virtual cockpit plus via multifunktionsratten och pekskärmen till MMI touch (10,1″). Det är den avancerade tredje generationen av infotainmentplattformen MIB3 som svarar för reglagens och displayernas funktionalitet i e-tron GT quattro och RS e-tron GT.

Den fristående instrumentuppsättningen ”Audi virtual cockpit plus”, bakom ratten, har hög upplösning (1.920 x 720 pixlar), och föraren kan välja mellan tre olika vyer för den helt digitala skärmen: Classic, Sport och e-tron. I e-tron-vyn är det den stora effektmätaren, som visar drivlinans status och all viktig information om eldriften, som står i fokus. Via den beröringskänsliga MMI touch-displayen med akustisk feedback, kan föraren hantera infotainment- och navigationssystemen, komfortfunktionerna och även mata in text.

Till detta ska läggas röststyrning med naturligt tal som förstår många uttryck man använder sig av till vardags. Det här systemet svarar på kommandona både med hjälp av data som finns lagrad ombord och information den hämtar från molnet. Head-up-displayen (tillval) visar viktig information direkt på vindrutan, i förarens synfält. Intrycket föraren får är att det som visas befinner sig ca 3 m framför bilen.Personalisering är en praktisk funktion i Audi e-tron GT. Upp till sex användare kan lagra sina individuella inställningar i egna profiler. Dessa data lagras på myAudi-kontot, och bilen justerar in allt efter de personliga inställningarna så fort förardörren öppnas.

Infotainment och Audi connect
11 antenner runt om i bilen, alla dolda för ögat, ser till att e-tron GT har kontakt med omvärlden. De tar emot och skickar ljud-, mobiltelefon- och GPS-signaler och kopplar på så sätt effektivt samman helelektriska Gran Turismo och dess ägare med världen utanför. Via den kostnadsfria myAudi-appen kan bilägaren styra en lång rad funktioner via sin smartphone.

MMI navigation plus media center hör till standardutrustningen i de båda e-tron GT-modellerna. Det har stöd för den snabba mobiltelefonistandarden 4G och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerarnas mobila enheter. Navigationssystemet kan föreslå destinationer baserat på tidigare resor. Framräkningen av färdvägen, som utförs både i bilen och online, sker på servrar som tillhör leverantören av tjänsten, HERE, som använder realtidsdata om det totala läget i trafiken.

De uppkopplade tjänsterna i Audi connect online är uppdelade i två paket. Audi connect emergency call & service med Audi connect remote & controlgör det möjligt att fjärrstyra låssystemet, laddningen och klimatanläggningen. Paketet Audi connect navigation & infotainment innehåller bl.a. tjänsterna ”Trafikinformation online”, navigering med hjälp av Google Earth™ och Amazon Alexa. Car-to-X kan i förväg varna för faror, hjälpa föraren att hitta lediga parkeringsplatser längs vägen och låta föraren följa den ”gröna vågen” genom att bilen kan kommunicera med trafikljusen längs vägen.

e-tron route planner, en annan av de många tjänster som hör till Audi connect, räknar fram snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för likströmsladdning längs vägen. e-tron route planner tar med trafikinformation och förarens körprofil i sina beräkningar. Dessutom är e-tron route planner kopplad till bilens temperaturhanteringssystem. Det här gör det möjligt att snabbladda bilen om föraren valt en effektstark likströmsladdningsstation som destination i navigationssystemet. Ungefär en halvtimme innan man kommer fram dit, ökar temperaturhanteringssystemet kylningen av batteriet för att bilen sedan ska laddas så snabbt som möjligt. Och om batteriet fortfarande håller mycket låg temperatur kort efter att bilen startats vintertid, värms det upp för snabbladdning.

Infotainmentutbudet kompletteras av praktiska och attraktiva hårdvarumoduler. Audi phone box kopplar smarta telefoner till bilens yttre antenn och kan ladda dem sladdlöst (induktivt). Bang & Olufsen Premium Sound System (som är standard i RS e-tron GT)har en uteffekt på 710 W. Av de totalt 16 högtalarna är två av 3D-typ (placerade i A-stolparna).

Hantverk och Smart Fabrik i skön förening
e-tron GT är den första helt eldrivna bil från Audi som företaget tillverkar i Tyskland. Det är vid fabriken Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm som dessa modeller rullar av bandet. Denna produktionsenhet för mindre serier har byggts ut och ställts om för sin nya uppgift. Hantverkskunnandet, som var så utmärkande för den tidigare anläggningen, kompletteras nu dessutom av digitala processer och smart teknik. Under utbyggnaden använde sig produktionsplanerarna av nya, virtuella metoder. Produktionen av e-tron GT är den första som Audi planerat helt utan användning av några fysiska prototyper.

I karossfabriken kombineras de anställdas hantverksskicklighet med den automatiserade produktionsteknikens fulla potential. Här finns bl.a. en innovativ monteringslinje som varje kaross passerar två gånger. Linjen är byggd som en s.k. ”two-way framer” där 10 robotar används för montering av både bilens utsida och insida. Här kombineras alla tillverkningsstegen för sammanfogningen av sidopanelerna i ett enda system vilket gjort det möjligt att tillverka Audi e-tron GT på den yta som stod till förfogande. Den nya korrelationsfria inmätningsproceduren för karosserna säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. Det är vid slutet av karossmonteringslinjen som det extremt noggranna manuella arbetet sätts in. Här monterar erfarna, yrkesskickliga fackmän tillsatsdelarna och kontrollerar finishen på den färdiga karossen.

e-tron GT delar monteringslinjen med högprestandasportbilen Audi R8. Denna integrering av två tekniskt helt skilda bilar är unik för Volkswagen-koncernen. Den utbyggda monteringslinjen innehåller nu 36 cykler istället för tidigare 16. Båda modellerna förflyttas med hjälp av förarlösa transportfordon och ett eldrivet monorail-system. Vid en av stationerna längs linjen arbetar människor och robotar sida vid sida. Alla färdiga bilar provkörs 40 km på allmän väg, bl.a. på motorväg och i stadstrafik.

Tillverkningen av Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT vid Böllinger Höfe-fabriken är koldioxidneutral. Precis som vid anläggningen i Neckarsulm, är 100% av den el som används vid produktionen grön el, och ett kraftvärmeverk som drivs av biogas tillhandahåller den värme som fabriken i Böllinger Höfe kräver. För att kompensera för sådana utsläpp som för närvarande inte kan undvikas, använder Audi koldioxidkrediter från certifierade klimatskyddsprojekt.

Dessutom använder Audi olika resursbesparande åtgärder vid sin biltillverkning. Vid produktionen i Böllinger Höfe har man t.ex. implementerat slutna kretslopp och undviker att använda papper och förpackningsmaterial. Det spill av aluminium som uppstår i pressverkstaden, t.ex. vid framställningen av sidoväggsramen, skickas tillbaka till leverantören där materialet återvinns för att sedan användas av Audi på nytt. Audi har startat ett pilotprojekt för återvinning av plast. Plastavfallet omvandlas till fibrer som sedan används i de 3D-skrivare som man begagnar sig av i produktionen.

Bränsle-/elförbrukning för de modeller som nämns ovan:
(Informationen beror på vilken utrustning som valts)

Audi e-tron GT quattro
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 19,9 – 21,6 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Audi RS e-tron GT
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 20,6 – 21,7 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Källa: Audi

Svenska priser

e-tron GT: Från 1.158.000 kronor
RS e-tron GT: Från 1.573.000 kronor

Delad nyhet är dubbel glädje!